• Skogsmulla

Dubbeldagar med ena barnet - andra på dagis?

Visst måste väl syskonet få gå sina 15 tim om vi som föräldrar tar ut några dubbeldagar för andra barnet?!

Numera får man ju 30 dubbeldagar, dvs dagar då man får vara hemma samtidigt med ett barn. Inför bytet av föräldraledig förälder tänkte vi ta några veckor när vi är hemma båda två. Storebror går 15 h/v på dagis, han vill gärna göra det då också, det borde han väl få?!  

• Svar på tråden Dubbeldagar med ena barnet - andra på dagis?
  • Petronilla

Det beror på vilken kommun ni bor i.

I vår fick barnen gå sina ordinarie tider första månaden och sedan gick de ner på sina 20 timmar.

• missen73

Olika i olika kommuner kolla med er förskola

• Skogsmulla
    Petronilla skrev 2012-09-07 16:06:02 följande:

Det beror på vilken kommun ni bor i.

I vår fick barnen gå sina ordinarie tider första månaden och sedan gick de ner på sina 20 timmar.

Han har redan gått ner i tid, jag är föräldraledig med hans lillasyster. Det jag undrar är om han får gå kvar under den tid jag och hans pappa är hemma tillsammans med lillasystern.
  • missen73

Jag tror man får det men har väldigt svårt att förstå att man kan vara hemma båda två o ändå vilja ha ett barn på förskola

• Skogsmulla
    missen73 skrev 2012-09-07 17:19:33 följande:
    Jag tror man får det men har väldigt svårt att förstå att man kan vara hemma båda två o ändå vilja ha ett barn på förskola

Ska försöka förklara: sonen är 4 år och har nu kompisar som han vill leka med och de går på dagis.
    I vår kommun får man bara 5 tim per dag 3 dagar per vecka när man är föräldraledig så vi kommer ändå träffas väldigt mycket. Tycker det är perfekt att både få gå på dagis OCH vara med mamma och pappa så mycket. 
  • Cathl

Varför har ni inte sonen hemma och låter han ha kompis hemma istället eller bara är ni i familjen?

• missen73

Ok , alla är vi olika :) Personligen skulle vi passa på att göra saker med familjen dom veckorna , öppna förskolor , leklandet , badhuset , då blir dom ju i alla fall aktiverade o med mamma o pappa o lillasyster , jag är helt övertygad om att barn trivs bättre med sina föräldrar än på dagis o sen tror jag det kan vara bra om dom är hemma när det kommit syskon så dom inte känner sig bortvalda !

• Micalela
    Cathl skrev 2012-09-07 17:49:33 följande:
    Varför har ni inte sonen hemma och låter han ha kompis hemma istället eller bara är ni i familjen?
    Men det var ju inte det ts undrade. Ungen kanske tycker det är astråkigt att vara hemma med en bebis, det vet väl inte du.
  • Cathl

Sa jag att jag visste det? Man får väl fråga......?

Skrev väl inte till dig Micalela?

• Skogsmulla
    Cathl skrev 2012-09-07 22:34:41 följande:
    Sa jag att jag visste det? Man får väl fråga......?

Skrev väl inte till dig Micalela?

Men jag hade redan förklarat: han träffar sina kompisar tre dagar i veckan eftersom de går på dagis, sen skulle vi ha två vardagar och helgen med familjen, det blir en bra balans. Vi bor på landet där det inte finns barn att leka med.

Vissa barn är nog hellre hemma varje dag och andra går hellre på dagis ibland. Man kan försöka förstå eller acceptera att alla är olika (även om man inte förstår), men vissa kan bara utgå från sig själva och sin egen situation och tror gärna det värsta om andra har jag märkt, de har ingen empati eller inlevelseförmåga, de bara fördömer.

Nog om det. Ska försöka hitta svar på annat håll.  
  • Busbellan

Ja, han får gå 15 timmar/vecka även om ni är hemma båda två. Från hösten det år barnet fyller 3 år gäller allmän förskola vilket betyder att barnet har rätt till 15 timmar/vecka oavsett var i Sverige man bor. Dock brukar gälla att man följer skolans tider och är ledig alla skollov

Mamma till Nora, August och Ella
  • missen73

Innan 3 år är det olika i olika kommuner här får alla gå 15 tim i v men det är gratis från hösten dom fyller 3 år

• Kaffegalningen

Om barnet går 15-timmars under föräldraledighet så spelar det väl ingen roll om en eller två av föräldrarna är hemma med föräldraledighet?

• Kaffegalningen

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

• violis

Så länge ingen av er tar ut fl för sonen så får han gå sina 15h på förskolan .

Har ni valt att byta till allmänfsk (som är gratis) har ni alltid rätt att lämna sonen sina 15h-däremot är han då ledig alla skollov-men vad gör det om man ändå är hemma med ett syskon?

(Väljer man allmän fsk sparar man ju pengar varje månad- och när man går på fp så är ju varje "sparad" krona värdefull, när fp dagarna är slut för det yngre syskonet krävs det bara ett telefon samtal till kommunen för att göra om till en "vanlig" förskolleplats igen.)

• missen73

Man behöver inte vara föräldrarledig på heltid i vår kommun för att få ha 15 tim i veckan o det gäller från 1 års ålder. ! Det är olika i olika kommuner !

• Kaffegalningen

Violis: tänk bara på att det är olika från kommun till kommun, min kommun har inte dina regler.

Missen73: ja många tar ju ut en dag i veckan i början för att spara dagar, det är ju inget förskolan kollar. Inte för att det behöver kollas, är man föräldraledig så är man.

• Anne69

Det är lite krångligare än vad som framställs detta. Ni kan nämligen inte ta ut hel föräldrapenning för honom om ni inte har barnet hemma från förskolan. Däremot har ni rätt att ha barnet i förskolan sina 15 timmar när ni är föräldralediga. Det spelar ingen roll att ni är föräldralediga båda två.

Men om ni vill ha honom på förskolan så kan ni inte ta ut föräldrapenning för honom samma tid, varken du eller din man. Men om han bara går 5 timmar så kan ni ta ut för resten av dagen (tror dock att det bara är 1/4 dag som gäller, men kolla med Fk). Övriga dagar kan ni ta ut hela dagar. Om ni tar ut barnet för syskonet, måste ni vara med syskonet. Gissar att det är det enklaste sättet att lösa det på!

• Kaffegalningen

Anne69: de ska ju båda vara föräldralediga samtidigt med barn 2 och frågar då om barn 1 får vara på förskolan sina femton timmar.

Hade det gällt barn 1 hade det varit krångligare ja, men nu ska de ju vara hemma med barn 2.

Svar på tråden Dubbeldagar med ena barnet - andra på dagis?