• Anonym (Nyfiken...)

Ge oss bra tips för att kunna vinna en vårdnadstvist?

Jag undrar vad man bör tänka på för att ha en liten större chans att vinna en vårdnadstvist.

*Jag har hört att den som har tagit ut flest föräldradagar har fördel av det.

*Jag har hört att den som kan bo kvar i barnens hem har fördel av det.

Stämmer detta?

Har ni fler erfarenheter som ni kan dela med er av?

Självklart ska man ju som förälder se till att barnen får tillgång till båda föräldrarna.
    Min undran gäller om man vet att barnen skulle må bättre av att bo mer hos den ena föräldern. 

• Svar på tråden Ge oss bra tips för att kunna vinna en vårdnadstvist?
  • Anonym (Nyfiken...)
    niky40 skrev 2012-09-07 20:42:08 följande:

Börja med att lära dig skillnaden på vårdnad, boende och umgänge så har du kommit en bit på väg.
    Vilket är då bäst att yrka på?
    Är det boendet man ska trycka mest på?
    Vilket är lättast att få igenom? 
  • Anonym (Nyfiken...)
    Anonym skrev 2012-09-07 20:47:53 följande:
    Lättast att få igenom är gemensam vårdnad och växelvis boende.
    Ok. Om allt bara vore bra, skulle ju detta kunna fungera. Men inte i detta läget. Aldrig i livet.
  • Anonym (Nyfiken...)
    Anonym skrev 2012-09-07 20:56:43 följande:
    Finns dom på misshandel? Är missbruket dokumenterat?

Var tänker du/ni att pappan ska bo?

Varför skulle barnen ha det bättre med dig än med honom eller växel vis?
    Ingen dom finns.
    Missbruket är nog inte dokumenterat. Hur då menar du? 
    Vill att pappan ska bo i samma område.
    De mår inte bra m honom och hans dåliga omdöme när det gäller aggressivitet och alkohol. 
  • Anonym (Nyfiken...)

Fler tips?

• Anonym (Nyfiken...)
    h8him skrev 2013-09-04 16:43:17 följande:
    Mår barnen fortfarande dåligt av att bo med pappan?
    Stora dottern som går i trean vågar inte bo med sin pappa. Vi har inte separerat på riktigt ännu iom att vi fortfarande har barnens föräldrahem gemensamt i väntan på att jag ska få loss pengar för att köpa ut honom.
    Så jag bor borta ibland med stora dottern när pappan kommer hem till huset. Lilla flickan på 5 år sover i huset med pappan ibland så han umgås med barnen ca 20-25 %. Med stora flickan umgås han dock inte så mycket själv och absolut inte nattetid.

Vi är inte i någon vårdnadstvist eller boendetvist just nu men enligt alla jurister är det bara en fråga om tid tills den dagen kommer... Iom att pappan är helt oförstående till hans probelmatik och inte ser sin egen del i detta utan bara gapar om att ha barnen 50/50. Trots att han har en aggressionsproblematik och en alkoholproblematik.

• Anonym (Nyfiken...)
    h8him skrev 2013-09-04 16:56:03 följande:
    Får jag fråga varför du inte har kontakt med socialtjänsten om er situation? Det låter inte som om hemmiljön är trygg och bra för barnen jämt.
    Du får gärna läsa om vårt liv i denna lilla tråd för bättre förståelse och om socialtjänstens agerande bl.a...
  • Anonym (Nyfiken...)
    Anonym (Nyfiken...) skrev 2013-09-04 17:11:59 följande:
    Du får gärna läsa om vårt liv i denna lilla tråd för bättre förståelse och om socialtjänstens agerande bl.a...
    www.familjeliv.se/Forum-4-119/m69951244.html

Kan ju vara bra att posta länken också...haha.
Svar på tråden Ge oss bra tips för att kunna vinna en vårdnadstvist?