• Anonym (Förvirrad pappa)

Barnbidrag - inkomst för mamman eller barnen?

Jag behöver hjälp med att förstå en sak som gäller barnbidrag. Bakgrunden är att mina 2 barn bor växelvist, men mamman har bidragen. Vi har varsin garderob, en hos mamman och en hos mig. Vi har tidigare delat på deras gemensamma utgifter som vinterkläder och sånt, mot min vilja. Detta eftersom jag anser att vi borde dela på bidragen och alla utgifter, alternativt att mamman har bidragen och inhandlar allt som behövs, sedan dras bidragen bort och resterande summa delar vi på. Men mamman vägrar. Hon anser att hon ska ha bidragen eftersom jag tjänar mer än henne (det skiljer bara ett par tusen) samt att jag har en ny fru, och därmed har mer pengar. Till saken hör ju den att vi tillsamman har ett barn ihop. Mamman kräver alltså att hon ska behålla bidragen samt att jag ska betala dels min egna garderob samt dela alla andra utgifter för barnen. Detta anser jag är orättvist. Enligt hennes advokat så skall barnbidragen räknas som inkomst för mamman och således läggas på hennes nuvarande inkomst så att vi har lika stora inkomster. Sedan skall alla utgifter delas lika. Hur kan det vara så? När man räknar underhåll så dras ju barnbidragen bort från barnens kostnader. Kvar blir undehållet. Dvs att man får tillgodoräkna sig barnbidraget som ett bidrag. Men i mitt fall så får jag inte tillgodoräkna mig det då det räknas som en inkomst för mamman. Om man har snarlika inkomster och mamman har bidragen, om övriga kostnader delas så blir det ju som att jag sponsrar mamman, eller att man indirekt betalar mamman underhåll, och så ska det ju inte vara vid vv. Är det nån som vet varför man räknar så, behöver svar för jag hittar inget.

• Svar på tråden Barnbidrag - inkomst för mamman eller barnen?
  • W Goldberg

En sak jag aldrig förstått och aldrig kommer att förstå det är striden om barnbidraget.
    För tusan!!! Den som har dålig inkomst bör väl få barnbidraget. Utan tvekan. Dessutom bör man tillsammans se till att det gemensamma barnet har en så bra standard på livet som det bara går trots växelvis boende.

Jag bliiiir tokig på dessa småstrider för sakens skull.

Barnen har rätt till ett vettigt liv även om mor o far hatar varandra.
    Man får helt enkelt agera vuxen och inse det.

I första hand tanken på barnet/n och andra hand striden mellan två dårar.

Tack för att du orkar kommentera nåt annat än det jag undrade om. Du vet ingenting om hur jag tar hand om mina barn och om jag sätter dom i första rummet eller inte, så varför har du en så taskig attityd mot mig? Jag skrev här för att få hjälp att förstå.

• vetvadjagvill

DU har ett par tusen höge inkomst och en fru som du delar kostander med..
    det borde göra att du har en högre förmåga.

kan du inte betala efter förmåga då... om du skulle få bidragen.. så som det står i lagen att man ska försörja sina barn..?

då kanske ni kan del på bidragen, men att ni delar på ALLA inköp och du står för kanske 80% och hon för 20% av kostnaden.

om du inte tycker att det är bra så så kanske det är bättre att hon har bidragen så hon kan betala 50/50.
    det gör ju er ekonomi mer lika då.

jag förstår inte varför det ska vara sånt tjafs om detta bidrag..   det tjafsas i det oändliga.. men men vill inte betala för sina barn när man kan utan då ska det banne mig delas 50/50 oavsett..  fast man har förmåga att betala mer och det står i lagen att man ska försörja efter förmåga..

varför tjafsar man inte om att få betala för barnen istället för att få pengarna för dem...  barnbidraget är en spott i havet när man har låg inkomst vilket höginkomsttagare verkar ha svårt att förstå. 

• vetvadjagvill
    Anonym (Förvirrad pappa) skrev 2012-09-08 22:26:32 följande:
    Tack för att du orkar kommentera nåt annat än det jag undrade om. Du vet ingenting om hur jag tar hand om mina barn och om jag sätter dom i första rummet eller inte, så varför har du en så taskig attityd mot mig? Jag skrev här för att få hjälp att förstå.
    du kanske borde läsa dennes inlägg igen med en helt annan insikt än vad du läste den med. 

För det var ett mycket bra svar och inte alls ifrågasatte dig som förälder alls..   

Nu är det såhär att varken jag eller mamman är låginkomsttagare. Håller med om att det alltid är ett tjafs om detta barnbidrag vart man än vänder sig, det kanske är så att bidraget är utformat på ett felaktigt sätt, därav allt tjafs. Barnbidraget kom till på 40-talet för att kompensera barnfamiljer för ökade kostnader, om nu både jag och mamman har bra inkomster, varför kompenseras då hon, men inte jag. Men frågan jag ställde och undrade var, varför advokaten räknade barnbidraget som en inkomst, när inga andra instanser eller myndigheter i sverige gör det. Tydligen skall det finnas en praxis på detta säger endel, men jag hittar ingenting om detta. Så hur fungerar det egentligen?

