Inlägg från: hernameispekka |Visa alla inlägg
  • hernameispekka

Forensiker

Hej! Jag klurar på vad jag skulle vilja ha för yrke. Och det med att lösa brott etc lockar mig väldigt mycket.

Vill inte bli kriminolog och undersöka statistik och liknande över brott och heller inte kriminalare som är utbildad polis som sedan vidareutbildar sig till att undersöka brottsplatser.

Det jag funderar på är forensiker, där de flesta jobbar på SKL (Statens Kriminaltekniska Laboratorium) men även  några få i Stockholm, Göteborg och kanske någon annan större stad. 

Där finns fyra grenar:

Biologi
    Detta har jag inte utbildning i(måste plugga komvux då jag inte har gymnasiepoäng från naturämen mer är grunderna) och heller inget intresse av

Droganalys
    Samma som ovan

Dokument & IT 
    Detta är lite intressant. Dock har jag inte intresse att bli väldigt bra i IT. Tror ni man kan bara inrikta sig på den första av dem? Och vad krävs för utbildning? Lingvistik? Psykologi? 

Kemi-teknik 
    Denna är det jag är mest intresserad av. En beskrivning:

Där arbetar man främst med olika typer av jämförelser. Det kan till exempel röra sig om fingeravtryck, skospår, däckspår, inbrottsverktyg eller kulor och hylsor från skjutvapen. Man arbetar även med att göra undersökningar på brandplatser.  

Men vad behövs för utbildning för det? Behöver man läsa till Kemi etc? Har bara Naturkunskap A & B som är naturinriktade från gymnasiet. Och vad läser man för utbildning? Har ingen koll...

Någon som kan hjälpa mig? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-10 17:06
    Ändrat mig lite. Är intresserad av IT kanske ändå. Någon som har erfarenhet och kunskaper av att vara IT-forensiker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-10 22:47
    Inom "kemibiten" är jag mest intresserad av fingeravtrycksanalys och andra visuella analyser. Går det jobba med det utan att jobba med att analysera vätskor, plast och annat "kemiskt"?

• Svar på tråden Forensiker
  • hernameispekka
    Almagest skrev 2012-09-10 10:56:32 följande:
    Testa att maila SKL och fråga, eller kolla på deras jobbannnonser när de har såna ute.
    Jag gissar på att du behöver högskoleutbildning i vilket av det där du än väljer att rikta in dig på dock.
    Har kollat annonser och man behöver typ Magisterexamen i Kemi....

Att man behöver högskoleutbildning fattar jag.

Om man jämför ballistik då? Olika vapen och mönstrerna det lämnar på kulorna? 
  • hernameispekka
    spöke skrev 2012-09-10 14:57:59 följande:
    Läst det här? www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Y...

Om du ska läsa kemi eller liknande räcker det inte med naturkunskap A + B. Det finns ett naturvetenskapligt/tekniskt basår som man kan komplettera sin behörighet med.
    Har läst där!

Okej, trodde det + att man ska läsa kandidatexamen inom kemi + magisterexamen....
    kattm skrev 2012-09-10 15:03:20 följande:
    Den här utbildningen finns till exempel:
    Analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik, 180 hp
    www.oru.se/Utbildning/Program/1213/?pid=1
    Liknande program finns vid flera högskolor/universitet. Man kan även läsa ett "vanligt" kemiprogram (analytisk kemi) men lägga till kurser i forensik eller läsa vidare till en master efter grundexamen.

Det är relativt svårt att få jobb som forensiker.
    Känns som jag kanske ger mig in på för djupt vatten...

• hernameispekka
    spöke skrev 2012-09-10 15:51:46 följande:
    Först och främst kanske du ska fundera på om du är tillräckligt intresserad av kemi för att ens vilja gå utbildningen.
    Precis. Tror knappt det... Det jag tycker är det intressanta är jämförelsebiten. Synligt med ögat/lupp etc. Tex en tejprulle, fingeravtryck etc... Men vad är resten man gör?

