• Gabi

    Fredagsmys

    Hej hur ser er fredag ut? Vad är fredagsmys för er? Detta med fredagsmys har ju blivit väldigt stort, det ska alla ha på fredag eftermiddag /kväll Vi är en barnfamilj med 2 barn, 5 och 3,5 Vi gör så att vi köper mat varje fredag för att lyxa till det, slippa stå och laga mat! Nu har vi hamnat i det läget att vi inte vet vad vi ska äta längre, det blir samma, pizza, hamburgare, barnen äter korv och pommesfrites, ibland taimat! Sedan har vi inte gjort något särskilt , barnen tittar på något på tv! Nu har jag hört från andra familjer att de har även fredagsmys lite senare i soffan framför tv:n och med typ popcorn, chips etc. Vi ger våra barn bara lördagsgodis på lördagar Nu är jag nyfiken på hur ni har det

  • Svar på tråden Fredagsmys
  • katalysator

    Vi brukar laga någon extra rolig mat på fredagar, inte bara snabb vardagsmat. Det här brukar leda till att vi äter ganska sen middag på fredagar, så vi äter lite mellis efter jobbet vid 17-18 och slöar lite för att sedan sätta igång med matlagning och efterrättsbak som blir klart framåt 21. Oftast käkar vi då middag + efterrätt framför någon film, om vi inte har middagsgäster.

  • La Lola

    Det ser ut som vilken veckodag som helst.

    Här har vi lördagsmys istället.
    Då äter vi något som tar lite längre att laga (det finns det ju inte alltid tid till på en fredag) och så äter vi godis och chips o dipp och kollar på film.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Bonanza

    Jag fattar faktiskt inte varför folk säger att det är "nytt" med fredagsmys? Jag är född på 80-talet och vi har alltid haft det i min familj. 

    I alla fall så äter vi godare mat både fredag och lördag. Inte alltid finare, men godare. Sedan har vi tända ljus vid maten. Ibland bakar vi  något, ibland köper vi hem något extra gott, ibland har vi popcorn till teven och ibland är det ingenting. Vi tänder alltid ljus och gör det mysigt framför teven dock. 

     


  • katalysator
    Bonanza skrev 2012-09-07 20:07:36 följande:
    Jag fattar faktiskt inte varför folk säger att det är "nytt" med fredagsmys? Jag är född på 80-talet och vi har alltid haft det i min familj. 
    Samma här! Glad Det är nog till och med från mina föräldrar som jag har ärvt sättet på vilket vi har fredagsmys... Gör du på samma sätt som ni gjorde i ditt barndomshem?
  • Bonanza
    katalysator skrev 2012-09-07 20:10:06 följande:
    Samma här! Glad Det är nog till och med från mina föräldrar som jag har ärvt sättet på vilket vi har fredagsmys... Gör du på samma sätt som ni gjorde i ditt barndomshem?
    Ja, förutom att vi inte dricker vin varje fredag + lördag (även om jag gärna skulle vilja) och att vi inte har ett matsalsbord. Det saknar jag massor!
  • Caysa

    Min syster hade alltid fredagsmys med sina barn! Då åt dom god mat och alltid efterrätt! Sen var fredagar TV-fria! Hela familjen spelade spel eller pysslade tillsammans. Barnen fick även vara uppe någon timma längre!

  • Gabi
    katalysator skrev 2012-09-07 19:07:25 följande:
    Vi brukar laga någon extra rolig mat på fredagar, inte bara snabb vardagsmat. Det här brukar leda till att vi äter ganska sen middag på fredagar, så vi äter lite mellis efter jobbet vid 17-18 och slöar lite för att sedan sätta igång med matlagning och efterrättsbak som blir klart framåt 21. Oftast käkar vi då middag + efterrätt framför någon film, om vi inte har middagsgäster.

    Okey mysigt , lite så gjorde vi innan barnen! Har ni barn? Lägger de sig i så fall så sent sedan?
  • Gabi
    icy skrev 2012-09-07 20:03:58 följande:
    Tacos är en stor fredags ''hit'' för oss :) 

    Ja det är jätte gott , det har vi inland också har ni det varje fredag då?
  • Kärlek84

    På fredagar äter vi oftast lite godare mat, dukar fint, ibland har vi efterrätt till. Sedan efter middagen brukar det bli fredagsmys i soffan. Barnen brukar alltid få välja vad de vill titta på, ibland blir det film, ibland nåt på tv. Igår blev det fångarna på fortet. (barnen är 6 och 7 år)

    Vi dukar fram då med deras godis som vi alltid köper på fredagar som de får äta under fredagar och lördagar. Brukar ofta bli läsk och chips/popcorn också. Dessutom får barnen vara uppe längre.

