• Odd Pixie

Hur är det att läsa till förskollärare?

Jag ska dra igång med en förskollärarutbildning VT2013 är det tänkt, och ja.. fy fan vad jag oroar mig redan nu, om man säger så. Kan inte ni som läser till förskollärare berätta lite om hur det är? Berätta gärna så mycket ni kan.

T.ex. Hur ser en vanlig vecka ut, på ett ungefär? Hur många timmar är man i skolan och hur många timmar läser/skriver man hemma? Är det väldigt "tung" litteratur? Måste man skriva med överdrivet akademiskt språk? Är det mycket redovisningssituationer, eller liknande där man måste stå i centrum? Ge gärna exempel. Hur mycket gör man ihop med de andra eleverna?

Jag börjar bara tvivla på att jag kommer klara det - förmodligen är det nerverna och mitt sopiga självförtroende som spökar och ställer till det. Jag är dels rädd att det kommer att bli för svårt och för mycket. Gymnasiet klarar jag utan problem, men det här verkar vara hur svårt som helst (både vad det gäller nivån och tempot). Sedan är jag dels också väldigt nervös inför den sociala biten, med massa nya människor och att man kommer behöva stå i centrum mycket. Huvva! (Men ja, jag vet att yrket innebär mycket socialt men för mig så är det en annan sak..)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-06 16:52
    Berätta gärna om alla delar av utbildningen. Hur är seminarierna t.ex.? Proven?

• Svar på tråden Hur är det att läsa till förskollärare?
  • La Lola

Jag läser på distans men du kanske bara vill ha svar från de som läser direkt på campus?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mr p daddy

Läser oxå distans men ja vet att det är en del redovisningar och gestaltningar både för distans o campus..
    Och det är även en del rapporter och uppsatser men det skrivtänket kommer man in i ganska fort. Word har ju bra hjälpmedel när det gäller källhänvisningar och litteraturlista!

• Michael 766
    Odd Pixie skrev 2012-09-06 16:51:12 följande:
    Jag ska dra igång med en förskollärarutbildning VT2013 är det tänkt, och ja.. fy fan vad jag oroar mig redan nu, om man säger så. Kan inte ni som läser till förskollärare berätta lite om hur det är? Berätta gärna så mycket ni kan.

T.ex. Hur ser en vanlig vecka ut, på ett ungefär? Hur många timmar är man i skolan och hur många timmar läser/skriver man hemma? Är det väldigt "tung" litteratur? Måste man skriva med överdrivet akademiskt språk? Är det mycket redovisningssituationer, eller liknande där man måste stå i centrum? Ge gärna exempel. Hur mycket gör man ihop med de andra eleverna?

Jag börjar bara tvivla på att jag kommer klara det - förmodligen är det nerverna och mitt sopiga självförtroende som spökar och ställer till det. Jag är dels rädd att det kommer att bli för svårt och för mycket. Gymnasiet klarar jag utan problem, men det här verkar vara hur svårt som helst (både vad det gäller nivån och tempot). Sedan är jag dels också väldigt nervös inför den sociala biten, med massa nya människor och att man kommer behöva stå i centrum mycket. Huvva! (Men ja, jag vet att yrket innebär mycket socialt men för mig så är det en annan sak..)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-06 16:52
    Berätta gärna om alla delar av utbildningen. Hur är seminarierna t.ex.? Proven?
    kan man läsa enbart till f-skolelärare numera, själv gick jag f-5
  • La Lola
    Michael 766 skrev 2012-09-06 19:44:07 följande:
    kan man läsa enbart till f-skolelärare numera, själv gick jag f-5
    Japp.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Gisney

Blev klar i Januari 2012. Har inte läst på distans. Hur dagarna ser ut och hur många timmar beror väldigt mycket på vilken skola man läser. Det är en del redovisningar, men man vänjer sig. Jag hade helt ärligt fobi för detta, men oftast hade vi faktiskt riktigt roligt på våra redovisningar. Det finns stöd på de flesta högskolor för akademiskt skrivande och det är inte meningen att man ska kunna det från första dag utan man kommer in i tänket eftersom liksom det finns kurslitteratur som hjälper en på traven. I övrigt en mycket rolig och varierad utbildning som faktiskt fått mig att växa som människa.

