Inlägg från: KimPossible |Visa alla inlägg
  • KimPossible

Min son läser för mycket

Du hade kunnat beskriva mig när jag var mellan 10-15,  jag hade näsan i en bok konstant, oavsett vad jag gjorde. Jag gick, åt och sov med böcker. Det lade sig lite sen, jag började efter hand hänga mer med kompisar, träna och jobba extra, men att läsa var ändå huvudintresset under hela tonåren.

Eller, who am I kidding, det är _fortfarande_  mitt huvudintresse vid 45 års ålder! Jag mår hyfsat bra, och har inte haft några större problem, inte  som kommit via böckerna iaf. Däremot har det gett mig oerhört mycket, och även hjälpt mig stundom i livet.

Hur gammal är han? Låt honom läsa, men uppmuntra även andra saker om ni ser att han börjar visa sig intresserad. 

• KimPossible

Synen är faktiskt en viktig sak att hålla koll på när barnen läser mycket. Speciellt om de är sådana som kanske glömmer att tända lampor när de är väldigt inne i en bok, och gärna ligger och läser i halvmörkret. Det påfrestar rätt rejält på ögonen, så kolla av synen med jämna mellanrum och se om det behövs glasögon/linser.

• KimPossible
    Tygtiiger skrev 2012-09-09 21:40:50 följande:
    Kimpan - cyklade du med bok någon gång? Det har jag gjort. Inte att rekommendera
    Oh ja. Jag hade nog tur, vi bodde på en liten ort med sparsam trafik, så jag klarade mig från större skador. Däremot har jag snavat över trottoarkanter och ramlat när jag gått och läst. Liksom gått in i dörrar och lyktstolpar.

Skäms 
  • KimPossible
    jaghopparhögt skrev 2012-09-09 21:49:19 följande:
    Men synen kan väl knappast bli sämre av att läsa i dåligt ljus? Möjligtvis tillfälligt.
    hellokill3r skrev 2012-09-09 22:03:02 följande:

Inte för att det direkt har med tråden att göra, men det stämmer faktiskt inte, det påverkar inte synen mer än temporärt och övergående men du kan inte få permanenta problem eller behöva glasögon för att du läst i mörkret.
    Som jag fick och även har fått förklarat för mig nu (yngsta har glasögon), så kan en ansträngning för ögat (som att läsa i mörker) påverka synen just för barn, vars ögon inte är fullt utvecklade.

Det är möjligt att de hade fel uppe på St Eriks Ögonklinik nu senast vi var där, men de sa samma saker jag fick höra av ögonläkaren när jag var ung, nämligen att en för stor ansträngning av ögat som barn kan påverka synen.

Alltså inte bara läsning i mörker då, jag kanske uttryckte mig lite luddigt. 

• KimPossible
    hellokill3r skrev 2012-09-09 22:14:50 följande:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/aven-lakare-gar-.../

"Läsa i mörker skadar ögonen. Nej, dålig belysning skadar inte ögonen. I alla fall inte permanent. Däremot kan man få andra, övergående symtom när man sitter och anstränger sig för att se. Men de är, som sagt, övergående."
    Sunshine808 skrev 2012-09-09 22:16:02 följande:
    Jag har också hört det, jag går ofta på synundersökningar och de perioder jag har läst mycket har jag också fått försämrad syn pga överansträngning.

Kanske påpekar de det just för barn för att de ska kunna hänga med i skolan utan att få synkorrigering utan att egentligen behöva det i längden? Jag vet inte, bara en tanke.

Som vuxen kan man ju ta att kanske ha en något försämrad syn under en period, men som barn kan det bli extra jobbigt både i skolan och utanför. Bara spånar, som sagt.
Svar på tråden Min son läser för mycket