• Anonym

någon som nekat telefonsamtal?

Mitt barn vill inte prata med sin mamma telefon. Barnet bor mest hos mig. Mamman vill ringa när hon saknar sitt barn, naturligtvis, det kan man ju förstå. MEN barnet vill ibye prata ovh jsg får sedan skit för att hon aldrig får prata med hen. Jag kan ju inte tvinga barnet. Ibland kan jag få hen till att prata 1-2 min men då tycker mamman inte att det är nån idé!! Jag har mitt liv också och jag vill inte ha henne ringandes varje dag när jag vet att barnet ändå inte vill prata. Barnet är 5 år. Kan jag säga att hon inte får ringa? Vad händer om jag nekar om hon går till rätten?

• Svar på tråden någon som nekat telefonsamtal?
  • Anonym

Varför skulle barnet må bra av minsta möjliga kontakt med sin mamma? Vad gör du för att tillgodose barnets behov av sin förälder som h*n inte bor med?

Visst blir det bekvämt för dig att låtsas som om mamman inte finns men det kan ge barnet en psykisk ohälsa med tiden. Att vara boendeförälder handlar inte om att man ska ha det bekvämt själv utan om att man ska tillgodose barnets alla behov, inkl. rätten till en så bra kontakt som möjligt med den andra föräldern.

• Anonym

Vänta lite nu ts du kan inte veta att ungen inte vill prata idag bara för den inte ville prata igår och jo har den inte pratat nåt i veckan så kan du påtala att idag pratar ni en lite längre stund genom att ungen berättar vad den gjort i veckan osv. Som vd är det din uppgift att främja ungens kontakt med den andra föräldern och visst är det väl bättre påverka ett samtal i tel en tvinga en gråtande unge med på umgänge den kanske inte vill ha om den andra drar det vidare? Sen att du tycker du har rätt till ditt liv så ja det har du när ungen pratat med sin andra förälder. Testa att ha 2-3 ggr/ v med bestämd tid och dag då de kan ringa där en ggr är lite längre och viol inte ungen prata så så viska bredvid vad den kan berätta eller fråga om

• Anonym

Ni missförstår!! Såklart barnet får prata med sin mamma om hen vill det. Jag frågar flera ggr i veckan och varje gång mamman ringer men barnet säger nej! Jsg säger inte att mamman ALDRIG får ringa men varje dag?? Jo jag gör mkt för att främja umgänget men mamman tackar nej. Ringer när jag är ledig och säger att vi är hemma, erbjuder mer ungöbge än det befintliga titt som tätt. Så hoppa inte på mig innan ni vet. Det jag undrar över är om hon har rätt att tvinga barnet att prata för att mamman vill?? Jag tänker inte neka att hin får ringa men däremot lägga på luren om barnet inte vill prata. JAG ska ju inte behöva sitta stave

• Anonym

Alltså har ni 2 bokade telefontider i veckan eller nåt en gång är okej att barnet själv säger jag vill inte prata och sen lägger på men den andra gången får barnet prata en stund, det barnet väljer är bara vilken gång barnet pratar! En 5åring är inte kapabel att förstå konsekvenserna av att säga jag vill inte, snart kommer en tid då den vill men då kanske den andra inte bryr sig längre och man får lära sig att vissa saker måste man göra fast man inte vill

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-08 09:13:31 följande:
    Alltså har ni 2 bokade telefontider i veckan eller nåt en gång är okej att barnet själv säger jag vill inte prata och sen lägger på men den andra gången får barnet prata en stund, det barnet väljer är bara vilken gång barnet pratar! En 5åring är inte kapabel att förstå konsekvenserna av att säga jag vill inte, snart kommer en tid då den vill men då kanske den andra inte bryr sig längre och man får lära sig att vissa saker måste man göra fast man inte vill

varför måste ett barn prata med en förälder om den inte vill det????
    ska jag tvångshålla barnet eller hur har du tänkt? barnet springer iväg när mamman ringer. det köper inte jag. att lära barn att tvingas till något sådant. man kan tvingas till vissa saker som är viktiga t ex gå till doktorn om man måste, borsta tänderna, gå i skolan mm men fasen inte att prata i telefon!!

• Anonym (men hallå?)