Och du spöke, som kan det där med språk... Vad behöver man tror du för handstilsanalys etc? Och jobbar man med något kul eller sitter man och kollar om checkar & testamenten är förfalskade? 
  • hernameispekka
    spöke skrev 2012-09-10 16:02:54 följande:
    Jag vet att försäkringsbolag också anlitar folk som kan det där med handstilsanalys - kan t.ex. handla om förfalskade kvitton. Man gör också analys av bläcket för att se om det är likadant och om det kommer från samma tidpunkt. Men jag har ingen aning om det finns någon större efterfrågan på detta.
    Ne, jag vet inget alls Tungan ute Det kanske inte är ett jobb för mig ändå...
  • hernameispekka
    spöke skrev 2012-09-10 16:07:23 följande:
    Vad hände med röntgensköterska då?
    Det är också en plan. Har inte bestämt mig.... Och behöver inte än men har ingen aning vad jag vill göra.
  • hernameispekka
    jaghopparhögt skrev 2012-09-10 16:08:55 följande:
    Jag har gjort en hel del jobb inom it-forensik. Jag kan svara på några frågor om du undrar något, beror lite på. Jag får inte riktigt prata om allting. Men en hel del kan jag svara på.
    Åh, kul! Jobbar du i Linköping? 

Förstår att du inte får berätta allt. Men vet du vad det är för olika inriktningar som är? Är det tex 2 personer som sköter vapentester och några som jämför avtryck etc. Eller gör man flera olika jobb? Tänker på om vad man behöver utbilda sig till för de olika grejerna...

Hur gammal är du och hur mycket har du behövt plugga för det?

Är det ett kul jobb eller är det mycket som i skolan med "labbar" och "labbrapporter"? 

Vittnar man mycket i rätten eller är det några huvudpersoner som gör det?  

Något mer du kan berätta som man bör veta? 
  • hernameispekka
    gavagai skrev 2012-09-10 22:13:05 följande:
    Jag har bekanta som jobbar/jobbat med att jämföra fingeravtryck inom polisen. De jobbar ju inte då med "fall" som de löser själv precis, utan de sköter just fingeravtrycksanalysen. Brottsutredningar gör väl andra kategorier (utredare?). Deras bakgrund är i alla fall att de läst arkeologi m.m., ingenting naturvetenskapligt eller it.
    Okej? Så man kan jobba med att bara analysera? Det är ju det jag ville isf Analyserar de även skosuleavtryck, jämför tejprullekanter och sånt? Isf, vad har de pluggat? Är de utbildade poliser först?
  • hernameispekka
    gavagai skrev 2012-09-10 22:30:01 följande:
    De jobbar bara med fingeravtryck vad jag vet, och även där gör ju datorer grovanalysen, men datorernas resultat måste ofta granskas av människor också, eftersom det inte är entydigt. Jag tror att om du fascineras av "deckarbiten", att liksom lösa brott och dra slutsatser om skyldiga och så, så är det snarare någon form av utredare inom polisen du ska bli, medan den typ av jobb mina bekanta har är mer administrativt eller vad man ska säga. De jämför bilder helt enkelt, och de har ingen polisbakgrund eller liknande. Jag skulle gissa att de söker noggranna personer, och att de fick jobben för att de utbildat sig inom och jobbat med arkeologi, där det också handlar om att tålmodigt leta och noggrant jämföra.
    Vad får dig att tro att jag är intresserad av deckarbiten? Jag frågar ju om labb-jobbet hela tiden...

Okej, jobbar de på lokala polisstationer eller jobbar de på SKL?

Det är precis sådant jobb jag tycker låter intressant!

Krävdes det arkeologutbildning för yrket eller var yrket "bara" ett tecken på att de är noggranna? Jag är en väldigt noggrann person med mycket detaljfokus och tålamod. Därför tyckte jag jobbet lät bra för mig men visste inte om man kunde jobba med "bara" det.

Förlåt alla frågor! 
  • hernameispekka

Förresten. Är det någon som vet vilka större städer det är som har egna "små" avdelningar för analyser etc. Är det bara Göteborg och Stockholm eller finns det även i lite mindre städer?

