Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Hur länge amma?

Jag ammade mitt äldsta barn i 21 månader och tvåan i ganska exakt 2 år så inte är det något fel på att amma ett barn som är 7 månader.  Här i USA är rekommendationerna att man ammar i minst ett år, gärna 2.

• evaoregon
    Litet My skrev 2012-09-08 01:34:48 följande:
    7,5 månad är ju fortfarande litet, tycker du skall göra det du och barnet mår bäst av. Kan och vill du fortsätta amma är det ju toppen och nyttigare än att tex byta ut ammningen mot välling.
    Jag håller helt med.  Jag tycker att du ska strunta i vad andra tycker.
  • evaoregon
    leiapp skrev 2012-09-08 06:41:17 följande:

Vad menar de att du skulle ge istället? Tycker de att du skulle gått över på fast föda + välling? Det är väldigt tidigt för många barn att göra det i den åldern. Rekommendationen från livsmedelsverket är ju dessutom att ha bytt ut ett mål till fast föda i den åldern .Det ser ju så olika ut med matintroduktion etc.

7,5 månader är inte länge tycker jag. Vårt barn är lika gammal och ammas 5 ggr på dagen och fritt under natten. Om en månad när jag jobbar blir det 3 ggr på dagen och fritt på natten.

Jag har inte fått några kommentarer men skulle jag få det skulle jag inte bry mig för jag tycker att de i så fall skulle baseras på okunskap. Har inga planer på att sluta heller. 

Jag håller med och undrade också lite över vad barnet äter istället om det bara ammas en eller två ggr per dag.  När mina barn var i den åldern ammades de flera ggr per dag.
  • evaoregon
    Afasi skrev 2012-09-20 17:08:36 följande:
    Förstår inte vart allt den här hysterin kommer ifrån angående amning. Det är helt okej att säga att folk INTE ska amma tydligen men säger man att man tycker att amning är bättre än ersättning så blir det nästan halshuggning...
    Ja, trist att det är så.  Rynkar på näsan
Svar på tråden Hur länge amma?