• perla2010

Hjälp akut!! Toalettproblem!

Kiwi, katrinplommon men de lär inte komma ut förrän i morgon.  Varför tar du lavemang? Provat att behandla förstoppning från andra hållet, dvs genom det du äter?

• perla2010
    Anonym (Panik) skrev 2012-09-08 11:17:24 följande:
    Perla2010

Jag har läkemedel jag ska ta varje dag men har slarvat med det, jag har använt lavemang när det blivit så här vid annat tillfälle då jag slarvat och det löser ju upp den proppen som sitter där och inte kommer ut, avföringen är alltså hård att den inte kan komma ut!

Jag har exempelvis laxoberal men som du skriver det kommer inte förrän om många timmar och jag har panik nu!
    Aha, då förstår jag. Men det låter inte alls bra med tvål och annat som folk skriver. Kan ju faktiskt skada ändtarmen.  Finns inte microlax att köpa i vanlig affär? De löser ju iallafall den värsta proppen.

• perla2010
    Anonym (Panik) skrev 2012-09-08 11:24:17 följande:
    hmm du har en idé där, kan Ica ha det?
    Ja, jag tycker ju de. Om dom har en liten "apoteksdel" så lär de finnas där. Har sett de på vår men den är visserligen rätt stor.
  • perla2010
    Anonym (Panik) skrev 2012-09-08 11:25:46 följande:
    Hällde nyss i mig det läkemedel jag har som jag ska ta varje dag , laxido , samma som movicol, tar 2 påsar varje dag nu hällde jag i mig 4....men det var ju dumt för det går ju inte fortare för det
    Oj jösses, då lär du få diarre' om nån dag eller så. Ta din medicin varje dag så du slipper hamna i såna situationer, är ju fruktansvärt. Men stick iväg o leta rätt på microlax istället för tvål och grejer, lär ju snarare irritera slemhinnan än att lösa proppen.
  • perla2010
    WeModified skrev 2012-09-08 11:29:29 följande:
    Men lite vatten i en spruta är inte farligt, värsta fall river du dig i häcken lite.

Men Microlax verkar finnas som receptfritt faktiskt. Då kanske Ica där du bor har de? 
    Microlax är receptfritt, beror bara på utbudet i affären ifråga.
  • perla2010
    Anonym (Panik) skrev 2012-09-08 11:31:12 följande:
    nej nej lite vatten är inte farligt det finns lavemang med massa vatten i jag tycker mväl mer att det inte borde hjälpa men jag får försöka
    Ska du nu experimentera med spruta så häll då även i matolja, som löser.
  • perla2010

Rätt intressant att läsa alla huskurer ni anser att ts ska dricka när ts faktiskt har skrivit att hon slarvat med sin medicin vilket gett henne stopp längst NER i tarmen och då hjälper ju inte något man häller i uppifrån, först lösa stoppet längst ner och sen är det nog en klar fördel om du ts sköter om din mage i form av laxermedel och bra kosthållning (jäklar vad präktig jag lät, förlåååååt!)

• perla2010
    Krokodila skrev 2012-09-08 16:02:40 följande:
    Jobbar med förstoppade patienter och har lång erfarenhet av opiat mage.

Mitt bästa hemma tips om du har en rejäl propp längst ner är INTE att dra i dig microlax. Det kan nämligen göra att du får bestående skador i ändtarmen eftersom microlax framkallar krystreflexer och är det för mycket som ska ut så kommer du att kunna spricka.

Ta istället en spruta med olivolja,fyll den ett par gånger och spruta in. Då blir skiten hal och fin och glider lättare ut. Sen så kör du in mycket vatten. Fungerar det inte och skiten kommer ut så tar du en barnmatssked (en mjuk i plast och så gräver du försiktigt ut det som sitter närmast öppningen. Slappna av så mycket det bara går. Skulle du mot förmodan ha xylocain salva hemma så kan du ha på det innan som smärtlindring.

Många gånger har jag fått köra med skedtricket och det fungerar.       
    Låter mycket vettigt!! Tänkte inte alls på de med microlax, helt rätt ju! Och är man stopp ska man definitivt inte stressa fram något.
  • perla2010
    Anonym skrev 2012-09-09 09:13:48 följande:
    Det är ju så att även om man har en propp längre ner , så fyller man på uppifrån med laxerande. Det i sig gör att tarmen sätter igång och krampar ut skiten.  Pilla ut denlite smått, sen använder du lita katrinnplommon varje dag för att hålla magen i trim.
    Nä, där har du fel,  inte helt men delvis. Är man förstoppad ska man såklart använda frukt, man eller läkemedel för att hålla magen i ordning men har man ett stopp längst ner i ändtarmen så måste man först lösa proppen för att resten ska komma förbi ordentligt.

Ts. Det kan ta 1- 3 dagar innan de laxermedel du tagit igår har effekt, så ta inte mer nu, vänta och se, så du inte överdoserar ännu mer. Hur många påsar är du ordinerad om dagen? Jag vet att de inte är kul att ha problem med magen, dock har jag det åt andra hållet... Men för guds skull, ta nu medicinerna som du ska så du slipper råka ut för detta mer. Skönt att det löst sig lite iallafall =)
Svar på tråden Hjälp akut!! Toalettproblem!