-
Japp, fingret är det enda som funkar i såna här lägen! Absolut inte äte/dricka en massa laxerande saker eftersom det bara kommer att trycka på ännu mer.Anonym skrev 2012-09-08 19:58:01 följande:Sätt dig på huk och stoppa in fingret så hemskt är det inte och det fungerar om man är riktigt hård då fungerar inte tops och liknande utan man måste känna efter själv.
-
Anonym skrev 2012-09-08 20:02:51 följande:Japp, fingret är det enda som funkar i såna här lägen! Absolut inte äte/dricka en massa laxerande saker eftersom det bara kommer att trycka på ännu mer.
Jag till och med berätta det för min man efter mina förlossningar det enda han sa till mig: måste man så måste man... och så är det verkligen mamma säger samma sak... Inget skämmigt med det. -
Pompeia01 skrev 2012-09-08 20:40:03 följande:Har du prövat att stoppa upp ett finger i slidan, och trycka på bakåt/neråt..? Om inget annat funkar måste du åka till sjukhuset kvickt. De petar ut bajset för hand. Jag tycker att det låter lite otäckt att gå in och gräva själv i ändtarmen, om man har tillgång till en Akutmottagning med läkare som kan göra det.
Jag är ssk på en akutmott och ALDRIG har jag plockat bajs ut någons rumpa!! Klyx kan man få och funkar inte det kan man få gotlandslavemang! -
Det är absolut ingen fara att göra med fingret försiktigt och det förstör heller ingen ringmuskel, fingret är mjukt och så känslig är man inte där bak...Pompeia01 skrev 2012-09-08 20:40:03 följande:Har du prövat att stoppa upp ett finger i slidan, och trycka på bakåt/neråt..?
Om inget annat funkar måste du åka till sjukhuset kvickt. De petar ut bajset för hand. Jag tycker att det låter lite otäckt att gå in och gräva själv i ändtarmen, om man har tillgång till en Akutmottagning med läkare som kan göra det. -
Min kompis berättade att hon hade samma problem en gång. Hon lyckades pilla bort lite bajs med fingret (tror att hon hade en kondom på fingret) och efter det så kunde hon bajsa jätte mycket. Hoppas det "löser" sig snart.
-
KATRINPLOMMON, I MÄNGDER
barnmatsburk eller torkade (det man ger till förstoppade bebisar., även aprikoser är laxerande. Massor med väl mogen annan är också laxerande. Men motverka det hela i framtiden genom att äta lite olja och dricka en del vatten. -
Jag är glad att detta händer mig ibland, som nu senast fick jag ta 3 microlax eftervarann, och ta en hanske och hjälpa till att ta ut det.
Fy satan va jobbigt men det gick.
Lycka till ! -
Vet inte men det kan inte vara hemmorrojder?Anonym (Varning!) skrev 2012-09-08 23:38:08 följande:Är du känslig läs ej detta! Förlåt TS att jag lånar din tråd.. Kan någon kunnig tala om vad som hände med mig? Jag har aldrig varit förstoppad innan och vet därför inte om de var de jag råkade ut för.. Jag hade inte bajsat på några dagar och behövde verkligen gå på toa. Jag tryckte och tryckte men de gjorde fruktansvärt ont.. Kände tillslut med handen.. Allt runt anus putade ut, började efter svanskotan och hela vägen fram till slidan. Jag försökte stoppa in ett finger i slidan men de va omöjligt, det var för stort tryck bakifrån... Jag tog papper på handen och grävde ut lite men hjälpte knappt. Tillslut smetade jag in fingrarna med massor av glidmedel och pressade upp de i tarmen igen, smetade innanför anus med glidmedel och sedan tog jag bara i... Jag sprack och blödde plus att anus typ vände sig (?) och tittade ut, men åkte tillbaka efter något dygn (inte mycket alltså).. Nu har jag däremot fått problem, när jag bajsar måste jag trycka på från slidan (slidvägen?) och trycka mot anus annars fastnar de... Vad har hänt? Vågar inte gå till läkare :(
-
Dem kan sitta på insidan också men om jag vore du skulle jag bita ihop och ta mig till en läkare för en undersäkning för vilken åkomma du än har så låter det inte vidare bra =/
-
här är en länk med lite information, jag vet ju inte om det är det du har det är ju inte så bra och medicinera för något man inte är säker på.
