Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Hjälp akut!! Toalettproblem!

Hej jag jobbar som ssk! Vi har ofta förstoppade patienter (mestadels äldre patienter där jag är) och vi har fått ok från läkaren att man kan fylla en bägare ca 1 liter och hälla i 8 påsar movicol/laxido/forlax och då brukar det släppa inom någon timme faktiskt! Har du fekalom måste du nog plocka det som står i ändtarmen för att få det att släppa!

Ett litet tips är att du ber din dr skriva ut forlax istället då det finns vissa människor som reagerar på movicol/laxido med att det bara blir en klump med avföring om man inte dricker ordentligt med vätska! Lycka till:)

• Anonym (Ssk)

Har du en spruta av något slag hemma. Har du det kan du ljumma på olja och spruta in. Det kan hjälpa.

• Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-09-08 21:00:12 följande:

Jag är ssk på en akutmott och ALDRIG har jag plockat bajs ut någons rumpa!! Klyx kan man få och funkar inte det kan man få gotlandslavemang!
    Antar att du inte jobbat så många år . Förr var det vanligt att "plocka" förstoppade patienter.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym skrev 2012-09-09 18:52:51 följande:

8 år har jag jobbat så det är väl inte så länge kanske! Jag har träffat rätt många som spolat med duschslangen vilket i det långa loppet resulterat att man inte alls kan bajsa utan att duschslang och tarmmotoriken är kaputt. Hos oss får man klyx och 8 påsar movicol!! Klyx är det mest skonsamma mot tarmen och påverkar inte tarmperistaltiken som tex microlax gör!
    Man värmer upp 1 l mjölk och 1 dl sirap ( osäker på proportionerna) till kroppstemp och ger med lavemangsset, har funkat varje gång.
    Tänkte mest på att du inte hört talas om det. Jag gick ut -02 och har aldrig heller behövt plocka någon patient (förutom vissa ryggmärgsskadade). Däremot har äldre kollegor berättat hur det kunde vara förr.
Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!