Inlägg från: fågelungarna |Visa alla inlägg
  • fågelungarna

Vilken gåstol rekommenderar ni?

Håller helt med Natulcien. Med en bra bärsele, ergobaby, manduca, beco mm, så kan man ha bebisen både på magen och ryggen. Sistnämnda är mycket praktiskt när bebisen vill vara nära, och man själv vill få det nödvändiga gjort. Man hittar billiga på tradera, som den här: www.tradera.com/ny2012-baby-barsele-bla-ergonomisk-saker-43-nackstod-43-luva-auktion_302593_163206774
    Inte superkvalitet, vill man ha det ska man välja ett känt märke som de jag skrev, men min syster har en sån här och det fungerar utmärkt. Jag hade i alla fall tusen gånger hellre satsat på en sån här sele, i stället för en gåstol, som ju inte alls rekommenderas överhuvudtaget till bebisar av BVC.

Hoppas det ordnar sig för er!

• fågelungarna

Eller, om din lillplutt nu vill vara med och titta, kanske en ringsjal? www.sjalbarn.se/

Själv har jag gjort en superenkel variant, genom att bara knyta ihop en slynga av ett ca en m brett tyg så att den blev precis i lagom storlek för mig och mitt barn. Bebisen har kunnat sitta på höften och följa med, och jag har haft åtminstone en och en halv arm fri. Glad Det är ju tyngre än att bära med en riktig ergonomisk sele, men en liten tremånaders klarar man nog en stund. Betydligt lättare än att bära med bara armarna i alla fall. Har du någon bred sjal (som du själv har om halsen menar jag) hemma, så kan du ju prova lite provisoriskt hemma redan i kväll om bebisen inte sover vid det här laget!

• fågelungarna

Ja, jag förstår hur du menar. Jag tänker att hon får möjlighet till det när hon kan sitta på höften så som barn ofta brukar göra. Kan ju vända huvudet både framåt och bakåt då så att säga. En liten tremånaders kan inte hjälpa till så bra ännu att positionera sig på höften, så man brukar nog inte ha kommit igång med den typen av bärande av sig själv ännu (inte jag i alla fall). Men jag tänker mig att en ringsjal (eller motsvarande hemmabygge då) hjälper till att positionera bebisens höft och ben så att du mest kan fokusera på att stabilisera överkroppen. Jaja, du kan ju alltid prova om du känner för det. Hoppas som sagt att ni hittar en lösning!

Svar på tråden Vilken gåstol rekommenderar ni?