Finns det ingen grannkommun du kan åka till då?
annars ring 1177 så kan dem säkert ge dig bättre råd om vad det kan vara =)
http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hemorrojder/?ar=True -
Meddelande borttaget
-
Det blir ju så att bajset buktar ut i hela underlivet då man är förstoppad.(det blir knökligt precis så som du beskrev det)Anonym (Varning!) skrev 2012-09-08 23:38:08 följande:Är du känslig läs ej detta! Förlåt TS att jag lånar din tråd.. Kan någon kunnig tala om vad som hände med mig? Jag har aldrig varit förstoppad innan och vet därför inte om de var de jag råkade ut för.. Jag hade inte bajsat på några dagar och behövde verkligen gå på toa. Jag tryckte och tryckte men de gjorde fruktansvärt ont.. Kände tillslut med handen.. Allt runt anus putade ut, började efter svanskotan och hela vägen fram till slidan. Jag försökte stoppa in ett finger i slidan men de va omöjligt, det var för stort tryck bakifrån... Jag tog papper på handen och grävde ut lite men hjälpte knappt. Tillslut smetade jag in fingrarna med massor av glidmedel och pressade upp de i tarmen igen, smetade innanför anus med glidmedel och sedan tog jag bara i... Jag sprack och blödde plus att anus typ vände sig (?) och tittade ut, men åkte tillbaka efter något dygn (inte mycket alltså).. Nu har jag däremot fått problem, när jag bajsar måste jag trycka på från slidan (slidvägen?) och trycka mot anus annars fastnar de... Vad har hänt? Vågar inte gå till läkare :(
Plockar man sig själv, eller har en väldigt stor bajs så kan man spricka lite.
Ät katrinplommon, varje dag,
en msk rapsolja varje dag
och en promenad varje dag.
Motion är viktigt för hela kroppens välmående.
DEt gäller att få igång din mage naturellt, och att inte använda massa lavemang, för ju mer lavemang man använder ju mer lavemang behöver man. -
Det är ju så att även om man har en propp längre ner , så fyller man på uppifrån med laxerande. Det i sig gör att tarmen sätter igång och krampar ut skiten. Pilla ut denlite smått, sen använder du lita katrinnplommon varje dag för att hålla magen i trim.Anonym (Panik) skrev 2012-09-09 08:54:13 följande:Hej, god morgon! Först vill jag börja med att tacka alla som har engagerat sig, denna tråd kanske även kan hjälpa andras som råkar ut för detta! Jag har råkat ut för detta några gånger innan men detta slog rekord! Fy tusan så fruktansvärt hemskt! Som sagt jag hade avföring som satt längst ner, alltså som en propp och det var omöjligt att få ut
tidigare när jag råkat ut gör detta så har det varit hemskt, jag har suttit på toaletten och fått värsta paniken, trott att jag skulle dö eller svimma men tillslut efter mycket krystande har det kommit, det gjorde det inte igår, det var helt omöjligt , fanns inte en chans! Fy tusan vad hemskt detta var!!!! Jag försökte med termometer med vaselin ett par gånger men inget hände . Det var ju avföring på termometern (ursäkta) jag provade med en liten spruta , med den var ju pytte liten, hade lite vatten och olja och gjorde några gånger med icke! Jag hällde i mig 4 påsar laxido, samma som movicol, det är ju långtidsverkande som mycket annat som beskrivits här i tråden , jag behövde något snabbt, det kändes som jag skulle dö! Men jag tog i alla fall påsarna för att få igång magen och jag använder alltså dessa regelbundet men skarvar jag är det kört och tar jag dem men ätit lite extra vitt bröd typ en pizza så måste jag ta