• La Lola

Varför så svårt att ge barnet ett namn?

Kan nån förklara detta fenomen för mig?

Bebisarna hinner bli flera veckor gamla men förblir namnlösa...
    Ok, om man tjafsar om vad barnet ska heta (men nån gång måste man ju ge sig eller komma överens).
    Men i de fall där man inte tjafsar, vad sitter det i då?

Föräldrarna har ju haft så många månader på sig att fundera över namn (även om man inte vet könet).
    Visst, man kanske inte vet exakt i det ögonblick när barnet kommit till världen vad det ska heta men efter flera veckors funderande...nä, jag kan inte förstå!

Kan nån som varit i denna sist ge mig några förklaringar för jag vill så gärna förstå vad det handlar om.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Varför så svårt att ge barnet ett namn?
  • Fru Mamma

Jag har ingen aning... Grabben var ca 5 timmar när jag hade kommit på vad han skulle heta, och lilltjejen hann knappt komma ut innan jag och min man kom överens om att namnet vi hade tänkt oss först inte alls passade "hon är ju faktisk en liten ******!" :)

• La Lola
    30plus längtar efter 1 barnet skrev 2012-09-09 12:38:47 följande:
    man tycker att namnen man tänkt ut inte passar barnet.
    Men efter flera veckor?
  • La Lola
    Fru Mamma skrev 2012-09-09 12:37:53 följande:
    Jag har ingen aning... Grabben var ca 5 timmar när jag hade kommit på vad han skulle heta, och lilltjejen hann knappt komma ut innan jag och min man kom överens om att namnet vi hade tänkt oss först inte alls passade "hon är ju faktisk en liten ******!" :)
    Här visste vi innan...vi bara hoppades att namnen skulle passa.
    Hade de inte gjort det så tvivlar jag på att vi hade funderat i flera veckor.....
  • La Lola
    30plus längtar efter 1 barnet skrev 2012-09-09 12:43:00 följande:
    Därför man vet att man har tid dvs 3 månader och namnet ska hänga med resten av livet. 
    Jamen.....nä..jag förstår inte....och 3 mån....stackars barn att bara bli kallad "Lillebror" "Lillasyster" "Lillen/Lillan" osv.....
  • 30plus längtar efter 1 barnet
    La Lola skrev 2012-09-09 12:46:57 följande:
    Jamen.....nä..jag förstår inte....och 3 mån....stackars barn att bara bli kallad "Lillebror" "Lillasyster" "Lillen/Lillan" osv.....
    Tja... de är så små att de inte lider av det.  
  • hernameispekka
    30plus längtar efter 1 barnet skrev 2012-09-09 12:48:56 följande:
    Tänkte jag med! Haha, och de flesta kallar en bebis massa små smeknamn ändå. Ärtan, pyret, gumman, gullet, snuttas, pluttis etc. Tror inte ungen bryr sig. Man måste ju känna sig nöjd med namnet
  • La Lola
    30plus längtar efter 1 barnet skrev 2012-09-09 12:48:56 följande:
    Näe, men det gör ju inte saken annorlunda tycker jag.
  • 30plus längtar efter 1 barnet
    La Lola skrev 2012-09-09 12:52:09 följande:
    Näe, men det gör ju inte saken annorlunda tycker jag.
    I mitt fall va det en slump att det tog så lång tid. Barnet va så efterlängtat att jag ville ge det perfekta namnet när alla andra namn inte passade. Det va faktiskt omgivningen som tyckte att det va jobbigt, inte vi Glad.
  • Natulcien

Vår son fick sitt namn efter 2 månader och 3 veckor... Glad

Innan dess kallades han vid en massa olika roliga/gulliga smeknamn. Och vi hade troligtvis använt dessa smeknamn även om vi hade haft namnet klart, så inte var det synd om honom inte.
    Och vi använder fortfarande (efter 22 månader) ett antal på honom. Så varför det skulle vara synd om en 2 månader gammal bebis som kallas 'Plutten', 'Grodan', 'Lillsnutten' eller 'Skrutt', det förstår jag inte...? Hur tänker du då?

Varför tog det tid?
    Tja, vi är båda ganska veliga av oss. Vi hade ett solklart favoritnamn på pojksidan redan ett halvår innan han föddes. Och det var även det namnet som fortsatte vara favorit, även om vi ställde det mot ett antal andra, fina namn. Och det blev, till slut, det namnet vi valde. Men vi ville helt enkelt fundera, stöta och blöta, innan vi bestämde oss slutgiltigt. Glad

Svar på tråden Varför så svårt att ge barnet ett namn?