• Anonym

Svamp i brösten vid amning..

Detta borde jag skrivit i amningsforumet men jag vill vara anonym och det kunde jag tydligen inte där.

Har en dotter på två veckor som sedan födseln haft svamp i munnen, alla har sagt att det ska gå över men det har bara blivit mer, tungan är HELT vit nu.. misstänker även att jag fått svamp i brösten, det gör SKITONT att amma, känns som jag ska svimma av smärtan varje gång :( mellan amningarna så svider det och ömmar och jag kan varken duscha eller ha tröja emot brösten utan att jag håller på att dö...

På bvc har jag inte fått nån hjälp, de säger bara att det blir bättre och att man ska lufta. Jaa, lätt att lufta när det droppar mjölk ur brösten hela tiden. Amningsnapp kanske skulle hjälpa lite, men den vill inte dottern ta... 

Vet inte vad jag ska göra, tycker det är supermysigt att amma och jag vill verkligen fortsätta med det men det är inte roligt att börja gråta av smärta varje gång hon ska äta. Har ångest hela tiden inför nästa matning :(

Nån som har nått tips, som kanske haft samma problem? 

• Svar på tråden Svamp i brösten vid amning..
  • Gummsan

Prata med din amningsmottagning där fick jag hjälp. Barnet fick medicin och jag en tablett. Kanon tycker jag. Får alltid svamp i brösten när jag försökt amma.

• Mariaaa

Vichy vatten! Pensla i barnets mun och på dina bröstvårtor. Annars går det att blanda bikarbonat med vatten.

Sen finns det medicin som hjälper också! Torsk gör ont på barn också.

• Anonym

Kanske är det ej torsk utan annan infektion. Jag trodde jag hade det och BVC också, sen hamnade jag turligt nog på amningsenheten på KS och fick mycket hjälp.

• Bebis i Dec 2010

Ktk Amningsmottagningen som kommer att skicka iväg din mjölk för att se om det gått upp i bröstet så de ej vill medicinera i onödan.
    Köp vichyvatten och tvätta bröstvårtorna med innan och efter amning, koka nappar samt ge bebis vichyvatten med tesked så länge tills läkarna gett dig besked.

• Anonym

Varit på vårdcentralen idag och fått mycostatin till mig och bebisen.. hoppas verkligen att det hjälper!

• Anonym

Vichyvatten fungerar jättebra också.

Men, jag hade inte fortsatt amma om jag kände mig svimfärdig av smärta. Det är inte säkert, inte för dig och särskilt inte för barnet som kan hamna under dig om du rycker till eller ramlar. Troligen sabbar du också muskler genom att sitta och spänna dig av smärta.

Jag hade skaffat ett ersättningspaket och varvat ersättning och amning, för att ge bröstvårtorna en chans att läka. Hur ska de kunna läka ordentligt om bäbisen ska suga på dem stup i kvarten?

Svar på tråden Svamp i brösten vid amning..