• Anonym

Hur berättar jag för mamma att jag vill raka mig?

Jag är en tjej på snart 15 år. Jag har haft hår under armarna, på benen och där nere i ungefär 2 år nu. Men det har kommit mer och mer och nu har jag lika mycket hår som en vuxen.. Jag har faktiskt snott rakhyvlar från min halvsyster ibland, använt de rätt länge och har gömt det här av någon anledning för min mamma.. Tycker att det känns rätt pinsamt att prata om det med henne faktiskt. Jag är det sista barnet, det lilla barnet liksom. Är riktigt säker gå att hon skulle gå med på att jag "började" raka mig, men hon skulle nog vara ledsen över att jag döljt att jag redan gör det osv, fast de kanske jag inte ens behöver berätta för henne..

Hur ska jag ta upp det här med henne? Vi brukar inte riktigt prata om sånt här. Tar man ens upp det? Borde jag bara gå och köpa de en dag och säga "Har börjat få rätt mycket hår på benen och under armarna så tänkte börja raka mig nu"? Haha.. Tacksam för lite råd här!

• Svar på tråden Hur berättar jag för mamma att jag vill raka mig?
  • Anonym

Köpa rakhyvlar menade jag såklart. Hehe

• Barbamamah

Vill du berätta för din mamma?

• LillaVanilla

Du behöver väl egentligen inte säga något alls. Så småningom förstår hon säkert att du rakar dig. Men säg annars: Mamma, detta känns lite jobbigt att ta upp, men jag vill ändå prata med dig om det. Jag rakar benen och under armarna och har "lånat" rakhyvel från XX men skulle så gärna vilja ha egna. Kan inte du hjälpa mig?

• Anonym (tips)

Jag tycke inte att du behöver berätta det för henne. Varför skulle du göra det? Gå och köp en rakhyvel och rakgel till dig själv. Vill du inte förvara det i badrummet så ha det i en påse eller dylikt i ditt rum. Det är dit val att raka dig eller att inte göra det, det är din kropp. Bara du kan bestämma vad du vill/ska göra med den. Om hon frågar dig så är det bara att svara ja, jag rakar mig. Varför, hur etc är din ensak. Mitt tips är dock att du läser på lite om varför man har hår på könet, hur man rakar bäst om man skulle vilja göra det och vilka konsekvenser det kan få. För vissa kan det orsaka stora problem med klåda och små sår om man tar bort allt hår. Välj sen om du bara vill ansa eller ta bort allt.

• Anonym (Lina)

Kan inte minnas att jag hade den diskussionen med mamma. Köpte en hyvel för studiebidraget och så var det med det.

• Anonym

Som mamma ett gäng ungdomar fattar jag inte grejen. Du behöver väl knappast tala om för din mamma att du håller på att bli vuxen? Det vet hon ändå! Eller behöver du pengar till egen rakhyvel av henne?

• EnsamMammaTillTvå

Du behöver inte berätta någonting. Du är så pass stor att hon inte borde ha någon åsikt om det.

• Anonym (Fia)

Åh, jag kommer ihåg att jag också - av någon konstig anledning som jag helt glömt nu - tyckte det var jättepinsamt att prata med min mamma om det när jag var tonåring. Jag smygrakade mig nog i typ ett år, tills jag en dag råkade glömma en rakhyvel framme i badrummet efter att jag duschat och insåg att hon förmodligen sett den.

Jag tycker inte att det är något du behöver ha din mammas godkännande för att göra, det är bara att köpa rakhyvlar och göra det. Det är liksom ingen stor grej egentligen, även om det känns så för dig, utan det är något som i princip alla gör från att de kommit i puberteten. Din mamma kommer nog antagligen inte tycka något speciellt om det.

• Selma1966

Lägg en rakhyvel i kundvagnen nästa gång ni handlar. Hon reagerar troligen inte ens, annat än att hon möjligen byter ut den mot en bättre.

• Anonym

Ja okej, tack för tipsen! Glad

• Anonym

Jag sa nog aldrig nått till mamma tycker att det är ens egen ensak. Jag köpte nog bara en egen hyvel & började raka i tonåren, under armarna va nog direkt de dök upp.

Svar på tråden Hur berättar jag för mamma att jag vill raka mig?