• PolyPond

Hur får jag tag i begagnat porslin?

Jag har en servis som gick ur produktion för ett antal år sedan. Den är inte komplett, varför jag alltid är på jakt efter delar till den. Ibland kommer det ut någon enstaka del på Tradera och går ganska dyrt, men på loppisar, auktioner och blocket har jag aldrig sett den.
    Har någon här bra förslag på var jag kan söka/annonsera? Blocket har jag aldrig fått svar på köpesannonser någonsin, så det utesluter jag.

• Svar på tråden Hur får jag tag i begagnat porslin?
  • Helle333
    PolyPond skrev 2012-09-07 17:04:23 följande:
    Jag har en servis som gick ur produktion för ett antal år sedan. Den är inte komplett, varför jag alltid är på jakt efter delar till den. Ibland kommer det ut någon enstaka del på Tradera och går ganska dyrt, men på loppisar, auktioner och blocket har jag aldrig sett den.
    Har någon här bra förslag på var jag kan söka/annonsera? Blocket har jag aldrig fått svar på köpesannonser någonsin, så det utesluter jag.
    det finns köp, sälj, bortskänkes bytesgrupper på facebook. Kolla därinne och efterlys det du söker, fota det du har och skriv vad du söker.
  • PolyPond
    Helle333 skrev 2012-09-07 17:06:27 följande:
    det finns köp, sälj, bortskänkes bytesgrupper på facebook. Kolla därinne och efterlys det du söker, fota det du har och skriv vad du söker.
    Lokala har jag hittat (utan att få napp). Finns det nationella med? Vad ska jag söka på?
  • PolyPond
    IsDimma skrev 2012-09-07 17:47:16 följande:
    Vad är det för servis?
    Vet inte om jag törs säga det, i risk för att detta ska låta som en annons. Den finns i olika versioner och min slutade nog göras för cirka femton-tjugo år sedan.
  • Betty Boop

Om du bor i Stockholm så kan du gå till Baccus Antik på Upplandsgatan. De har mycket porslin! Har de inte det du söker så kan de ta dina uppgifter och höra av sig om de får in det. Jag letade efter en speciell stol. De ringde efter nån månad när de hade fått in en!

Om du inte bor i Stockholm så borde det ju funka med andra antikaffärer. De kan nog ha liknande system.

Jag är också nyfiken på vad det är för servis! Den kanske inte är tillräckligt gammal för att finnas i antikaffärer? Själv samlar jag på 50-talsservisen  "Pigg" från Uppsala-Ekeby!

• Joual

Jag är en flitig porslinssamlare. Om man ska få tag på udda delar till sällsynta serviser så tyvärr det bästa ändå att punktmarkera fr a Tradera, och köpa nån del då och då. Det är poppis med porslin, särskilt 50- och 60-talsdekorer. 

• PolyPond

Okej. Hoppas jag inte får skit för det här nu då:

Den heter "Leksand" och är en av alla snarlika (men inte så snarlika att de är snygga att matcha) Stig Lindberg-varianter som hetat "Ranka" och "Allmoge".Vad jag förstått så gjordes min variant bara några år och kan knappast kallas antik. Tveksamt är om ens semiantik skulle funka som beskrivning. Egentligen är den inte skitsnygg, men den har ändå en plats i mitt hjärta.

• PolyPond
    Joual skrev 2012-09-07 18:08:37 följande:
    Jag är en flitig porslinssamlare. Om man ska få tag på udda delar till sällsynta serviser så tyvärr det bästa ändå att punktmarkera fr a Tradera, och köpa nån del då och då. Det är poppis med porslin, särskilt 50- och 60-talsdekorer. 
    Det här är snarare en åttio-nittiotalare.

Ska kolla upp Bacchus, även om jag inte bor i Stockholm.
  • Joual

Leksand är ju jättefin! Jag samlar rörstrandsporslin (dock inte Leksand), så jag har sett den då och då på Tradera. Hoppas verkligen att du hittar fler delar. 

Svar på tråden Hur får jag tag i begagnat porslin?