    Barnen brukar verkligen längta efter fredagsmyset!     

  • Gabi
    La Lola skrev 2012-09-07 20:06:22 följande:
    Det ser ut som vilken veckodag som helst. Här har vi lördagsmys istället. Då äter vi något som tar lite längre att laga (det finns det ju inte alltid tid till på en fredag) och så äter vi godis och chips o dipp och kollar på film.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

    Vi har likadant som er på lördagar förutom lite godare/mer avancerad / godare mat för barnen uppskattar inte det! Då har vi i stället gjort så att vi gjort något när barnen lagt till oss! Barnen tittar på tv och äter lördagsgodis, sedan när de lagt sig tittar vi på något och äter vårt godis! Fredag vill vi ändå göra/ ha något mysigt på fredag för att känna att nu var det sista dagen på veckan och nu har man lite ledighet framför sig! Vi hämtar barnen på dagis nu åker vi hem och har lite mysigt, det känns bra liksom
  • Gabi
    Bonanza skrev 2012-09-07 20:07:36 följande:
    Jag fattar faktiskt inte varför folk säger att det är "nytt" med fredagsmys? Jag är född på 80-talet och vi har alltid haft det i min familj.  I alla fall så äter vi godare mat både fredag och lördag. Inte alltid finare, men godare. Sedan har vi tända ljus vid maten. Ibland bakar vi  något, ibland köper vi hem något extra gott, ibland har vi popcorn till teven och ibland är det ingenting. Vi tänder alltid ljus och gör det mysigt framför teven dock.   

    Nytt och nytt, det är det väl inte med man nämner väl det mer som "fredagsmys" nu? Jag upplever, i alla fall här vi bor att det är väldig hysteri, nästan lite tävling om vem som har det mysigast, det skrivs om det på facebook, det pratas liksom inför alla åh NU ska vi hem och ha fredags mys!!!!!!!! Jag och min mamma brukade ha mysigt på fredag kvällar med det var inte hysteri eller stort, eller något prat om "fredagsmys" att alla snackade om " fredagsmys" Vad är lite godare mat? Extra gott, vad är det? Jag vet saker som jag och min man skulle göra som lite godare mat men barnen skulle nog inte tycka om eller uppskatta det! För deras del om vi då skulle göra det till oss själva så blir det pizza, korv och pommes frites jämt typ
  • Gabi
    Caysa skrev 2012-09-07 20:13:24 följande:
    Min syster hade alltid fredagsmys med sina barn! Då åt dom god mat och alltid efterrätt! Sen var fredagar TV-fria! Hela familjen spelade spel eller pysslade tillsammans. Barnen fick även vara uppe någon timma längre!
    Vad är god mat och när man har små barn, mysigt med efterrätt. ibland har vi  typ cocosboll ja eller något gott efter

    Såå mysigt det låter med tv-fria fredagar så familjen umgås i stället Jag har faktiskt föreslagit det här, att vi efter maten spelar spel, pusslar eller något tillsammans
  • Gabi
    Kärlek84 skrev 2012-09-08 08:03:50 följande:
    På fredagar äter vi oftast lite godare mat, dukar fint, ibland har vi efterrätt till. Sedan efter middagen brukar det bli fredagsmys i soffan. Barnen brukar alltid få välja vad de vill titta på, ibland blir det film, ibland nåt på tv. Igår blev det fångarna på fortet. (barnen är 6 och 7 år)

    Vi dukar fram då med deras godis som vi alltid köper på fredagar som de får äta under fredagar och lördagar. Brukar ofta bli läsk och chips/popcorn också. Dessutom får barnen vara uppe längre.

