• jesslin

Ringorm??? Hur vanligt egentligen...

Var hos bvc idag då Sofia fått utslag. Ska lägga in en bild i galleriet. och hon sade det var ringorm, alltså svamp. Men när jag kikar på nätet är det ju en åkomma som drabbar djur mest. Och vi har inga djur hemma och hon har inte varit i kontakt med djur heller. Någon som har erfarenhet av detta?
    Ska smörja henne med dactakoret och med miniderm sade bvcsköterskan.

• Svar på tråden Ringorm??? Hur vanligt egentligen...
  • Buttelina

jag har haft ringorm och det var INTE nån rolig historia. det blev en lång envis behanling och det tog sex månader att bli av med.

gå och konstatera att det verkligen är ringorm!!!!!!! det sprider sig lätt och från det smitteade området släpps sporer som kan leva i upp till två år...

så man behöver alltså inte ha varit i kontakt med något djur utan det räcker att man fått sporer på sig från något ställe som tidigare varit smittat. Vi fick decifinisera hela vår lägenhet 2ggr för att bli av med alla sporer. Ett medel som heter Virkon.Man tappar ju hår på stället där man har utslagen så man är ju rädd att det ska hamna i hårbotten, inte så roligt att få en kal fläck...

Lycka till o jag håller tummarna att det inte är ringorm

• jesslin

Aha, ja jag får ringa vc och höra efter också på måndag. på bvctanten lät det inte som de var någon fara.

• Buttelina

kliar det på henne??? det kliade jätte mycket på mig... det smittade min pojkvän oxå men han fick det lindrigt...

• jesslin

Nej, det verkar ju inte klia. Hon har det ryggen och hon är inte där alls och tar på det.

• Uddabus

min son fick ringorm och jag tycker det liknar det som han fick... det smittar över från djur till människor men kan även smitta människor emellan... kan komma från badhuset osv... vi fick rådet att använda daktakort.... men gå iväg och få det kollat först...

• jesslin

Jag har ju fått det kollat av bvcsköterskan. Ok, ja vi miniplaskar ju.

Svar på tråden Ringorm??? Hur vanligt egentligen...