Inlägg från: pralinen86 |Visa alla inlägg
  • pralinen86

Babyskydd/ Bilbarnstol?

Jag funderar lite över det här med babyskydd eller bilbarnstol. Jag har inte riktigt satt mig in i detta än, men som jag förstår det så använder man ett babyskydd i ungefär ett halvår innan man bör byta till bilbarnstol. Och skillnaden är att babyskyddet kan klickas ur och tas med från bilen utan att man behöver väcka barnet. Har jag förstått rätt då?
    Hur har ni andra gjort och tänkt, är det värt att lägga pengarna på ett babyskydd trots att man inte kan använda det så länge?

• Svar på tråden Babyskydd/ Bilbarnstol?
  • pralinen86
    Stork skrev 2012-09-09 15:49:33 följande:
    Mycket värt. Babyskydd kostar inte många hundralappar...
    Inte? Som jag förstått kostar de mellan 1600-3000 kr.
  • pralinen86
    Stork skrev 2012-09-09 15:49:33 följande:
    Mycket värt. Babyskydd kostar inte många hundralappar...
    Vad är det förresten som gör det värt att skaffa babyskydd? =)
  • pralinen86
    Happymom skrev 2012-09-09 17:04:16 följande:
    Hyr av ditt försäkringsbolag! Det är enkelt och smidigt och så gör vi. Kostar lite olika (t.ex beroende på om du är Vip-kund), men runt 50-80 kr i månaden). Det är definitivt det billigaste och ändå det säkraste (möjligen blir det billigare att sälja ett babyskydd om man beräknar "förlusten" som kostnaden för det).
    Vad har du för försäkringsbolag? Vi har länsförsäkringar och de hyr inte ut längre. Har även kollat med Babyproffsen och hos dem kostar det 300 kr per vecka.

• pralinen86
    Cornellia skrev 2012-09-13 12:59:00 följande:
    Vi har länsförsäkringar och hos dem fick vi låna babyskydd.
    Jag pratade precis med länsförsäkringar och de hyr inte ut (lånar inte ut heller).
  • pralinen86
    Myran12 skrev 2012-09-13 13:01:10 följande:
    Vi hyrde från babyproffsen, 500 kr för 6 månader och 500 kr i deposition som vi fick tillbaka när vi lämnade tillbaka stolen
    Det måste varit ett tag sedan?
    Numera kostar det som sagt 300 kr veckan hos Babyproffsen.
  • pralinen86
    Cornellia skrev 2012-09-13 13:23:54 följande:
    Annars finns det ju ganska många fräscha begagnade babyskydd till salu, brukar inte kosta särskilt mycket.
    Jo, jag vet. Men jag vill inte köpa ett babyskydd utan att besikta det, och då kostar besiktningen några hundralappar också. Vi får diskutera det lite här hemma. =)
  • pralinen86
    Myran12 skrev 2012-09-13 14:30:21 följande:
    Nej vi hämtade ut det i februari och lämnade tillbaka nu i augusti. 300 kr i veckan låter ju helt sjukt mycket
    Ja, de har samma princip på barnens hus, men där kostar det 400 kr i veckan istället. På babyproffsen svarade de att det inte är lönsamt för dem att hyra ut babyskydd och att de inte är så dyra att köpa istället. (Inte så dyra beror ju på vems plånbok man går efter...)
    Tanken med att hyra ut veckovis är för att t.ex. släktingar som ska vara barnvakt kan hyra just den perioden.
  • pralinen86
    MissLovely skrev 2012-09-13 20:30:19 följande:
    I vilken stad har du kontaktat Babyproffsen?
    Vi kontaktade dem i Falun. Hon som svarade sa det på ett sånt sätt så min sambo förstod det som att hela kedjan slutat hyra ut längre perioder. Kanske ska prova och ringa till Borlänge med... =)
    drömmaromsmått skrev 2012-09-13 21:57:23 följande:
    Det är ju bara att sälja när man inte längre behöver det jag sålde vårt förra för en tusenlapp, det finns ju billigare babyskydd än de för 1600 och uppåt som du nämner t ex britax på jollyroom billigaste ligger på 1095kr och på kopbarnvagn finns esprit för 900 någonting finns ju även ett annat på jollyroom för runt 900kr. De sitter mycket bättre i babyskydd och det är riktigt praktiskt att ha.
    Jo, absolut kan man sälja det sen, men det var just att lägga ut pengarna nu som kändes lite motigt när man ska ha så mycket annat också. Köper vi ett babyskydd sparar vi nog det till nästa barn också.
    Tack för tipsen på billigare babyskydd, ska kolla upp det! =)

• pralinen86

Jag såg också att det fanns ett extremt billigt babyskydd på biltema. Men när alla andra babyskydd kostar från en tusenlapp och uppåt så känns det direkt som något är fel med detta babyskydd.
    Jag skulle reagera likadant om någon säljer en ny bil för 5000 kr, det är något lurt, eller hur?

• pralinen86
    Cadencee skrev 2012-10-17 11:08:52 följande:
    Vi hade förs tänkt hyra på babyproffsen (bor i Jönköping) men häromdagen ringde mamma och sa att en bekant säljer sitt babyskydd inklusive bas för 200:-. Dom köpte det själva begagnat för 500:- och jag och sambon valde då att slå till eftersom vi inte kommer hamna på 200:- om vi hyr :)
    Jag har för mig att jag läst att babyskydd inte bör vara äldre än fem år.
    Om ni inte vet helt vad babyskyddet varit med om skulle jag rekommendera er att göra en besiktning på det, så det inte är skadat på något vis.
  • pralinen86
    Cadencee skrev 2012-10-17 11:27:06 följande:
    Då vi känner dom som vi ska köpa av väldigt väl och vet att speciellt hon är väldigt petig och noggrann med sina grejer så liter vi på dom. Vi skulle aldrig köpa något om det inte kändes bra. Däremot skulle vi inte vilka köpa babyskydd från någon som är helt okänd.
    Tänkte bara eftersom de själva köpt det begagnat... Men är hon petig och noggrann så har de ju säkert kollat babyskyddet innan de köpte det också. =)

Svar på tråden Babyskydd/ Bilbarnstol?