VARFÖR vill barnet inte prata med mamman? Hur ofta träffar barnet mamman? Är mamman på något sätt olämplig? Annars behöver barn båda sina föräldrar & det är både din & mammans uppgift att se till att det fungerar....

• Anonym

Men hallå; ja man kan fråga sig varfmr barnet inte vill prata ned mamman... Kommer inte gå in på detaljer här men det är INTE jag som hittat på att:-!att barnet ska bo merparten av tiden här. Jsg tycker precis som ni att det optimala för ett barn är att ha tillgång till båda sina föräldrar men mamman varken kan eller vill...kanske därför barnet inte vill. Vad vet jag? Hat försökt tvinga Barney att prata. Försökt fråga varför hen inte vill, försökt uppmuntra att prata etc men detta har pågått ett par år nu. Allt är inte svart eller vitt ocu givetvis är det inte skrivet i sten om saker förändras MEN barnet har rätt till sina föräldrar och inte tvärtom. Leder ingen vart att tvinga ett barn. Har satt luren vid örat på barnet så hen hört mammas röst. Nån gång säger hen "hej dåMamma, vi ses en annan dag" men oftast säger hen inget, säger "jah vill inte" eller går därifrån.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-08 09:33:51 följande:
    varför måste ett barn prata med en förälder om den inte vill det???? ska jag tvångshålla barnet eller hur har du tänkt? barnet springer iväg när mamman ringer. det köper inte jag. att lära barn att tvingas till något sådant. man kan tvingas till vissa saker som är viktiga t ex gå till doktorn om man måste, borsta tänderna, gå i skolan mm men fasen inte att prata i telefon!!   

Nej men den synen så får du också räkna med att du saboterar och att tr ser hårt på det om mamman drar dig till tr igen för sabotage av information och del av ug. Telefonsamtal är en form av ug nämligen och ser du inte till att ungen pratar med mamman så kan du stämmas och förmodligen med stor säkerhet förlora då du inte gör det som åligger en vd, då är ingen av er lämpliga och man kommer finna annat boende för ungen som där kommer främjas ug med er båda om så telsamtal. Att hålla luren och låta ungen lyssna ja det är bättre en ingenting eller att ungen själv säger jag vill inte nu vi hörs en annan dag. Eller ta kommandot själv prata om mamma och att ringa själva till mamman
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-08 16:05:17 följande:

Nej men den synen så får du också räkna med att du saboterar och att tr ser hårt på det om mamman drar dig till tr igen för sabotage av information och del av ug. Telefonsamtal är en form av ug nämligen och ser du inte till att ungen pratar med mamman så kan du stämmas och förmodligen med stor säkerhet förlora då du inte gör det som åligger en vd, då är ingen av er lämpliga och man kommer finna annat boende för ungen som där kommer främjas ug med er båda om så telsamtal. Att hålla luren och låta ungen lyssna ja det är bättre en ingenting eller att ungen själv säger jag vill inte nu vi hörs en annan dag. Eller ta kommandot själv prata om mamma och att ringa själva till mamman

Jag har kontakt med fr och de säger att man inte kan tvinga ett barn att prata!! Telefonsamtal är dessutom något de brukar avråda när det är så att barnet inte riktigt trivs hos den ena föräldern eftersom det brukar göra det jobbigare. Det är det svaret jag fått på fr...
    undrar hur folk gjort när ett barn reagerar såhär därför jag frågar!

Barnet HAR umgänge! Jag har t o m tvingat mamman att ha MER umgänge än hon velat så ingen kan säga att jag saborterar ang umgänget för att jag inte tvingar mitt barn att prata i telefon när hen inte vill!         
  • Anonym

Fr säger vad som men klagar mamman att hon inte får ringa säger de bara då får du anmälan till tr, ja jag vet min make jobbar där och han säger själv att fr tar inte ställning och har åsikter om sånt utan säger du nåt så är det bra enl dem och säger ditt ex motsatsen så är det bra enl dem @= de vänder kappan efter vinden och kommer de till tr där jag nu jobbar så kan varken du eller nån annan säga" ja men fr sa" det håller inte och kasta över ansvaret på dem. Men gör som du vill jag säger bara hur det kan sluta och det är inget jag skulle äventyra om det var mina kids det gällde! Sen kan du inte tvinga en ug att träffa sina barn mer en den vill så har den utökat ug beror det på att den vill det

Svar på tråden någon som nekat telefonsamtal?