extra påsar! Min man kom ju tillslut och jag tog ett microlax, inget hände, tog ett till, inget hände :o jag tänkte vi får åka in till akuten, hmm ta med barnen, nja! Får ringa ambulans! Hmm jag provade med ett microlax igen och tillslut efter det som hjälpte lite kunde jag krysta ut det med sådana krafter så jag trodde ögonen skulle poppa ut! Det var inte mycket som kom med en stenhård korv (ursäkta) inget mer har kommit och de fyra påsarna har inte gjort någonting! Oj vilken erfarenhet :o fy!!! Jag har lite funderingar gällande vad vissa skrivit här, har läst allt, några beskrev hur jag skulle ta duschslangen och duscha varmt vatten och att det då går in vatten? Det fattat jag inte, det är ku slutet där? Sen var det många andra bra tips om att svälja massa olika saker men det känns inte så logiskt när det är en propp längst ner som stoppar upp så att inget kan komma ut Tack alla och jag hoppas inget behöver råka ut för detta, sköt era magar , det ska jag göra! Hoppas också denna tråd kan hjälpa andra Tack
-
Det är du som inte läser riktigt, jag har inte sagt att hon ska ösa på med movicol.....utan förklarade att det funkar att ge genom magen fast proppen sitter i baken.perla2010 skrev 2012-09-09 09:23:08 följande:Nä, där har du fel, inte helt men delvis. Är man förstoppad ska man såklart använda frukt, man eller läkemedel för att hålla magen i ordning men har man ett stopp längst ner i ändtarmen så måste man först lösa proppen för att resten ska komma förbi ordentligt.
Ts. Det kan ta 1- 3 dagar innan de laxermedel du tagit igår har effekt, så ta inte mer nu, vänta och se, så du inte överdoserar ännu mer. Hur många påsar är du ordinerad om dagen? Jag vet att de inte är kul att ha problem med magen, dock har jag det åt andra hållet... Men för guds skull, ta nu medicinerna som du ska så du slipper råka ut för detta mer. Skönt att det löst sig lite iallafall =)
När man är förstoppad så är förstahandsalternativet att ex movicol laktulos mm mm.
Det i sig gör så att magen/tarmarna sätter fart och kan göra så att det blir skjuts i proppen.
I svåra fall kan vi blanda 4 påsar movicol och ge.(bara enl ordination)
Microlax är det väldigt sällan som vi ger nu för tiden, men det kan funka , tvålen likaså eller att plocka sig.
Men minst skador sker genom att ta laxermedel genom magen.
Givetvis inte i förstora mängder eller mer än vad som är rekommenderat.
-
schangol skrev 2012-09-09 15:48:44 följande:
TS sådana där proppar ska du inte vara rädd för att pilla ut. massa vaselin på pekfingern och in med den och liksom snurrarunt och haka fast bajset i ut . det tar en stund att få ut tillräckligt för att det ovanför ska komma ut men det är det enda som hjälper fort nog när det är panik!!! mina två förlossnignar var himmel jämfört med det som kom i 3 (!!!) månader efter!!! kunde alltså inte bajsa alls på tre månader och plockade bajs(=() ca 4 ggr i veckan=(
har du läkarkontakt angående detta problem. laxerande och lösande medel kan påverka mage, tarm och avföring till det sämre vid regelnumden användning!!! försök trappa ner och drick mycket och mycket fiber. kom ihåg att du måste dricka vatten när du äter fiber!!!!!!!!
lycka till framöver och var inte rädd för att pilla ut "locket". .. hellre det än att krysta och få blödande hemorrojder;)
Så har jag också gjort. Står i duschen, smörjer in ett finger och lirkar ut bajsetInte kul, men faktiskt det enda sättet.
