• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • fortsätt paddla

Cloudberry : å, Norrland. Första ggr jag tog med sambon upp var en jul. Min mamma envisades med att ta med oss till julottan ( hon är inte kristen men har vissa idéer ;))
    Vi klev ut på morgonen till -37. Något som satte spår hos honom... va fan, näsborrarna frös ihop!

• Anonym (&)
    fortsätt paddla skrev 2012-09-13 21:05:26 följande:
    Cloudberry : å, Norrland. Första ggr jag tog med sambon upp var en jul. Min mamma envisades med att ta med oss till julottan ( hon är inte kristen men har vissa idéer ;))
    Vi klev ut på morgonen till -37. Något som satte spår hos honom... va fan, näsborrarna frös ihop!
    Vart var det?
    :) 
  • Anonym (hm)
    Anonym skrev 2012-09-13 11:29:01 följande:

Nej, den blev inte bäst i test. I fjol blev den trea i testet och bedömdes som "prisvärd". I år blev den fjärde sämst. Fodrade gummistövlar skulle aldrig få komma på mitt barns fot, de värmer men andas nada och ingenting ifall barnet svettas eller blir för varmt, vilket innebär att barnet då snabbt blir kallt pga fukten i stöveln. Ellos overall blev för övrigt sämst i årets overalltest, kan vara värt att veta.
    men har du då ullsockor på barnet så blir det väl inte riktigt den effekten??

vi hade vikings ultra termo stövlar förra vintern o de funkade fint med ullsockor i.
    varma men inte svettiga fötter! ;) 
  • cloudberry79
    fortsätt paddla skrev 2012-09-13 21:05:26 följande:

Jag tycker det är jobbigare att ögonen fryser ihop och biljävlarna är stendöda trots motorvärmare
    Sur, grinig och på smällen.
  • Anonym (&)
    cloudberry79 skrev 2012-09-13 20:14:10 följande:
    Snöfritt blir det i början av juni, då använder vi inte längre overallen. Det är inte någon längre slaskperiod här, regnar väldigt sällan. Jag har bott där det är ordentligt slaskigt på våren, där hade jag valt andra ytterkläder. Här funkar det utmärkt med Kuomaskor och riktigt varm overall, sen får man direkt byta till fleecekläder och överdragsbyxor plus stövlar.
    Oj oj oj! Trodde inte att snön låg kvar så länge ens i norra Sverige, i fjällen är det självklart att det finns snö länge men inte på låglandet.
    Var bor du? I Abisko kanske?

Hittade detta, lite kul läsning och allmänbildande. :)
    http://hogalid.skola.kiruna.se/levande/83a/klimat1.htm

• Anonym
    Anonym (&) skrev 2012-09-13 23:29:45 följande:
    Oj oj oj! Trodde inte att snön låg kvar så länge ens i norra Sverige, i fjällen är det självklart att det finns snö länge men inte på låglandet.
    Var bor du? I Abisko kanske?

Hittade detta, lite kul läsning och allmänbildande. :)
    hogalid.skola.kiruna.se/levande/83a/klimat1.h...

Det är väl inget konstigt? Jag bor i Piteå (kusten) och ibland ligger snön kvar här långt in i maj i alla fall. 
  • Rocket Mania
    Anonym skrev 2012-09-14 08:03:29 följande:
    Det är väl inget konstigt? Jag bor i Piteå (kusten) och ibland ligger snön kvar här långt in i maj i alla fall. 
    Det är "konstigt" för oss söderut som gnäller om snön ligger kvar en enda sekund efter den 1 april ;)
  • Janice01
    Anonym skrev 2012-09-14 08:03:29 följande:
    Då blir det väl aldrig riktigt varmt i sjön utanför er kust? På västkusten gnäller ju folk om tempen i havet inte är över 20 grader, vilket det ju oftast är mellan mitten av juni till slutet av augusti. I år var det tom 21 grader första helgen i september då vi badade sista gången i år.
  • Anonym
    Anonym (hm) skrev 2012-09-13 22:29:28 följande:
    men har du då ullsockor på barnet så blir det väl inte riktigt den effekten??vi hade vikings ultra termo stövlar förra vintern o de funkade fint med ullsockor i.varma men inte svettiga fötter! ;) 