• hernameispekka
    Almagest skrev 2012-09-14 09:25:05 följande:
    Det är ju ett gnaska nichat område som inte många utifrån vet så mycket om. Det var därför jag tyckte du skulle maila SKL helt enkelt. Jag svarar på mail från folk som vill jobba i min bransch lite då och då, jag tror inte någon skulle tycka att det var konstigt. Då skulle du dessutom få klara besked, inte gissningar från folk som jag, som bara skriver vad som verkar rimligt.
    Okej, jag tänkte bara innan fråga runt lite ifall någon jobbar som liknande eller känner någon.
  • hernameispekka
    Almagest skrev 2012-09-14 13:49:03 följande:
    Vad jag vet är det inte så många som jobbar med det, så det är ju fullt möjligt att ingen av dem faktiskt läser, än mindre skriver, här på famlijeliv... :)
    Nej, sant. Men detta är bara en tanke på vad jag kanske, eventuellt skulle kunna tänka mig att jobba med. Så känns onödigt att redan nu mejla dom. Plus att det är ju flera som har svarat och även några som googlat bättre/mer än mig.
  • hernameispekka
    gavagai skrev 2012-09-15 09:10:12 följande:
    Nej, jag försökte bara beskriva vad det var och vad det inte var de jobbade med. Om du är intresserad av ett sådant jobb, så kan det nog vara inom räckhåll utan alltför många års studier. Och som jag förstod det så sökte de inte folk med någon speciell utbildning, utan man skulle just vara noggrann, seriös o.s.v. Vet inte ens om det krävdes högskolestudier egentligen, men eftersom så många har det så blir det ju i regel en sådan person man tar.

Det är nog nationella fingeravtrycksavdelningen på Rikspolisstyrelsen de jobbar på. Här finns exempel på jobbannonser:
    jobb.trovit.se/index.php/cod.frame/url.http%2...

vakanser.se/jobb/rikspolisstyrelsen+soker+2/

Åtminstone det andra jobbet kan man ju söka även helt utan eftergymnasial utbildning. 
    Okej. Det hade ju varit perfekt isf!!

Är det i Stockholm de jobbar då?

Får inte upp några länkar  
  • hernameispekka
    gavagai skrev 2012-09-15 17:16:10 följande:
    Testa dessa:

tinyurl.com/8ndea8d

tinyurl.com/8fam5ef

Ja, det är i Stockholm. Man kan även jobba på Migrationsverket förresten, men jag hittar inga exempel på annonser därifrån. "Dokumentundersökare" verkar dock vara en titel som används för dem som bl.a. tittar på fingeravtryck (och andra identifikationshandlingar). 
    Jaha, okej. Vet du om det finns liknande i lite mindre städer? Typ Jönköping?

Jaha, kollar man på om nyinflyttade är de de sger sig vara?

Kollar man även dokument som pass och sånt? Vet du om det krävs någon mer utbildning för det? 
  • hernameispekka
    gavagai skrev 2012-09-15 17:23:48 följande:
    Nej, jag vet inte någonting om utbildning där, men jag skulle kunna tänka mig att det är som på Rikspolisstyrelsen, att det inte finns något formellt krav på högskoleutbildning t.ex., men att det i praktiken kan bli så, eftersom många som söker har det. Annars gäller det nog att ha bra erfarenhet av liknande jobb som kräver noggrannhet, uppmärksamhet, tålamod. Granskande jobb...
    Okej. Tack för all hjälp!!

Min skalle står still, kan du ge exempel på sådana jobb? Tungan ute
  • hernameispekka
    gavagai skrev 2012-09-15 17:47:04 följande:
    Så här står det ju i Rikspolisstyrelsens annons:

Vi söker dig som har gymnasieutbildning och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska och engelska.
    Meriterande
    Det är meriterande om du har erfarenhet av identifierings- och laboratoriearbete. Erfarenhet av arbete där bildminne och sinne för detaljer har nyttjats i det dagliga arbetet. Ytterliggare språkkunskaper, särskilt i EU-språk

Arkeolog är ju ett bra exempel på det kanske eller kanske sådant som involverar handskrifter, arkiverie av gamla handskrifter kanske, eller tullare? Jag bara spånar nu. Vet inte riktigt. Laboratorieassistent kanske?  
    Okej! Tack så mycket!!
Svar på tråden Forensiker