• Linka74

    SMS förkortningar

    med en dotter som ständigt messar lär man sig att tex vgd inte betyder "var god dröj" utan "vad gör du?" :)
    Många såna. En del har jag ju lärt mig nu, men vad tycker ni om alla förkortningar som uppstått. 
    Några ni tycker särskilt bra om eller särskilt illa om?

    Jag gillar tex inte när jag får svaret "aa" på en fråga - vilket tydligen betyder "ja". Hur svårt kan det va att skriva ordentligt? 
    Jag kan förstå behovet av smsförkortningar uppkommit men...uh vad jobbiga de är att läsa ibland :) 

     

  • Svar på tråden SMS förkortningar
  • Valborgs

    Jag är inget fan av det heller. Sen om det används för att hålla nere sms-kostnad är ju en sak. Men nu används ju det "språket" även vid datorn, vilket gör att det kliar en hel del i mina ögon. Jag använder iofs en del förkortningar jag med ;) men som kmr, hur svårt är det att skriva tre bokstäver till för att få sitt "kommer"?

  • Kalle Karls mamma

    vrf får man int skriva så är ju rätt roligt kms


    Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • Linka74
    Valborgs skrev 2012-09-08 07:41:39 följande:
     Sen om det används för att hålla nere sms-kostnad är ju en sak. 
    Håller med. Men nu har ju de flesta gratis sms i sina telefoner så det argumentet faller ju :) 

    Har en vän som jobbar i skolan o där börjar man bli lite orolig för barnens språk eftersom de inte kan stava till tex
    i alla fall (hur många l är det i iaf...) 
  • Linka74

    Eftersom jag inte vet hur man redigerar ett inlägg skriver jag ett till: 

    Min Telefon har så att man kan lägga in förkortningar (snabbkommandon) och sen skriver den själv ut hela ordet så att man kan snabba på skrivande men stackarn som ska läsa får en ordentlig text.
    Bla har jag förkortat ner min mailadress till tre bokstäver. Det är väldigt smidigt.  

  • bellaBBB

    Jag måste säga såhär:(jag är en ungdom!) ni måste ju ändå förstå att vi vill skriva så snabbt som möjligt därför mycket lättare att använda förkortningar! Alltså de är såhär det ser ut i "framtiden"... Vi får inte papper och penna längre i skolan, vi får en dator/iPad, och där gör vi alla arbeten och ibland prov. Jag kan hålla med om att de går för långt MEN förkortningar är med bra att kunna, och vi lär oss ju såklart också att stava i skolan? Lärarna kollar så vi kan också? Alltså inte så stort problem :) jag tror när man kommer upp mot 5:an att man kan stava helt ok! Vuxna kan ju med ha svårt eller hur? Svar: JA?

    Så enkelt är de ju, alla har svårt med olika saker, några med stavning kanske? Men man lär sig med tiden. Förkortningar kommer alltid finnas kvar och nya kommer komma! Men vi kommer ändå veta vad de är på riktigt och kunna stava till de!

    Inget mer snack om de liksom )

    Inte säkert att jag går in på denna sidan igen om ni skriver något tillbaka men jag tror ni förstår vad vi ungdomar menar! En sak till bara, de var någon som sa att hennes dotter eller va de var, hade skrivit "aa" IST för "ja" herregud låt henne! Hon har besvarat din fråga, hur orkar du ens liksom slösa din tid på om hon skrivit "aa" eller "ja" de betyder samma sak!

    Isabella 14 år :)

  • Aniiee
    bellaBBB skrev 2015-07-10 20:29:58 följande:

    Jag måste säga såhär:(jag är en ungdom!) ni måste ju ändå förstå att vi vill skriva så snabbt som möjligt därför mycket lättare att använda förkortningar! Alltså de är såhär det ser ut i "framtiden"... Vi får inte papper och penna längre i skolan, vi får en dator/iPad, och där gör vi alla arbeten och ibland prov. Jag kan hålla med om att de går för långt MEN förkortningar är med bra att kunna, och vi lär oss ju såklart också att stava i skolan? Lärarna kollar så vi kan också? Alltså inte så stort problem :) jag tror när man kommer upp mot 5:an att man kan stava helt ok! Vuxna kan ju med ha svårt eller hur? Svar: JA?

    Så enkelt är de ju, alla har svårt med olika saker, några med stavning kanske? Men man lär sig med tiden. Förkortningar kommer alltid finnas kvar och nya kommer komma! Men vi kommer ändå veta vad de är på riktigt och kunna stava till de!

    Inget mer snack om de liksom )

    Inte säkert att jag går in på denna sidan igen om ni skriver något tillbaka men jag tror ni förstår vad vi ungdomar menar! En sak till bara, de var någon som sa att hennes dotter eller va de var, hade skrivit "aa" IST för "ja" herregud låt henne! Hon har besvarat din fråga, hur orkar du ens liksom slösa din tid på om hon skrivit "aa" eller "ja" de betyder samma sak!

    Isabella 14 år :)


    Grattis till veckans trådlyft. 

    För övrigt kommer smsförkortningarna från "min tid", sent -90tal, och handlade om att få in så mycket som möjligt på 70-120 tecken och varje SMS kostade 2,50 att skicka.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Support

    Jag fattar inte de flesta förkortningarna men tycker att det är en spännande språkutveckling. Traditionellt utvecklas skriftspråk mycket långsammare än talspråk men nu när skrift används nästan som tal i snabba konversationer förenklas och utvecklas skriftspråket också.

    Precis som folk med bred dialekt kan prata lite mer begripligt om de vill kan nog de flesta av "förkortarna" skriva standardsvenska också. Men visst, ska man lära sig två olika skriftspråk blir det svårare (fråga bara norrmännen!).

  • MinMammaEFin

    "Jag fattar inte de flesta förkortningarna men tycker att det är en spännande språkutveckling. Traditionellt utvecklas skriftspråk mycket långsammare än talspråk men nu när skrift används nästan som tal i snabba konversationer förenklas och utvecklas skriftspråket också.

    Precis som folk med bred dialekt kan prata lite mer begripligt om de vill kan nog de flesta av "förkortarna" skriva standardsvenska också. Men visst, ska man lära sig två olika skriftspråk blir det svårare (fråga bara norrmännen!)."

    Spelar du supp, för jagletar efter en bra supp spelare som kan spela thresh, blitz eller lulu.


    E du gay elr?
  • MinMammaEFin
    Support skrev 2016-11-28 13:36:22 följande:

    Jag fattar inte de flesta förkortningarna men tycker att det är en spännande språkutveckling. Traditionellt utvecklas skriftspråk mycket långsammare än talspråk men nu när skrift används nästan som tal i snabba konversationer förenklas och utvecklas skriftspråket också.

    Precis som folk med bred dialekt kan prata lite mer begripligt om de vill kan nog de flesta av "förkortarna" skriva standardsvenska också. Men visst, ska man lära sig två olika skriftspråk blir det svårare (fråga bara norrmännen!).


    Spelar du supp? För jag letar efter en bra supp spelare som kan spela thresh, lulu och blitz.
  • Support
    MinMammaEFin skrev 2016-11-28 13:48:45 följande:

    Spelar du supp? För jag letar efter en bra supp spelare som kan spela thresh, lulu och blitz.


    Den enda sortens supp jag känner till är stolpiller. Så mitt svar blir tyvärr nej.
Svar på tråden SMS förkortningar