Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Hednisk tro

Hej. Jag är medlem i samfundet Forn Sed, den största hedniska organisationen. Men min gissning är att de flesta hedningar inte är medlemmar i någon organisation. Personligen kan jag tycka att det finns poäng med att organisera sig, för att få ett större nätverk, tips, och kanske i framtiden kunna gifta sig och begravas hedniskt.

Fråga gärna saker, men kom ihåg att det också är fritt fram för egna tolkningar.

Just nu funderar jag på om jag kommer ha någon möjlighet att fira höstdagjämningen, jag är nämligen bjuden til 30-årskalas den dagen. Så hinner inte gå på blotet som arrangeras i närheten.

• lykantrophona

Adress: samfundetfornsed.se

Högtider brukar i regel firas med blot och gille. Blot är alltså själva offrandet, som i sin tur brukar delas upp i delar: bedja (inkallande, syftesförklaring), blota (själva nedläggandet av gåvan), sända (vad man önskar sig genom gåvan, tacksägelser), soa (förstörelse/uppätande av gåvan, avslutning). Gille är helt enkelt en festmåltid.
    I samfundet Forn Sed så sysslar vi inte med djuroffer, eftersom vi anser att det finns risk för djurplågeri om några andra än professionella slaktare avlivar djur. Vanliga blotgåvor är mat, dryck, blommor, frön osv.

Skillnaden mellan högtiderna brukar framför allt vara årstidsbetonad: vilka makter man vänder sig till, vad man blotar och vad man äter. Exempelvis brukar man vända sig till Frej under försommar och midsommar, Siv och Tor under skördetid, Oden under julen (i form av Jolnir), och diverse gudinnor under Disa. Men det finns ju också alltid plats att tolka den gudom man har bäst kontakt med ("fulltrui") även under högtider som inte traditionellt kopplas till just denne.

• lykantrophona
    jaghopparhögt skrev 2012-09-09 21:26:31 följande:
    Finns det någon hednisk grupp som genomför djuroffer?
    Offrar ni blod förresten? Alltså ert eget.
    Jag har ingen koll på andra grupper, men jag skulle tro att det är mycket ovanligt med djuroffer. De flesta människor äger ju inte boskap längre.

Och nej, att offra eget blod har jag aldrig hört talas om.

Tips: ordet "blot" kommer inte från "blod", utan från *blotan = offra, dyrka -> troligtvis från *bladhmen = offerpräst, bestläktat med sanskritordet brahmin = präst.
  • lykantrophona
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-09 22:23:27 följande:
    Hur ofta brukar ni prata med er Gud / Gudinna?
    Känner ni ofta deras närvaro?
    Jag har ofta stunder då jag känner deras närvaro. 
    Absolut känner jag någon form av närvaro under blot, men även ute i naturen och (när det gäller Freja) efter sex. Jag har också mött gudarna flera gånger i mina drömmar.

Sen tycker jag inte heller att man ska glömma de små makterna, rådare, vättar och tomtar, kan jag tycka, behöver också vår tacksamhet.
  • lykantrophona
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-10 18:59:50 följande:

Hur skulle ni fira högtiderna om ni är själv, och inte har nån grupp att fira med.?
    Jag skulle nog gå ut i naturen på någon trevlig plats. Beroende på väder skulle jag antingen blota utomhus, eller gå in och laga till en måltid som jag äter tillsammans med gudarna (genom att kalla in dem och tillåta dem att "äta" maten, de kan ju inte finnas på plats fysiskt). Det beror ju lite på högtid också. Alva (Månadsskiftet oktober/november) kan vara en bra tid att tända ljus på förfäders och förmödrars gravar. Vårdagjämningen kan högtidhållas genom att plantera något, om det sen bara är något simpelt som prydnadsgräs eller solrosor.
  • lykantrophona

Det är väl bara att prata om det.

Dessutom tror jag nog många kristna tar illa upp när folk säger att man kan vara kristen utan att tro på Jesus och Gud och Himlen allt det där. Att förenkla kristendomen till påsk och allhelgona (som dessutom är väldigt influerade av hedniska traditioner), är att förolämpa dem som verkligen tror.

För varken jul, midsommar eller valborg är kristna högtider i grunden. Valborg har iofs fått sitt namn från ett kristet helgon, men firades nog långt innan det helgonet existerade. Jämför med norouz, holi och hur man firar midsommar i Finland och Norge. Svenskar må vara påverkade av kristet arv, men vi är också påverkat av hedniskt arv och landet bör nog numera klassas som framför allt sekulärt.

Sen kan det vara värt att säga att du tillber andra gudar och att det är viktigt för dig. Självklart kan du inte tvinga honom att närvara eller vara delaktig. Men då slipper du ljuga eller dölja vad du sysslar med. Jag tror det är viktigt för folk att anförtro sig själva till sin partner. För om man inte kan vara sig själv med den man älskar, när ska man då göra det?

Jag inser att jag känner igen dig från Facebook. Är det okej att jag lägger till dig där?

• lykantrophona
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-11 20:03:54 följande:
    Det är okej att lägga till mig på Facebook! : )
    Fast jag kan tydligen inte det? Hittar inte knappen för det på din profil.
  • lykantrophona
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-12 18:05:50 följande:
    har du testa gå in idag och kolla. Tycker det är mysko att du inte ska kunna skicka nån vänne förfrågan
    Näpp. Men jag har skickat ett meddelande till dig.
  • lykantrophona
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-17 17:32:57 följande:
    Roligt då man kan snikra ihop sin egen gudinna eller gud, hade vilja ha Tor, Frej och Freja, men hittar ingen på nätet som kan tänkas sälja gudastattyer
    Jag trodde du hade pratat med Aldo om det? Jag kan också tänka mig att göra en liten Frej till dig, men jag är absolut inget proffs och kan endast tillverka saker i modellera.

Dessutom finns det kommersiella företag som säljer kopior av historiska fynd. T ex www.handfaste.se/ som säljer åtminstone Tor.
Svar på tråden Hednisk tro