Nej, ullsockar mildrar litet eftersom de värmer även när det blir fuktigt. Och just den stöveln har ju ullfoder också. Men jag föredrar nog ändå torra fötter till mitt barn, och väljer därför sådant som andas..
  • Anonym (hm)
    Anonym skrev 2012-09-14 09:00:27 följande:

Nej, ullsockar mildrar litet eftersom de värmer även när det blir fuktigt. Och just den stöveln har ju ullfoder också. Men jag föredrar nog ändå torra fötter till mitt barn, och väljer därför sådant som andas..
    men mina barns fötter var aldrig fuktiga eller blöta i de där stövlarna.. ;))

däremot så har ju vikings gtx kängor bättre värme det håller jag med om :P
    men skulle inte köpa såna gummistövlar om de INTE hade ullfoder i :P 
  • Anonym (&)
    Anonym (hm) skrev 2012-09-14 10:51:11 följande:
    men mina barns fötter var aldrig fuktiga eller blöta i de där stövlarna.. ;))

däremot så har ju vikings gtx kängor bättre värme det håller jag med om :P
    men skulle inte köpa såna gummistövlar om de INTE hade ullfoder i :P 
    Kan faktiskt hålla med om att vissa fodrade stövlar är riktigt bra! Hade bara ullsockar i mina och frös inte, blev inte heller fuktig.
    Sådana här:
     http://www.stooks.se/se/art/nokia-tuura.php
  • leiapp
    Lapsang skrev 2012-09-09 13:37:36 följande:
    Mitt tips är att köpa begagnat av vänner eller på lokala klädbytardagar. Vi har haft turen att få låna massa vinterkläder av vänner så vi behöver bara köpa raggsockor och vinterskor, som vi köpte på klädbytardag för 20 kr typ!

Amen! http://www.kladbytardag.nu/
  • mandelblomma

Ok nu är jag färdigladdad inför vintern med tvillingarnas kläder.
    varsin Isbjörn Viking overall med mössa till som ingick i priset ( ca 2000 kr per overall)
    Nya stövlar, blev Ecco då de kändes som de var längre i skaftet än de andra. 1000kr styck.
    Fodrade gummistövlar. 99 kr styck.
    Galonvantar från PoP, 149 kr styck.
    Höstvantar i fleece från PoP, 129 kr styck.
    Har hesravantar kvar från förra året tror jag...så de har jag inte köpt nya ännu.

Lite nya byxor i mjukismaterial typ 99 kr styck och sen två kassar med begagnade tröjor från olika håll, gratis :)
    med bland annat funktionsjackor till dem i rätt storlek och deras fleece PoP jackor från i våras håller än, vindbycor och regnställ likaså.
    Kanske köper jag ull underställ om det blir väldigt kallt, annars hoppar jag det.

Summa summarum, alltså drygt 3000kr per barn. Sålde kläder på tradera och blocket för 5000kr i höstas. Så det kändes som en helt ok höst/ vinter shopping Solig

• Heisan

Om man har nära till en XXL-affär så hade de nedsatt pris på Didrikssonoveraller, o Viking-fodrade stövlar. Jag var där i går o de annonserade overallerna var slut, men de hade ersättningsoveraller-som faktiskt passade min 6-åring bättre. Hon avskyr när det blir för varmt o den var rätt så tunn men vattentålig o vindtät-blir det riktigt kalla dagar så kör vi lager på lager.  Stövlarna kommer att funka bra tills det blir, om det blir, riktigt kallt. Hon avskyr vinterstövlar så hon var riktigt arg över att jag köpte något fodrat.. Hon är inte klok.. Overallen kostade 399:- o stövlarna 149:-...Overallen kommer hon att kunna ha nästa år också, Det går tydligen att släppa på sömmarna vid armarna o benen så att det blir längre...

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift