Det enda jag hörde innan jag började plugga till förskollärare var att utbildningen skulle vara "SÅÅÅÅ jobbig" och "SÅÅÅÅ full med tuffa tentor". Jösses vilken överdrift... nog för att det är mkt kurslitteratur, en del tentor och redovisningar men inte tusan går man under för det
Har läst två år och har 1½ år kvar.
Nu vet ju inte jag hur andra klasser ser ut, men generellt så känns det som att lärarstudenter är väldigt trevliga. Det är iaf min stora klass. Alla är lätta att umgås med och har samma mål, vilket gör utbildningen mycket roligare och intressantare än gymnasiet. Jag älskar att jobba i basgrupp (6 personer ungefär) för där kommer man fram till en massa intressanta diskussioner. Det finns utbildningar som är betydligt tuffare än denna. Som t.ex. sjukgymnastutbildningen. Där går dem i skola typ varenda dag i veckan.
Som tidigare talande sa så är det ju lite olika på skolor hur man jobbar. Men jag som pluggar lek, lärande och utveckling i Västerås har det såhär:
En vanlig vecka har man 1-4 lektioner. Händer ytterst sällan att man har lektioner varenda dag i veckan, denna termin har vi bara två såna veckor. Schemat ligger alltid på tiderna 9:15-16:00 men vi stannar väldigt sällan ända till 16. Och så har man ju ibland bara förmiddagslektioner (9:15-12) och ibland eftermiddagslektioner (13:15-16).
Vi läser väldigt mycket hemma. Men det är ju sånt som lärarna har gått igenom på lektionerna så man vandrar ju verkligen inte i blindo. Vissa böcker är rätt tunga att läsa, men de flesta är ganska enkla. Det som gör vissa böcker svåra är ju inte avancerade ord, utan att författarna har valt att skriva låååånga meningar och förklaringar på något som lätt hade kunnat sammanfattats till en kort mening. Sånt kan göra en trött i huvudet. Men då är det enkelt att bara fråga en lärare eller en kompis i klassen om de förstår hur man ska tolka det författaren skriver. Men det är lite slappt ibland, man måste inte veta vad varenda liten bokstav innebär. Det viktiga är ju att du förstår sammanhanget. Vi hade faktiskt precis en helt underbart bra lektion som jag önskar att vi hade fått ha redan första terminen! Vi fick lära oss hur man läser snabbt och ändå så man förstår texten. Otroligt nyttiga övningar.
Redan första terminen fick vi lära oss hur man skriver en tentamen på ett korrekt akademiskt sätt. Det är inte så komplicerat som man kan tro. Men det tar ett tag innan det sitter. Jag kan fortfarande inte alla små detaljer om hur man hänvisar till källor osv. Men man är långt ifrån ensam med att inte kunna sånt direkt. Typ hela min klass kämpar med minst en sak i varje tenta. Man får gå tillbaka i gamla tentor, fråga lärare osv. och dubbelkolla helt enkelt. Inga konstigheter.
Vi har inte haft supermånga redovisningar framför klassen men typ 1-2 varje termin. Många gånger får man göra det i grupp dock. Tror jag bara har stått framför klassen ensam en gång. Man jobbar ju i grupp eftersom att det är det man kommer göra i arbetslivet senare. Och det fungerar jättebra i skolan också. Det är långt ifrån alltid som man kommer överens med varenda människa i gruppen, men det är ju det som är poängen
Om vi inte lär oss att hantera sånt nu så kommer vi ju ha det jättejobbigt senare. Men de flesta i klassen är jätteschyssta så man är ju aldrig ensam. Man tvingas helt enkelt att bli social och skaffa nya bekanta, så du behöver inte oroa dig över att inte få nya vänner.
Ibland har vi stora föreläsningar där hela gruppen är med vilket är ca 80 personer. Då sitter vi i såna där stora föreläsningssalar som man kan se i amerikanska filmer
vilket är lite kul. Sen delas vi ibland in i mellangrupper. Klassen delas i två eller tre delar. Och det är ju helt enkelt för att göra det enklare att sitta i vanliga klassrum. I de klasserna får vi även våra egna basgrupper. Dom byts ut varje termin. Men det är lite olika på hur lärare gör. Vissa lärare låter oss vara med och påverka i besluten, andra inte. I början bestämde dem åt oss väldigt mycket för vi kände ju inte varandra i klassen. Men nu vet de flesta vilka de jobbar bäst med så vi brukar stå på oss
Ja vad kan jag säga mer.... man går ju först 1 år tillsammans, sen går alla sina inriktningar det 2:a året. Jag gick lek och lära. Sen går vi alla tillsammans igen det 3:e året. Så nu har jag ju precis slagits ihop med mina kära gamla klasskamrater från första året igen, vilket är kul. Är roligt att få en blandning igen av folk som ska bli allt ifrån förskollärare, gymnasielärare till mattelärare, språklärare osv. Sen kommer ju en till termin utöver detta, men då jobbar man väldigt mycket hemifrån då det är examensarbete.
Kan inte komma på nåt mer just nu, men fråga så har jag svaren