• Lillame21

    Tips på bra barnböcker sökes till min 1,5 åring

    Hej Nu är det så att min sån och jag skall göra en beställning från adlibris.se på barnböcker till oss/han. Han är född i jan-11 och är därför lite mer än 1,5år. Han har bättre grovmotorik, än finmotorik. Skulle därför vilja hjälpa han lite med den här biten, genom trevlig läsning. Tillhör själv den generationen som var först ut med att läsa bl.a. boken "knacka på" och Alfons, då debuten var kring mitt födelseår. Har inte så mycket koll på andra nyare böcker då det inte riktigt varit aktuellt förens nu. Han har även fått gå med i två bokklubbar, Goboken och Barnens bokklubb. Goboken har vi endast valt att ta emot startpaketet hittills, då böckerna inte verkat roliga och vi har avbeställt. Av Barnens bokklubb skall vi denna månad få Pettson och Findus nya som vi tackat ja till. Hur såg/ser det ut med favoritböcker hos era barn i denna ålder? Kan ni rekommendera !?

  • Svar på tråden Tips på bra barnböcker sökes till min 1,5 åring
  • Natulcien

    Böckerna om 'Bu och Bä' är klockrena (Lena Landström)!
    Och även böckerna om grisen Benny (Barbro Lindgren). Båda är illustrerade av samma suveräna illustratör, Olof Landström.

    Och så böckerna om Grodan och hans vänner (Max Velthujis).

    Ingert & Lasse Sandbergs böcker var också favoriter: böckerna om Lilla Anna, Spöket Laban, Pulvret etc.

  • Alexi

    Vi har flera av "Vem-böckerna och gillar dem inte särskilt. Fula teckningar och rätt svårlästa, inget bra flyt i dem.

    Bu och Bä är mysiga. När han blir lite äldre så är Kråke-böckerna jättebra.

    Min snart tvååring älskar Halvan och sopbilen.
    Lilla Anna är förkyld läste vi igår, sonen skrattade till varje nysning.

  • Natulcien
    Alexi skrev 2012-09-09 13:54:19 följande:
    Vi har flera av "Vem-böckerna och gillar dem inte särskilt. Fula teckningar och rätt svårlästa, inget bra flyt i dem.


    Jag har också svårt att förstå mig på de där "Vem-böckerna"... Jag tycker mest att de är röriga och konstiga. Och sonen har inte heller fastnat för dem...
  • avocadoo

    "Knacka på" är min son fortfarande galen i!

    Där får barnet knacka på en bild av en dörr, och sedan bläddrar man och får se vad som fanns bakom den dörren :)

  • anyXX

    Böckerna om Sune har mina barn gillat, tror författaren heter Nyberg. Böckerna av susso..åh vad heter de Binta dansar heter en, finns fler i serien. Superbra!


    flicka 2008 & pojke 2010
  • blackstorm

    Min lilla sparv som för i övrigt är i din sons ålder gillar Pino böckerna, Jan Lööfs böcker, Abbe & Ebba osv.

  • Veritaslux

    Här är en till som inte heller förstått Vem-böckerna. Men nu senast när vi var på biblioteket visade det sig att kompisens dotter som är 3,5 älskar dem. Min kompis menade att hennes dotter började gilla dem i 3-årsåldern... skumt eftersom de ska vara för mindre barn. 

    Min dotter är knappt 15 månader och nu har det här med att titta och lyssna på böcker verkligen lossnat.

    Kan slå ett slag för böckerna om Vilma.
    Vi fick läsa (gör fortfarande)  "Vilma säger den"  http://www.adlibris.com/kids/product.aspx?isbn=9129678692 om och om igen och nu har hon också lärt sig uppskatta "Vilma säger godnatt". Finns en hel serie om Vilma... 

    Personligen är jag förtjust i vardagsrealism och tydligen dottern också för nu senast lånade jag en gammal klassiker: "Emma dammsuger".

    http://www.adlibris.com/kids/product.aspx?isbn=9127067939

    Underbar bok med fina detaljerade bilder om ett ämne som de flesta barn i den åldern är fascinerade av. Finns massa böcker om Emma och även Totte av samma författare. Ska själv beställa från Adlibris.


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Tips på bra barnböcker sökes till min 1,5 åring