Är de syskon?
Jag har en son född och adopterad från Afrika, får ofta frågan från afrosvenskar om pappan är afrikan. Nej svarar jag helt enkelt, och sedan får de fundera... Det är bara om jag tror att den som frågar är från samma land som mitt barn, som jag kanske säger mer. Och numera säger han också en del själv.
När jag umgås med vänner som har adopterade syskon och hör frågan om barnen är syskon så brukar jag lansera termen "genetiskt ursprung". Dvs jo de är syskon. Från samma land till och med (eller med samma föräldrar till och med om de är från olika länder). Eller menar du om de har genetiskt samma ursprung? Ja det är ju en helt annan fråga förstås... men jag trodde du frågade om de var syskon."
Jag tycker själv att det är fräckt att tala om barns urpsrung över deras huvuden, oavsett om barnen har samma biologiska föräldrar, är halvsyskon, adopterade eller har bonussyskonrelationer. Jag skulle aldrig göra det om jag stötte på en förälder med två barn och helt olika utseenden. Därför tycker jag man ibland kan markera lite för att visa barnen som det frågats om, vad som är självklart och inte här i världen.
"Ja de är syskon. Samma land till och med (eller samma föräldrar till och med). Har du barn? Med samma genetiska ursprung och man?"