    Barnen brukar verkligen längta efter fredagsmyset!     
    Godare mat vad är det Dukar fint, så trevligt!! och något efter, efterrätt eller enklare Sedan soffan framför tv:n, det är samma som här.
    Vi har aldrig haft godis på fredagar utan något litet gott efter maten i stället för efterrätt, en liten chokladbit, cocosboll och liknande, nu berättade en vän till mig att deras familj har typ popcorn, chips eller något liknande på fredagskväll och lördagsgodis på lördagar. Nu två kvällar i rad har vi haft så, förra fredagen soffan efter mat som då var pizza, det blev popcorn och igår efter pizza igen skruvar.
  • Gabi
    Lilia skrev 2012-09-08 09:32:23 följande:
    Då jag var liten (jag är 25 år idag) hade vi alltid fredagsmys. Vi fick godis på fredagen istället för på lördagen (det var ovanligt, på den tiden var inte fredagsmys ett fenomen) så hyrde vi film eller tittade på TV om det var någon bra film där. Idag jobbar jag så sent varje fredag, slutade tolv på natten igår, så det blir bara vanlig vardag.
    Det var det jag menade ungefär  "det var ovanligt, på den tiden var inte fredagsmys ett fenomen " då är jag dock född på senare 70-talet.

    Fick ni aldrig godis på lördags då, lördagsgodis?
  • Bonanza
    Gabi skrev 2012-09-08 09:26:32 följande:

    Nytt och nytt, det är det väl inte med man nämner väl det mer som "fredagsmys" nu? Jag upplever, i alla fall här vi bor att det är väldig hysteri, nästan lite tävling om vem som har det mysigast, det skrivs om det på facebook, det pratas liksom inför alla åh NU ska vi hem och ha fredags mys!!!!!!!! Jag och min mamma brukade ha mysigt på fredag kvällar med det var inte hysteri eller stort, eller något prat om "fredagsmys" att alla snackade om " fredagsmys" Vad är lite godare mat? Extra gott, vad är det? Jag vet saker som jag och min man skulle göra som lite godare mat men barnen skulle nog inte tycka om eller uppskatta det! För deras del om vi då skulle göra det till oss själva så blir det pizza, korv och pommes frites jämt typ
    Vi har alltid kallat det för fredagsmys. När jag var liten så red vi ridlektion på fredagar och efter det åkte vi hem och duschade, såg på disneydags och sedan åt vi finmiddag med fina tallrikar och tända ljus vid matsalsbordet. 

    Och nu gör vi liknande och ja, vi har alltid kallat det för fredagsmys.

    Godare mat är ju lite olika. Igår blev det något så "sunkigt" som tacopizza (självklart gjorde vi degen själv osv, men ändå), annars kan det vara typ smördegsinbakad kyckling med brieost, en lyxig lasagne, risotto med skaldjur eller något annat som är lite dyrare, onyttigare och tar lite längre tid att laga. Det finns inte på kartan att äta korv eller köttbullar en fredag helt enkelt. Eller lördag för den delen.

     
  • Gabi
    Bonanza skrev 2012-09-08 12:10:00 följande:
    Vi har alltid kallat det för fredagsmys. När jag var liten så red vi ridlektion på fredagar och efter det åkte vi hem och duschade, såg på disneydags och sedan åt vi finmiddag med fina tallrikar och tända ljus vid matsalsbordet. 

    Och nu gör vi liknande och ja, vi har alltid kallat det för fredagsmys.

    Godare mat är ju lite olika. Igår blev det något så "sunkigt" som tacopizza (självklart gjorde vi degen själv osv, men ändå), annars kan det vara typ smördegsinbakad kyckling med brieost, en lyxig lasagne, risotto med skaldjur eller något annat som är lite dyrare, onyttigare och tar lite längre tid att laga. Det finns inte på kartan att äta korv eller köttbullar en fredag helt enkelt. Eller lördag för den delen.

     
    Tack för svar, lät riktigt mysigt ni hade som barn
  • Curlingmorsan

    När mina barn var små så hade vi oftast fruktbitar till fredagsmys, melon, äpple, päron, ananas, mm. Ibland hade vi även popcorn. På lördagkvällen fick de godis, lite chips och läsk.
    Nu är de stora så sällan vi har mys alla tillsammans. Men nu får de oftast chips, popcorn och läsk.

  • Arcobaleno

    Vi har lördagsmys. På fredagar knoppar vi som vanligt på kvällen, för att lediga lördagen inte ska bli förstörd.

    På lördagar gör vi en utflykt till skogen och grillar korv och myser. Sedan köper vi mat från Picard till middag. På kvällen myser vi med popcorn.

    På söndagarna utövar hela familjen en sport, på nybörjarnivå, därefter går vi på Lekland för att sedan äta på restaurang.

    Om söndagskvällarna sover vi alla, -mamma, pappa, syster, bror, - alldeles underbart efter en aktiv helg.

Svar på tråden Fredagsmys