-
Anonym (Ssk) skrev 2012-09-08 22:08:43 följande:Antar att du inte jobbat så många år . Förr var det vanligt att "plocka" förstoppade patienter.
8 år har jag jobbat så det är väl inte så länge kanske! Jag har träffat rätt många som spolat med duschslangen vilket i det långa loppet resulterat att man inte alls kan bajsa utan att duschslang och tarmmotoriken är kaputt. Hos oss får man klyx och 8 påsar movicol!! Klyx är det mest skonsamma mot tarmen och påverkar inte tarmperistaltiken som tex microlax gör!Anonym (aj) skrev 2012-09-08 21:43:27 följande:Vad är gotlandslavemang??
Man värmer upp 1 l mjölk och 1 dl sirap ( osäker på proportionerna) till kroppstemp och ger med lavemangsset, har funkat varje gång. -
HAHA, oj förlåt.. du va seriös va? Själv åkte jag till akuten och fick ett klyx uppkört med slang när jag knappt hade kunnat gå på toa på en månad..Anonym (Panik) skrev 2012-09-08 10:56:57 följande:Finns det någon där ? som är kunnig/har erfarenhet? Jag har panik, brukar alltid ha lavemang hemma men NU har jag inte det
jag behöver gå på toaletten men det är omöjligt!!! Det kan inte komma ut!!!! Helt omöjligt, jag får panik, känns som jag ska svimma eller dö! Jag har ingen som kan hjälpa mig, min man är borta över dagen, apoteket i vårt by är stängt!! Jag har provat med termometer med vaselin på men det händer inget
vad kan jag göra !!!!!! OBS detta är seriöst!!!
-
Anonym (Ssk) skrev 2012-09-09 19:30:01 följande:Tänkte mest på att du inte hört talas om det. Jag gick ut -02 och har aldrig heller behövt plocka någon patient (förutom vissa ryggmärgsskadade). Däremot har äldre kollegor berättat hur det kunde vara förr.
Jo det är klart att jag hört talas om det! Innan jag blev klar 04 jobbade jag inom äldrevården och där var det några tanter som plockade sig själv, men aldrig personalen! Jag undrar om jag ens varit med om att någon som inte är sjuk, barn el gammal kommit till akuten pga förstoppning! -
Nej det är väl inget man tar ambulans in för, utan man löser det dagtid på vårdcentralen.Anonym skrev 2012-09-09 20:12:41 följande:
Jo det är klart att jag hört talas om det! Innan jag blev klar 04 jobbade jag inom äldrevården och där var det några tanter som plockade sig själv, men aldrig personalen! Jag undrar om jag ens varit med om att någon som inte är sjuk, barn el gammal kommit till akuten pga förstoppning!
Men självklart får man in pat som är förstoppade på sjukhuset, men det är oftast pga annan sjukdom som gör att magen sätter stopp.
Det är inte vidare vanligt numera att man plockar, utan man löser det mesta med så lite laxermedel som möjligt ,
och använder pärongröt, pajalagröt, katrinplommon samt olja. dagligen
De som inte har gjort på många dagar får ca 12 dr laxoberal som får verka över natten.
Movicol kan man göra coctail på, många påsar. -
Anonym skrev 2012-09-09 22:01:57 följande:Nej det är väl inget man tar ambulans in för, utan man löser det dagtid på vårdcentralen. Men självklart får man in pat som är förstoppade på sjukhuset, men det är oftast pga annan sjukdom som gör att magen sätter stopp. Det är inte vidare vanligt numera att man plockar, utan man löser det mesta med så lite laxermedel som möjligt , och använder pärongröt, pajalagröt, katrinplommon samt olja. dagligen De som inte har gjort på många dagar får ca 12 dr laxoberal som får verka över natten. Movicol kan man göra coctail på, många påsar.
Ja, men det är ju precis det jag skrev.. 2 ggr till och med!!