Inlägg från: Långskånken |Visa alla inlägg
  • Långskånken

Hednisk tro

VerraWaterHeart skrev 2012-09-09 18:41:56 följande:
    /.../

Jag har gått ur Sk han menar att alla vi som bor i Sverige är Krista, nej jag är inte kristen, men vi firar det kristnas högtider, ja men kanske för att man blir tvingad.
    /.../
    Du kan ju fira jul, en i grund och botten hednisk högtid.
    Att midsommar är Johannes döparens dag har ju inte ens de kristna koll på. Det hedniska lyser ju tydlig igenom med sina fruktbarhetssymboler.
    Och nyår, valborg och första maj är ju icke religiösa högtider som går bra att fira för både hedningar, kristna och ateister.
    Och hur "kristet" firar de "kristna" i Sverige t.ex. påsk, pingst och alla helgons dag?

• Långskånken
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-15 12:53:41 följande:
    Jag viste inte ens att jul var en hednisk högtid, man har ju alltid sen barn fått lära sig att det har med gud och jesus att göra. Märkligt att skolan och ens för'ldrar lär en fel. Men gaa gillatr ändå inte julen, det är den jobbigaste tiden på året för mig hur som helst.
    Tråkigt att höra att dina jular är jobbiga.
    Men julen har definitivt hedniska rötter. Ordet "jul" syftar just på den hedniska midvinterfesten, bloten.
  • Långskånken
    Långskånken skrev 2012-09-15 13:35:25 följande:
    Tråkigt att höra att dina jular är jobbiga.
    Men julen har definitivt hedniska rötter. Ordet "jul" syftar just på den hedniska midvinterfesten, bloten.
    De kristna förlade helt enkelt firandet av Jesu födelse samtidigt som julbloten, för att man inte skulle bli stående med två fester. Det finns egentligen ingen kunskap om när på året som Jesus föddes.

När Sverige kristnades, vilket skedde med ett ganska stort motstånd från folket, fanns en kung som kallades Blot-Sven, just för att han vägrade fira Jesu födelse, utan firade jul istället.
Svar på tråden Hednisk tro