• Helt ny

Arg chef, snälla hjälp

Hejsan, jag är gravid i V.14 (13+2) och valde igår att berätta för min chef på jobbet. Jag har varit anställd sen i Maj på timme men i början av augusti så fick jag fast. Jag jobbar som städare och städar på flera ställen men ett av ställena är en fabrik där det tillverkas äggpulver och luktar verkligen ruttet ägg konstant.

Så jag ringde till min chef och berättade att jag var gravid och hur långt jag gått, och att jag inte riktigt klarade av lukten på det stället.
    Jag fick inget grattis eller så, hon bad mig att säga upp mig med omedelbar verkan för det var inte på dom premisserna som hon anställde mig.  

Snälla hjälp mig med vad jag ska göra, jag har inte sagt upp mig och vill inte det heller nu... 

• Svar på tråden Arg chef, snälla hjälp
  • kaffe

Man får inte säga upp någon för att man är gravid, man får inte heller tvinga någon att säga upp sig av den anledningen.

Mitt tips: Ta ett nytt samtal med henne och spela i smyg in henne. Få henne att bekräfta att hon vill bli av med dej pga din graviditet. Stäm sen skiten av henne. Det förtjänar hon om hon behandlar dej så.

Om du inte är med i facket så är det nog läge att fundera på att göra det.

• Vinterankan

Som de ovan skrivit, kontakta facket. Hon kan inte säga upp dig och det är därför som hon ber dig om att säga upp dig själv. Vilket du absolut inte ska göra för då får du karens från a-kassan + att du kan hamna jättelångt från arbetsmarknade för det är svårt att få jobb som gravid och sedan så ska du vara hemma med barnet också.

Om du inte får bra stöd av facket så kommer hon säkert försöka ge dig de allra jobbigaste sakerna att göra bara för att driva dig till en uppsägning, men fall inte för det. Försök att bita ihop och sök sedan nytt jobb under föräldraledigheten, mycket lättare att hitta ett jobb om man redan har ett. Om du får en jobbig graviditet så att du inte klarar av ditt arbete så är det inte så svårt att bli sjukskriven, så du ska inte behöva säga upp dig bara för att det är för tungt.

Svar på tråden Arg chef, snälla hjälp