• Michael 766
    La Lola skrev 2012-09-06 19:46:02 följande:
    Japp.
    jag blev lite galen på det där under tiden jag pluggade, ibland var det kurser som också handlade om 6 klass
  • Bevabus

Det enda jag hörde innan jag började plugga till förskollärare var att utbildningen skulle vara "SÅÅÅÅ jobbig" och "SÅÅÅÅ full med tuffa tentor". Jösses vilken överdrift... nog för att det är mkt kurslitteratur, en del tentor och redovisningar men inte tusan går man under för det Har läst två år och har 1½ år kvar.
    Nu vet ju inte jag hur andra klasser ser ut, men generellt så känns det som att lärarstudenter är väldigt trevliga. Det är iaf min stora klass. Alla är lätta att umgås med och har samma mål, vilket gör utbildningen mycket roligare och intressantare än gymnasiet. Jag älskar att jobba i basgrupp (6 personer ungefär) för där kommer man fram till en massa intressanta diskussioner. Det finns utbildningar som är betydligt tuffare än denna. Som t.ex. sjukgymnastutbildningen. Där går dem i skola typ varenda dag i veckan.

Som tidigare talande sa så är det ju lite olika på skolor hur man jobbar. Men jag som pluggar lek, lärande och utveckling i Västerås har det såhär:
    En vanlig vecka har man 1-4 lektioner. Händer ytterst sällan att man har lektioner varenda dag i veckan, denna termin har vi bara två såna veckor. Schemat ligger alltid på tiderna 9:15-16:00 men vi stannar väldigt sällan ända till 16. Och så har man ju ibland bara förmiddagslektioner (9:15-12) och ibland eftermiddagslektioner (13:15-16).
    Vi läser väldigt mycket hemma. Men det är ju sånt som lärarna har gått igenom på lektionerna så man vandrar ju verkligen inte i blindo. Vissa böcker är rätt tunga att läsa, men de flesta är ganska enkla. Det som gör vissa böcker svåra är ju inte avancerade ord, utan att författarna har valt att skriva låååånga meningar och förklaringar på något som lätt hade kunnat sammanfattats till en kort mening. Sånt kan göra en trött i huvudet. Men då är det enkelt att bara fråga en lärare eller en kompis i klassen om de förstår hur man ska tolka det författaren skriver. Men det är lite slappt ibland, man måste inte veta vad varenda liten bokstav innebär. Det viktiga är ju att du förstår sammanhanget. Vi hade faktiskt precis en helt underbart bra lektion som jag önskar att vi hade fått ha redan första terminen! Vi fick lära oss hur man läser snabbt och ändå så man förstår texten. Otroligt nyttiga övningar.

Redan första terminen fick vi lära oss hur man skriver en tentamen på ett korrekt akademiskt sätt. Det är inte så komplicerat som man kan tro. Men det tar ett tag innan det sitter. Jag kan fortfarande inte alla små detaljer om hur man hänvisar till källor osv. Men man är långt ifrån ensam med att inte kunna sånt direkt. Typ hela min klass kämpar med minst en sak i varje tenta. Man får gå tillbaka i gamla tentor, fråga lärare osv. och dubbelkolla helt enkelt. Inga konstigheter.

Vi har inte haft supermånga redovisningar framför klassen men typ 1-2 varje termin. Många gånger får man göra det i grupp dock. Tror jag bara har stått framför klassen ensam en gång. Man jobbar ju i grupp eftersom att det är det man kommer göra i arbetslivet senare. Och det fungerar jättebra i skolan också. Det är långt ifrån alltid som man kommer överens med varenda människa i gruppen, men det är ju det som är poängen Om vi inte lär oss att hantera sånt nu så kommer vi ju ha det jättejobbigt senare. Men de flesta i klassen är jätteschyssta så man är ju aldrig ensam. Man tvingas helt enkelt att bli social och skaffa nya bekanta, så du behöver inte oroa dig över att inte få nya vänner.

Ibland har vi stora föreläsningar där hela gruppen är med vilket är ca 80 personer. Då sitter vi i såna där stora föreläsningssalar som man kan se i amerikanska filmer vilket är lite kul. Sen delas vi ibland in i mellangrupper. Klassen delas i två eller tre delar. Och det är ju helt enkelt för att göra det enklare att sitta i vanliga klassrum. I de klasserna får vi även våra egna basgrupper. Dom byts ut varje termin. Men det är lite olika på hur lärare gör. Vissa lärare låter oss vara med och påverka i besluten, andra inte. I början bestämde dem åt oss väldigt mycket för vi kände ju inte varandra i klassen. Men nu vet de flesta vilka de jobbar bäst med så vi brukar stå på oss

Ja vad kan jag säga mer.... man går ju först 1 år tillsammans, sen går alla sina inriktningar det 2:a året. Jag gick lek och lära. Sen går vi alla tillsammans igen det 3:e året. Så nu har jag ju precis slagits ihop med mina kära gamla klasskamrater från första året igen, vilket är kul. Är roligt att få en blandning igen av folk som ska bli allt ifrån förskollärare, gymnasielärare till mattelärare, språklärare osv. Sen kommer ju en till termin utöver detta, men då jobbar man väldigt mycket hemifrån då det är examensarbete.

