• icy

Min 2åring sparkar och slår mig.

Du säger att han vill ha uppmärksamhet när han sparkas, det viktigaste är då att göra tvärt om. Ge absolut inte uppmärksamhet när han sparkas för då tror han att han gör rätt och fortsätter och vet att han får det ändå.

• icy

Att slåss är ju helt oacceptabelt!! visa det tydligt! Ge han konsekvenser, slåss han så får han inte göra XXX eller så får han inte xxxx.

Inte ok att slåss. Slåss = konsekvens! 

• icy
    Paincake skrev 2012-09-08 21:43:37 följande:
    Icy, jag håller med dig till viss del. Samtidigt måste konsekvensen vara direkt kopplad till situationen. En tvååring har svårt att förstå att lördagsgodiset blir indraget om han sparkar mamma på onsdagen. 

Typ att "om du är elak mot kaninen får du inte klappa den längre." 
    Aa precis, en tvååring förstår inte om konsekvenser är långt efter utan det ska vara direkt kopplad, det har du fullständigt rätt i.

• icy
    t0va skrev 2012-09-08 22:13:56 följande:
    Exakt så tycker jag, det har ju blivit att när jag ska "skrika" och vara autoritär för mindre saker så lyssnar han inte alls när han är påväg att göra livsfarliga saker som att springa ut på gatan.

Vi har avslutat kontakten med den psykologen för det funkade inte alls, hennes råd kändes så fel och hon la över allt på mig som mamma, att sonens beteende är mitt fel och att det har att göra med att jag inte skriker som en tok och skrämmer honom till lydnad.

Jag säger åt honom att sluta nu när han slåss och sen går om han gör det igen, för påminnelse tror jag han behöver, han är rätt så impulsiv.

För mig är det lättare att bara gå ifrån för då eskalerar det inte i att han slår/sparkar mig mer och mer så jag får ont och blir ledsen, då har man ju inte så stort tålamod.

Psykologens lösning på att sonen sparkar mig när vi sitter i soffan var att jag ska sitta på en stol brevid soffan istllet så han inte når att sparka. Lät helt sjukt i mina öron, snacka om att visa sonen att han har vunnit och kan styra mig totalt.
    Din psykolog verkar mentalt efterbliven.. Byt!
  • icy
    t0va skrev 2012-09-08 22:23:43 följande:
    eller hur, vi avslutade det hela efter 3 gånger, då hade jag gråtit varje gång vi gick därifrån. Kände mig så värdelös som förälder. Ska kolla med bvc om det finns någon annan. Vi gick dit för att få hjälp med föräldrarollen för pappans skull. Han har aspergers och endel svårigheter men där lyftes han fram som ett bra exempel och allt var mitt fel och jag som inte gjorde rätt. Konstigt att ingen annan tänkt den tanken då innan...

Vill ge dig en stor styrkekram!

En stor anledning till varför folk inte får sina problem lösta även när det sökt hjälp är att dom fått FEL hjälp.

Sök och hitta den som passar bäst för just DIG, för sådana saker är väldigt individuellt. Sen att gorma och skrika på ett barn kan få det att tappa respekten för dig och man måste ju visa att slåss är moraliskt fel och samma sak med att skrika ihjäl sig på barn.. Det måste finnas en balans.

Det är absolut inte ditt fel och har inte något att göra med ditt föräldraskap. Finn rätt hjälp och stöd så hoppas jag att det löser sig för dig. 
Svar på tråden Min 2åring sparkar och slår mig.