• Anonym (öronp­roppar­)
    Äldre 8 Sep 16:01
    2163 visningar
    2 svar
    2
    2163

    Ettåring som skriker

    Hej!

    Vi har en underbar ettåring som får allt han behöver, tycker vi. Uppmärksamhet, omvårdnad, regelbunden mat, god sömn, läs och lekstunder och dagliga promenader. Ändå har han plötsligt lagt sig till med en ovana och det är att skrika högt och gällt i alla möjliga situationer. Ett vrål rakt ut som går genom märg och ben. :)

    Har försökt ringa in vad som händer just när han skriker, men ser inget samband. Det kan t om vara när jag bär honom och gosar. Även när han är mätt och belåten eller när båda föräldrar tittar och pratar med honom.

    Han kan enbart krypa än så länge och går med stöd.

    Vi har bemött skriket på alla möjliga sätt, genom att prata, förmana och lugna - inget hjälper. Vissa stunder är det bättre och andra sämre.

    Han är väldigt bunden till mig då jag är mammaledig och jag ger honom den närhet han behöver. Vi samsover på nätterna och umgås och kramas hela dagarna. Pappan ger också närhet och uppmärksamhet.

    Vore jätte-glad på lite tips om hur jag kan göra för att underlätta för min ettåring! När tror du att det går över och vad är orsaken?

    Tusen tack för hjälpen!

    MVH

    En glad mamma som snart använder öronproppar...

  • Svar på tråden Ettåring som skriker
  • Äldre 15 Sep 19:49
    #1

    Hej!
    Din lille ettåring har upptäckt att han kan åstadkomma skrikljud avsiktligt. Tidigare skrik har varit mer av en reaktion. Nu kan han själv framställa dem när han vill.
    Beroende på den reaktion han får när han skriker, kommer hans skrikande att öka eller minska i omfattning. Ju mer ni bryr er och ger honom kramar etc när han skriker desto mer kommer han att skrika. Han känner att det händer något positivt när han skriker. Detta fenomen kallas för betingning i psykologin och det man kan göra för att få andra effekter är att ge det icke önskade beteendet så lite uppmärksamhet som möjligt.
    Detta innebär i praktiken att inte belöna skrik med uppmärksamhet. Ge i stället uppmärksamhet åt de beteenden ni vill ha, dvs när han jollrar leker tyst och relaterar till er på ett bra sätt. Så fort han använder sina icke önskvärda skrik så nonchalera beteendet och även honom tills det tar slut. Då ska ni vara positiva igen. Även tillsägelser räknas som uppmärksamhet så lägg ner även det. Pröva och försök vara konsekventa under en period så kommer det snart att få positiva följder.
    Självklart måste ni skilja detta skrikbeteende från tillfällen när han har skäl att skrika av en eller annan anledning.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

  • Anonym (öronp­roppar­) Trådstartaren
    Äldre 19 Sep 15:47
    #2

    Hej Margit!

    Jätte-tack för svar!!! Skönt att höra att det är helt naturligt.

    Det har blivit mycket bättre sista tiden och han pratar mer istället för att skrika,
    vilket vi uppmuntrar på alla sätt.

    Jag tror att skriket bara var övergående, och ett tecken på en 1-årings fantastiska
    nyfikenhet och upptäckarlust! :)

    Tack återigen! :)

    MVH Glad Mamma

Svar på tråden Ettåring som skriker