Kan inte komma på nåt mer just nu, men fråga så har jag svaren

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • idamarie

Jag har sökt till utbildningen på distans som börjar vt 13. Får se om man kommer in! Har arbetat som barnskötare (och gör det fortfarande) sen 2001 och nu tänkte jag att det är dags att bli förskollärare :) anledningen till att jag ska gå distans är för att jag är gravid nu och ska ha barn när som helst :) beräknat bf 27okt! Jag tänkte att nu tar jag chansen att plugga när jag kommer att vara föräldraledig annars kommer jag nog aldrig göra det! Kommer att bli tufft men det får jag klara! Förhoppningsvis kommer jag efter föräldraledigheten att kunna jobba kanske 75% och plugga resten. (Eftersom jag har en fast tjänst inom förskolan redan) Jag har tänkt ge det en chans, funkar det inte så gör det inte det men då har jag iaf försökt. Tror jag ångrar mig mer om jag inte tar chansen! Så, lita på dig själv! Klart att du klarar det!! Men håller med om att det är skrämmande när man inte vet hur det kommer att bli!

• lisaviktoria

Jag läser till förskollärare i Trollhättan och trivs HUR bra som helst med min utbildning och skola. Jag har mindre än ett år kvar tills jag är färdigutbildad. Nu vet inte jag vart du ska läsa men självklart är det olika för alla högskolor/universitet hur utbildningarna ser ut.

I min utbildning har vi haft mycket litteratur att ta oss igenom men väldigt få tillfällen i veckan då det är lektioner. Självklart varierar det mycket från kurs till kurs hur upplägget ser ut eftersom alla har olika innehåll, pedagoger osv. Vi har bara haft två tentor i min utbildning, en salstenta och en hemtenta och jag kan inte säga att jag tycker att utbildningen är särskilt svår att klara av. Det ligger självklart mycket i vad man gör det till och hur mycket man väljer att prioritera plugget framför annat osv. Men det kan gå veckor då vi har mer plugg än andra, vissa veckor är det nästan ingenting att göra medan andra veckor är fullproppade. Vissa kurser kräver att man är i skolan nästan alla dagar i veckan från kl. 9-4 medan andra kurser har lektion en dag i veckan.

Jag tror inte du ska ha några problem att klara av utbildningen, det är inte jättemycket praktik om det är vad du är orolig för. Jag var också orolig för just om jag skulle klara av den sociala biten med all föräldrakontakt och lära känna så mycket nya människor, m.m. men det fungerar faktiskt riktigt bra. Går du in för att sköta ditt jobb bra, vara en så professionell pedagog som möjligt och bemöta föräldrarna på samma vis som du själv skulle velat ha blivit bemött av en lärarstudent om du vore förälder så kommer du riktigt långt och får fina omdömen - det är så jag har gjort genom min utbildning och har lärt mig riktigt mycket genom det. Skrattande

Jag tror som sagt att du fixar det utan några större problem. Alla är vi nervösa inför nya utmaningar och möten men gå in med en positiv inställning och vilja att utvecklas och lära dig så ska du se att du fixar det gallant! Skrattande

Hur har det gått för dig hittills är jag lite nyfiken på! {#emotions_dlg.flower}

• swedishmirage

Jäklar vilken skillnad det verkar mellan lärosäten! Jag började studera förskollärarprogrammet vt 14 på SU och är nu inne på termin 4. Vi förväntas lägga ned närmare 40 timmar per vecka utöver seminarium, verkstäder och föreläsningar. Vi har examinationer i varje kurs där så gott som all litteratur skall behandlas i examination och där vi ska sammanväva litteraturen med praktiken på ett smidigt sätt. De är mycket hårda med att vi skall referera på rätt sätt och stänger av studenter som plagierar. Utöver examinationerna tillkommer grupparbeten som skall lämnas in för att vi skall vänja oss vid den kollektiva biten av arbetet. Önskar att jag hade pratat med studenter från olika lärosäten innan jag sökte utbildningen :S

Svar på tråden Hur är det att läsa till förskollärare?