Forensiker
Hej! Jag klurar på vad jag skulle vilja ha för yrke. Och det med att lösa brott etc lockar mig väldigt mycket.
Vill inte bli kriminolog och undersöka statistik och liknande över brott och heller inte kriminalare som är utbildad polis som sedan vidareutbildar sig till att undersöka brottsplatser.
Det jag funderar på är forensiker, där de flesta jobbar på SKL (Statens Kriminaltekniska Laboratorium) men även några få i Stockholm, Göteborg och kanske någon annan större stad.
Där finns fyra grenar:
Biologi
Detta har jag inte utbildning i(måste plugga komvux då jag inte har gymnasiepoäng från naturämen mer är grunderna) och heller inget intresse av
Droganalys
Samma som ovan
Dokument & IT
Detta är lite intressant. Dock har jag inte intresse att bli väldigt bra i IT. Tror ni man kan bara inrikta sig på den första av dem? Och vad krävs för utbildning? Lingvistik? Psykologi?
Kemi-teknik
Denna är det jag är mest intresserad av. En beskrivning:
Där arbetar man främst med olika typer av jämförelser. Det kan till exempel röra sig om fingeravtryck, skospår, däckspår, inbrottsverktyg eller kulor och hylsor från skjutvapen. Man arbetar även med att göra undersökningar på brandplatser.
Men vad behövs för utbildning för det? Behöver man läsa till Kemi etc? Har bara Naturkunskap A & B som är naturinriktade från gymnasiet. Och vad läser man för utbildning? Har ingen koll...
Någon som kan hjälpa mig?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-10 17:06
Ändrat mig lite. Är intresserad av IT kanske ändå. Någon som har erfarenhet och kunskaper av att vara IT-forensiker?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-10 22:47
Inom "kemibiten" är jag mest intresserad av fingeravtrycksanalys och andra visuella analyser. Går det jobba med det utan att jobba med att analysera vätskor, plast och annat "kemiskt"?