• Odd Pixie

    Arbeta på fritids i skola - Fritidsledare eller fritidspedagog?

    Om man arbetar i fritids, är det fritidspedagog man ska bli då eller kan man bli fritidsledare istället? Om jag förstår det rätt så kräver det förstnämnda en 3,5 årig högskoleutbildning, medan det sistnämnda kräver en 2 årig folkhögskoleutbildning. Stämmer det? Vilka åldrar är det på barnen som går på skolans fritids? 6-11.. kanske? Eller?

      

  • Svar på tråden Arbeta på fritids i skola - Fritidsledare eller fritidspedagog?
  • Gladskit

    På min sons skola får man gå på fritids mellan det man går i Förskoleklass (sexårs) tills man går ut fjärde klass.
    Skolan har som mål att bara anställa fritidspedagoger i och med att de deltar i klasserna på dagtid.
    Per varje två klasser finns en fritidspedagog som är knuten som resurs just till de två klasserna, och är med och assisterar lärarna under dagen. Sedan när skoldagen är slut fortsätter de som ledare på fritidsverksamheten.
    Däremot kan jag väldigt lite om skillnaden, men enbart genom att googla och läsa lite snabbt så tycker jag det verkar som att fritidsledare är en mer allmänt inriktad utbildning som ger fler möjligheter än fritidspedagog. Fritidspedagog känns väldigt riktat mot skolan och de yngre åldrarna.

  • Lenamt

    Hej! Jag är fritidspedagog och arbetar i skolan och på fritids. På skolan går barn från förskoleklass upp till 3 :an men på fritids får det gå (som ligger i skolans lokaler) barn från 6 till 12 år. Fklass upp till första terminen i sexan.
    Fritidspedagog är som du skriver en Högskoleverket utbildning och kräver längre utbildningstid bl.a.
    I
    Fritidsledare arbetar mestadels på fritidsgården med barn i mellanstadie ålder och högstadiet och kanske även gymnasiet.

    Så vill du arbeta på skola ska du alltså bli fritidspedagog

    Lycka till!

  • Micke Andersson

    Några förtydliganden, titeln fritidspedagog används inte längre (tyvärr enl mig) utan högskoleutbildningen kallas numera grundlärare med inriktning mot fritidshem och då läser man förutom fritidshemskompetens även upp lärarkompetens i ett eller två skolämnen. 

    Det utbildas inte längre "renodlade" fritidspedagoger (igen, tyvärr enl mig) och för att få jobba på fritidshem behöver man i egentlig mening enligt behörighetsförordningen bara ha sådan erfarenhet eller utbildning som kan vara till nytta för barnens utveckling och lärande. Där är alternativen ganska stora.

    MEN vill man ha ansvar för planering och upplägg av verksamheten måste du ha grundlärarlegitimation i något skolämne samt fritidshemsutbildning på högskolenivå. Varför man måste ha kompetens i skolämne för att få ansvara på fritidshem vet jag ej och ingen annan har kunnat ge ett bra svar på den frågan, men så är det.

    Ett litet varnande finger lyfts i dagsläget för att inte skaffa sig en grundlärarutbildning om man vill jobba på fritids.

    Blir man "bara" fritidsledare (vilket inte är så "bara", enl mig) så saknar man kompetens att kunna användas på andra ställen under skoldagen då detta numera kräver lärarlegitimation. Då kan man riskera att ha svårt att få en heltidsanställning. Såvida man inte kan bli t.ex assistent till en elev, men då måste det behovet finnas.

    Mvh, 
    Micke
    fritidspedagogik.se

     

  • Lenamt

    Fast nog " används" väl titeln Fritidspedagog än? Jag och mina kollegor med fritidspedagogs utb använder den titeln. Och kommer inte kallas något annat så länge vi inte väljer att läsa in två ämnen och få legitimation ( vilken jag tycker är en ursinnig ide )
    Rätta mig gärna om jag har fel

  • Micke Andersson

    I dagligt tal används klart fritidspedagog och möjligen som titel på vissa anställningsbevis och jag använder den själv, såklart ;) . Men den är påväg att/har fasas ur det officiella systemet för numera i den nya behörighetsförordningen är man antingen grundlärare med inriktn. m. fritidshem eller annat, då har det blivit fritidspedagog vilket blir en sammanfattning av en lång rad utbildningar eller "erfarenheter". Därav har det blivit svårt för fritidspedagoger att etablera yrket som akademiskt vilket kan ha hjälpt, eller stjälpt, till när den utbildade fritidspedagogen blev utan legitimering. Det är, om jag minns rätt, bara 27% av dem som arbetar på fritidshemmen som är utbildade, men ändå är de flesta anställda som fritidspedagoger. Min egen utbildning heter "barn och ungdomspedagogisk utbildning" officiellt, med tillägget med inriktning mot arbete som fritidspedagog/på fritidshem. Får kolla på mina papper hemma vilket det är.