• W Goldberg

Ursäkta den "taskiga attiyden".
    Citerar dig:

"Hon anser att hon ska ha bidragen eftersom jag tjänar mer än henne (det skiljer bara ett par tusen) samt att jag har en ny fru, och därmed har mer pengar. Till saken hör ju den att vi tillsamman har ett barn ihop. Mamman kräver alltså att hon ska behålla bidragen samt att jag ska betala dels min egna garderob samt dela alla andra utgifter för barnen"

Ett par tusen kan göra stooor skillnad.

Har du mer pengar än henne så är min personliga åsikt att du hjälper barnen så att barnen har det bra då dom är där.
    Hade det varit mamman som hade mer pengar hade jag svarat tvärt om.
    I min värld kommer det aldrig ske att vi slåss på det viset många gör i dag.
    Jag (och min man) kommer att se till barnens bästa i alla lägen. Och då menar jag alla., om vi nu mot förmodan skulle separera.

Jag hugger inte speciellt på dig. Jag tjurar på alla som kan ta till strid för en tusenlapp då dom faktiskt bevisligen tjänar mer än motparten.

• Anonym

Man ska försörja barnen efter förmåga. Sannolikheten att du har en bättre reell inkomst än vad mamman har och du ska således stå för en större del.
    Enkel matematik.

• vetvadjagvill
    Anonym (Förvirrad pappa) skrev 2012-09-08 23:03:44 följande:
    Nu är det såhär att varken jag eller mamman är låginkomsttagare. Håller med om att det alltid är ett tjafs om detta barnbidrag vart man än vänder sig, det kanske är så att bidraget är utformat på ett felaktigt sätt, därav allt tjafs. Barnbidraget kom till på 40-talet för att kompensera barnfamiljer för ökade kostnader, om nu både jag och mamman har bra inkomster, varför kompenseras då hon, men inte jag. Men frågan jag ställde och undrade var, varför advokaten räknade barnbidraget som en inkomst, när inga andra instanser eller myndigheter i sverige gör det. Tydligen skall det finnas en praxis på detta säger endel, men jag hittar ingenting om detta. Så hur fungerar det egentligen?
    när man räknar hur mycket man har att försörja barnet med räknar man med barnbidraget.

men det räknas inte med då man ansöker om bostadsbidrag tex.. men soc räknar med det eftersom det är en inkomst som de tänker ska gå till barnet.

om du klarar dig ekonomiskt så kan du väl lägga ner och skapa fred... eller ska barnet leva med att ni tjafsar för att du känner dig orättvist behandlad av systemet?

vi får alla  lära oss att acceptera vissa saker och det blir inte alltid som vi vill..   oavsett om vi inte kan acceptera detta eller ej så är det viktigaste att gå vidare..

jag tycker du kan grubbla hur länge som helst på varför det är som det är och varför hon inte vill dela,men den enda du kan förändra är dig själv och då kan du bestämma om ditt barn ska få leva med detta eller ha ro mellan er.. ska barnet ha 2 som krigar.. eller en som lägger ned och struntar i detta och låtar barnet få det som barnet behöver utan gnäll..

enligt min uppfattning så kan inte barn ha 2 korkade föräldrar.. åtminstone en måste ta på sig att vara den kloka.  

Förstår eran poäng, men har en undran. Ett par tusen kan göra stoooor skillnad för mamman. Det håller jag med om, det skulle det göra för alla tror jag. Men jag har ytterligare ett barn till att försörja, denna sk extra utgift om man nu ska kalla det så, äter ju upp löneskillnaden mellan oss. Då har ju faktiskt mamman nästan samma inkomst som jag, läggs då bidragen på hennes lön har hon större inkomst än jag. Förstår ni vad jag menar

• Anonym
    Anonym (Förvirrad pappa) skrev 2012-09-08 23:16:12 följande:
    Förstår eran poäng, men har en undran. Ett par tusen kan göra stoooor skillnad för mamman. Det håller jag med om, det skulle det göra för alla tror jag. Men jag har ytterligare ett barn till att försörja, denna sk extra utgift om man nu ska kalla det så, äter ju upp löneskillnaden mellan oss. Då har ju faktiskt mamman nästan samma inkomst som jag, läggs då bidragen på hennes lön har hon större inkomst än jag. Förstår ni vad jag menar
    Att du blir tokig över tanken på att hon eventuellt kanske möjligen kommer att få mer pengar än dig.
Svar på tråden Barnbidrag - inkomst för mamman eller barnen?