• Qarina

Snygga insynsskydd

Jag ska flytta till en ny lägenhet med stora fönster i vardagsrummet å det är ju jättegärligt med det ljuset som kommer med det. Men den ligger på bottenvåningen å man vill ju inte att det ska bli alltför mycket insyn så nu undrar jag hur man bäst löser det? Persienner, rullgardin, fönsterfilm el vad? Jag vill helst att ljuset och de stora fönstren ska syns inifrån men däremot begränsas utifrån. Nån som har nåt bra tips?

• Svar på tråden Snygga insynsskydd
  • Qarina

Åhh.. Vilka kanonfina :) tack för tipset! Jag kommer att ha 3 fönster mot framsidan å 3 fönster mot gaveln. Kan man ha olika mönster på de olika sidorna el blir d för mycket tror ni? D fanns ju så många fina å välja på :)

• Happymom

Franska gardiner (såna som man sätter över nedre halvan av fönstret) funkar ju också.

Köp vita tunna rullgardiner (finns på Ikea) ifall du vill ta bort insynen helt ibland (t.ex på kvällarna). De släpper in ljuset om du har dem nere dagtid.

• jassikan

Fönsterfilm är det enda rätta om du vill få in ljuset.

Vill du själv kunna se ut också så kan du skapa motiv/göra mellanrum eller liknande.

Här finns också ett gäng varianter:

http://www.bluebox.se/search.asp?page=1&countrs=12&size=12&method=search&alt=&sokfalt=fönsterfilm&visa=

http://www.inreda.com/products_find.asp?cID=72&agrID=20&kategori=Dörrbild-Fönsterfilm&artikelgrupp=Fönsterfilm

http://www.mellmine.se/shop/catalog/index.php/cPath/162_119

• Happymom

Har själv världens insyn till vardagsrummet, så har alltihop, dvs fönsterfilm (som tyvärr lissnar jämt), vackra franska gardiner som går att dra isär och vita rullgardiner.

Det gör att vi kan anpassa insinynen, men också hur mycket ljus vi vill ha in. Dock så lyser solen in där större delen av dagen och eftersom våra rullgardiner är gjorda för att släppa in ljuset får de ofta vara nere.

• jassikan

Vilken fönsterfilm har du eftersom den lossnar?

En kompis hade samma problem tills hon kollade upp det och kom då på att hon inte tagit bort skyddplasten på baksidan. Sen satt den hur bra som helst     

• Happymom

Å, det ska jag kolla om det är på våra! Det var ena dyra ena, så vore ju trevligt om det är problemet!

• Zargenta

Jag köpte fönsterfilm på stuvbutiken och målade med schabloner och schablonfärg från panduro, lite roligare med personliga insynsskydd snarare än de där som "alla " andra har, tex blomkrukor orkideer, till och med buskar med fåglar eller bubblor osv :) jätte enkelt och roligt!

110928 Vår lilla Perryn <3
  • Happymom

Haha! Det var så!!! Undrar hur många som har varit med om samma sak? Vad glad jag är att jag hittade den här tråden :-P

• jassikan
    Happymom skrev 2012-09-09 16:11:28 följande:
    Haha! Det var så!!! Undrar hur många som har varit med om samma sak? Vad glad jag är att jag hittade den här tråden :-P

Kanon

Då slipper du montera om och om igen.

• Qarina
    Zargenta skrev 2012-09-09 16:09:15 följande:
    Jag köpte fönsterfilm på stuvbutiken och målade med schabloner och schablonfärg från panduro, lite roligare med personliga insynsskydd snarare än de där som "alla " andra har, tex blomkrukor orkideer, till och med buskar med fåglar eller bubblor osv :) jätte enkelt och roligt!

Skulle va kul att se bild på detta :)
  • Qarina
    Happymom skrev 2012-09-09 16:11:28 följande:

Kanonbra tråd :) Vilken tur att du fick d fixat!
  • Zargenta
    Qarina skrev 2012-09-09 19:20:44 följande:

Skulle va kul att se bild på detta :)

där ser man i bakgrunden hur den ena varianten ser ut, har en annan på balkongdörren (två stora blommor med stjälkar och blad) samt olika färger på andra fönster (tex helt vita istället för svarta, en del svarta och vita)

• Qarina
    Zargenta skrev 2012-09-10 20:08:15 följande:
    där ser man i bakgrunden hur den ena varianten ser ut, har en annan på balkongdörren (två stora blommor med stjälkar och blad) samt olika färger på andra fönster (tex helt vita istället för svarta, en del svarta och vita)

Superfint! Men jag är tyvärr inte så pysslig å så måste man ju ha lite fantasi med :) Men verkligen fint om man har talang!
  • Zargenta

Jag är verkligen inte pysslig av mig heller utan tittade bland mönster på schabloner och valde ut något jag tyckte var snyggt och kladdade på färg hehe

• jassikan

Använde du helt slät fönsterfilm eller är har den lite struktur?

Såg någon blogg för ett tag sedan då en gjort något liknande men det har läkt lite eller vad man ska kalla det för,, alltså kommit lite färg utanför motivet/schablonen.

• Zargenta

Superskarpa kanter är svårt att få till oavsett gäller att få in snitsen hehe vi köpte slät film på Ikea men den finns inte längre och till de andra fönstren så är det med lite struktur och det flöt ut men ytterst lite faktiskt!

Svar på tråden Snygga insynsskydd