Inlägg från: Läsmamman |Visa alla inlägg
  • Läsmamman

Min son läser för mycket

Hej!
    Jag oroar mig över min sons läsvanor. han stannar hemma och läser dagarna igenom. Visst är det roligt att han tycker om att läsa (han väljer gärna klassiker och vvuxenlitteratur, vilket jag gärna uppmuntrar) men han får ingen motion och vill inte vara med kompisar. Jag är rädd att han ska bli isolerad<! Vad göra

• Svar på tråden Min son läser för mycket
  • Läsmamman

Hej igen!
    Tack för era svar. Nej, han mår nog inte dåligt, det är mest det att han sitter still så ,många timmar i sträck.  Han läser ofta tillsammans med andra också, kompisar som kommer hem till oss som gillar att läsa själva. Han är inte intresserad av andra aktiviteter än läsning. Jag är rädd att det ska bli ensidigt. Är det inte bra med andra intressen också?
    Sen undrar jag om läsning i sig alltid är så bra, även om man inte läser för att man mår dåligt kanske man kan må dåligt av själva läsningen, tänker jag?

Ser ni inga risker alls med för mycket läsning?

• Läsmamman
    hellokill3r skrev 2012-09-09 21:59:46 följande:
    Nej, det är inte farligt att läsa mycket, det är inte heller farligt att spela WoW mycket. Det är när ditt barn t.ex blir arg och inte klarar av att hantera att han måste lägga undan böckerna tillfälligt när det är middagsdags, eller när han inte kan följa med på t.ex morfars 70årskalas eller typ syskonbarnets dop för att han "måste läsa" som du bör fundera på om han har problem, även om han läser istället för att göra sina hemläxor eller blir agressiv kring läsningen.
    Hej igen!
    Det händer faktiskt att han blir arg och irriterad när vi ber honom sluta läsa. Han vill helt enkelt inte lägga ifrån sig boken. Motvilligt följer han med på aktiviteter som innebär att han inte får/kan läsa. Jag tycker att det är ett problem.
    Finns det hjälpgrupper för föräldrar/barn med den här typen av problem? Jag upplever att vår son är läsfixerad. 
  • Läsmamman

Sonen har redan glasögon så synen oroar mig mindre. Vi har glasögon allihop i familjenCool

Svar på tråden Min son läser för mycket