Du måste logga in för att svara i en tråd.

• hernameispekka

Forensiker

Hej! Jag klurar på vad jag skulle vilja ha för yrke. Och det med att lösa brott etc lockar mig väldigt mycket.

Vill inte bli kriminolog och undersöka statistik och liknande över brott och heller inte kriminalare som är utbildad polis som sedan vidareutbildar sig till att undersöka brottsplatser.

Det jag funderar på är forensiker, där de flesta jobbar på SKL (Statens Kriminaltekniska Laboratorium) men även  några få i Stockholm, Göteborg och kanske någon annan större stad. 

Där finns fyra grenar:

Biologi
    Detta har jag inte utbildning i(måste plugga komvux då jag inte har gymnasiepoäng från naturämen mer är grunderna) och heller inget intresse av

Droganalys
    Samma som ovan

Dokument & IT 
    Detta är lite intressant. Dock har jag inte intresse att bli väldigt bra i IT. Tror ni man kan bara inrikta sig på den första av dem? Och vad krävs för utbildning? Lingvistik? Psykologi? 

Kemi-teknik 
    Denna är det jag är mest intresserad av. En beskrivning:

Där arbetar man främst med olika typer av jämförelser. Det kan till exempel röra sig om fingeravtryck, skospår, däckspår, inbrottsverktyg eller kulor och hylsor från skjutvapen. Man arbetar även med att göra undersökningar på brandplatser.  

Men vad behövs för utbildning för det? Behöver man läsa till Kemi etc? Har bara Naturkunskap A & B som är naturinriktade från gymnasiet. Och vad läser man för utbildning? Har ingen koll...

Någon som kan hjälpa mig? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-10 17:06
    Ändrat mig lite. Är intresserad av IT kanske ändå. Någon som har erfarenhet och kunskaper av att vara IT-forensiker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-10 22:47
    Inom "kemibiten" är jag mest intresserad av fingeravtrycksanalys och andra visuella analyser. Går det jobba med det utan att jobba med att analysera vätskor, plast och annat "kemiskt"?

• Svar på tråden Forensiker
  • Almagest

Testa att maila SKL och fråga, eller kolla på deras jobbannnonser när de har såna ute.
    Jag gissar på att du behöver högskoleutbildning i vilket av det där du än väljer att rikta in dig på dock.

• hernameispekka
    Almagest skrev 2012-09-10 10:56:32 följande:
    Testa att maila SKL och fråga, eller kolla på deras jobbannnonser när de har såna ute.
    Jag gissar på att du behöver högskoleutbildning i vilket av det där du än väljer att rikta in dig på dock.
    Har kollat annonser och man behöver typ Magisterexamen i Kemi....

Att man behöver högskoleutbildning fattar jag.

Om man jämför ballistik då? Olika vapen och mönstrerna det lämnar på kulorna? 
  • kattm

Den här utbildningen finns till exempel:
    Analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik, 180 hp
    www.oru.se/Utbildning/Program/1213/
    Liknande program finns vid flera högskolor/universitet. Man kan även läsa ett "vanligt" kemiprogram (analytisk kemi) men lägga till kurser i forensik eller läsa vidare till en master efter grundexamen.

Det är relativt svårt att få jobb som forensiker.

• hernameispekka
    spöke skrev 2012-09-10 14:57:59 följande:
    Läst det här? www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Y...

Om du ska läsa kemi eller liknande räcker det inte med naturkunskap A + B. Det finns ett naturvetenskapligt/tekniskt basår som man kan komplettera sin behörighet med.
    Har läst där!

Okej, trodde det + att man ska läsa kandidatexamen inom kemi + magisterexamen....
    kattm skrev 2012-09-10 15:03:20 följande:
    Den här utbildningen finns till exempel:
    Analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik, 180 hp
    www.oru.se/Utbildning/Program/1213/?pid=1
    Liknande program finns vid flera högskolor/universitet. Man kan även läsa ett "vanligt" kemiprogram (analytisk kemi) men lägga till kurser i forensik eller läsa vidare till en master efter grundexamen.

Det är relativt svårt att få jobb som forensiker.
    Känns som jag kanske ger mig in på för djupt vatten...

• spöke
    hernameispekka skrev 2012-09-10 15:12:45 följande:
    Har läst där!

Okej, trodde det + att man ska läsa kandidatexamen inom kemi + magisterexamen....

Känns som jag kanske ger mig in på för djupt vatten...

Först och främst kanske du ska fundera på om du är tillräckligt intresserad av kemi för att ens vilja gå utbildningen.
  • hernameispekka
    spöke skrev 2012-09-10 15:51:46 följande:
    Först och främst kanske du ska fundera på om du är tillräckligt intresserad av kemi för att ens vilja gå utbildningen.
    Precis. Tror knappt det... Det jag tycker är det intressanta är jämförelsebiten. Synligt med ögat/lupp etc. Tex en tejprulle, fingeravtryck etc... Men vad är resten man gör?

Och du spöke, som kan det där med språk... Vad behöver man tror du för handstilsanalys etc? Och jobbar man med något kul eller sitter man och kollar om checkar & testamenten är förfalskade? 
  • spöke
    hernameispekka skrev 2012-09-10 15:53:49 följande:
    Precis. Tror knappt det... Det jag tycker är det intressanta är jämförelsebiten. Synligt med ögat/lupp etc. Tex en tejprulle, fingeravtryck etc... Men vad är resten man gör?

Och du spöke, som kan det där med språk... Vad behöver man tror du för handstilsanalys etc? Och jobbar man med något kul eller sitter man och kollar om checkar & testamenten är förfalskade? 
    Jag vet att försäkringsbolag också anlitar folk som kan det där med handstilsanalys - kan t.ex. handla om förfalskade kvitton. Man gör också analys av bläcket för att se om det är likadant och om det kommer från samma tidpunkt. Men jag har ingen aning om det finns någon större efterfrågan på detta.
  • hernameispekka
    spöke skrev 2012-09-10 16:02:54 följande:
    Jag vet att försäkringsbolag också anlitar folk som kan det där med handstilsanalys - kan t.ex. handla om förfalskade kvitton. Man gör också analys av bläcket för att se om det är likadant och om det kommer från samma tidpunkt. Men jag har ingen aning om det finns någon större efterfrågan på detta.
    Ne, jag vet inget alls Tungan ute Det kanske inte är ett jobb för mig ändå...
Svar på tråden Forensiker