  • Lenamt

    Jag känner mig obstinat och smått sur över hela denna legitimations grej. Jag är ju fritidspedagog för att jag vill, skulle pluggat till lärare om det var det jag ville bli.
    Blir upprörd över att andra kan kalla sig fritidspedagog bara för att det arbetat på fritids, men utan adekvat utbildning.., morr.,
    Men jag är lite små förkyld och grinig så jag kanske lugnar ner mig snart

  • ruthen

    Bumpar tråden- Jag undrar om det är vanligt med 50% -tjänster inom fritids? Jag har sökt jobb på fritids och enl chefen är det omöjligt att det kan bli heltid, men vem vill ha ett jobb där man jobbar från 13-17 varje dag?
    Inga fritidspedagoger tydligen.

  • Kodia
    ruthen skrev 2012-12-15 17:07:03 följande:
    Bumpar tråden- Jag undrar om det är vanligt med 50% -tjänster inom fritids? Jag har sökt jobb på fritids och enl chefen är det omöjligt att det kan bli heltid, men vem vill ha ett jobb där man jobbar från 13-17 varje dag?
    Inga fritidspedagoger tydligen.
    Det är väldigt ovanligt med sådana tjänster - jag har inte stött på det på någon skola. Men självklart är det där behovet ligger, och det är de tiderna som skolan har användnig för fritidspedagoger, och får nytta av deras kompetens.
    Oftast jobbar de lite varierande tider, och under skoldagen har de planering, är resurs, osv, men det är ju lite av en nödlösning. För de pengarna hade det ofta varit bättre för skolan verksamhet att ha fler grundskollärare istället. 

    Men som du säger, så vill ju ingen jobba så! Du får känna efter om det känns intressant ändå, beroende på din familjesituation, ekonomi, osv. Det kan också finnas möjlighet att få extra timmar genom att vikariera för lärare som är sjuka/lediga - kolla det med rektorn i så fall. 
  • ruthen
    Kodia skrev 2012-12-15 23:39:21 följande:
    Det är väldigt ovanligt med sådana tjänster - jag har inte stött på det på någon skola. Men självklart är det där behovet ligger, och det är de tiderna som skolan har användnig för fritidspedagoger, och får nytta av deras kompetens.
    Oftast jobbar de lite varierande tider, och under skoldagen har de planering, är resurs, osv, men det är ju lite av en nödlösning. För de pengarna hade det ofta varit bättre för skolan verksamhet att ha fler grundskollärare istället. 

    Men som du säger, så vill ju ingen jobba så! Du får känna efter om det känns intressant ändå, beroende på din familjesituation, ekonomi, osv. Det kan också finnas möjlighet att få extra timmar genom att vikariera för lärare som är sjuka/lediga - kolla det med rektorn i så fall. 
    Tack för ditt svar. Jag hade en sådan tjänst tidigare 13-17 på fritids men sa upp mig för pga tiderna. Nu sökte jag jobb igen på fritids och det stod 70% tjänstgöringsgrad i annonsen och sen när rektorn ringde för att prata säger hon att det bara blir 50% och att de inte har råd med 70%.  Jag är utbildad lärare, och jag förstår att ingen utbildad fritidspedagog vill ha en sådan tjänst, men å andra sidan skulle de ha mer nytta av mig på förmiddagen än de har av en fritidspedagog.
  • SandyDee

    Det räcker att vara barnskötare för att jobba på fritids, eller vara helt outbildad. Detta är inte vad skolorna har som mål men i verkligheten ser det ut så. Det utbildas alldeles för få lärare med inriktning mot fritidshem för att det skulle räcka. 

  • Emsan1988

    Min man jobbar som fritidsledare på en skola 100% då han är med sin klass på förmiddagarna och fritids på eftermiddagarna årskurs 12 och 3. Han har dock bara gått på gymnasiet med halvbra betyg samt folkhögskola (idrottspedagog) med medelbra betyg.

  • Emsan1988
    Emsan1988 skrev 2012-12-28 12:27:15 följande:
    Min man jobbar som fritidsledare på en skola 100% då han är med sin klass på förmiddagarna och fritids på eftermiddagarna årskurs 12 och 3. Han har dock bara gått på gymnasiet med halvbra betyg samt folkhögskola (idrottspedagog) med medelbra betyg.
    *årskurs 1, 2 och 3 ska det naturligtvis stå. Dock tycker jag att du ska plugga till fritidspedagog i sådana fall.
  • Ili

    Hej, jag har jobbat som fritidspedagog i 8 år utan att ha utbildning men jag är utbilda yrkes gymnasiunlärare . Vad behöver jag göra för att få behörighet som fritidspedagog

Svar på tråden Arbeta på fritids i skola - Fritidsledare eller fritidspedagog?