• Gemmy

Kan man ha en vit soffa? Eller är det fult?

Vi har äntligen fått vårat dröm hus och nu står jag här alldeles kluven, vet varken in eller ut. Hjäääääälp!!!
    Kan man ha en vit soffa, eller blir det för mycket vitt när tv-bänken är vit och mycket annat är ljust.
    Vilken färg på soffa ska man ha?

Jag vill gärna ha ljusa och diskreta färger i vargdagsrummet, men om soffan är vit, vad ska det då vara för färg på mattan, gardinerna, soffbordet?
    åhhh det här är sååå svårt.
    Ska jag köra med en mörk färg på soffan istället då? Eller kanske beige? Eller är det också fult?
    Svart? njaa.. vet inte, ahhhh.. haha blir galen här!

Eller kanske någon bild, blogg och hemsida där det visas inredning så att jag kan inspireras?
    tacksam :( 

• Svar på tråden Kan man ha en vit soffa? Eller är det fult?
  • Kvitter

Vit soffa är jättesnyggt! Men opraktiskt! Särskilt om ni har småbarn! Kommer aldrig gå att hålla ren med kladdiga barnfingrar. Om ni inte tänk er skinn såklart!

Ge aldrig upp -Helt plötsligt händer det!
  • Blaha

Tycker det är fint (om det inte rör sig om skinnsoffa, isf spyr jag på det) men tänk på hur lätt en vit soffa får fläckar! Välj isf en modell som enkelt går att ta av tyget på, så ni kan tvätta det ofta...

• SuzR

Fint med vitt men inte så den står mot väggen om nu väggen oxå är vit. Min granne har mycket vitt men en grå soffa som bryter av lite. Det är fint!

• Gemmy

Det är en vit vägg, och vi har små barn, så det är ju också något som kommer i vägen. Jag vet liksom inte hur jag ska göra.
    Och sen tyvärr så vill jag helst ha tyg och inte skinn :/ 

Men om jag har en vit soffa, och vita väggar, vad ska jag ha för färg på resten?
    Gardinerna, soffbordet, matstolar och matbordet (det kommer stå i samma rum) 

• Lena
    Gemmy skrev 2012-09-09 19:47:44 följande:
    Det är en vit vägg, och vi har små barn, så det är ju också något som kommer i vägen. Jag vet liksom inte hur jag ska göra.
    Och sen tyvärr så vill jag helst ha tyg och inte skinn :/ 

Men om jag har en vit soffa, och vita väggar, vad ska jag ha för färg på resten?
    Gardinerna, soffbordet, matstolar och matbordet (det kommer stå i samma rum) 
    Jag hade valt beige soffa, träfärgade möbler och gula gardiner
  • SuzR

Bryt av med lite soffkuddar så det blir lite färg. Du skulle kunna ha gardiner med vit botten och mönster (typ josef frank tyg) . Gillar vitt men det kan bli för mycket och smälter samman liksom. Jag är egentligen fel person att svara för vi har inte många vita saker i hemmet, vi är mer familjen valnöt...

• tjej87

Jag hade nog hellre tagit en grå soffa än en vit :)  Jag har en från mio i tyget cortina light grey http://www.mio.se/produkt/Sit-Down-Byggbar-soffa/M1426796/
    Jag har vita väggar och i soffan har jag filtar och kuddar i cerise och turkosa nyanser, sen har jag vit matta, ljusgrå tv+tvbord och svart soffbord med vitt mönster på. Har även en turkos fondvägg mitt emot soffan.

• Queenie70

Det är fint men så mycket mer opraktiskt än vadman ens kan föreställa sig i sin vildaste fantasi! Det tar inte mer än en dag eller två innan en nytvättad soffa börjar se solkig ut igen. Hur fan man än bär sig åt!

• BlommanFörDagen

Vi har haft vit soffa, men omöjlig att hålla ren.
    Den hade avtagbar klädsel som gick att tvätta, men vissa fläckar är skitsvåra att få bort.
    Och jag upplevde att tyget krympte och blev skrynkligt trots att jag tvättade det enligt anvisningar.

Nu har vi en mörkgrå tyg soffa som bryter av mot allt vårt vita i huset, och det är stilrent och snyggt och lättare att hålla rent.

Svar på tråden Kan man ha en vit soffa? Eller är det fult?