• kittymi

amning är en näradödenupplevelse! HJÄLP

har en son på 11 dagar å amningen funkar inte för 5 öre! han blir inte nöjd jag har så ont så ja gråter å spyr igår gick de så långt att han fick en flaska ersättning för å bli nöjd! de gör så ont å amma å de känns som någon sticker nålar i mig! igår när han ja inte ammat på 3 timmar fick ja så ont å skyhög feber över 40.2 grader! VAD i all världen gör ja för fel! jag vill ju verkligen amma men med denna smärtan står ja inte ut! å försöka massera ut mjölken går inte för ja får inte ut en droppe å kan ge han på annat vis så någon som har nått bra råd?

sanna

• Svar på tråden amning är en näradödenupplevelse! HJÄLP
  • Fru Mamma

Jag förstår att du verkligen vill amma, men amning ska INTE vara en plåga. Har du fått såriga beöstvårtor? I sådana fall rekommenderar jag att du köper en amningsnapp, smörjer bröstvårtorna med bröstmjölk och låter dom lufta ofta mellan amningarna.
    Annars råder jag dig till att kontakta amningshjälp, så kan dom kanske guida dig. Jag led i fyra månader när jag ammade min son, sen började jag deltidsamma istället, och visst, jag led fortfarande, men inte lika ofta ;)
    Sen dottern föddes så har jag njutit av en fullt fungerande amning, det har inte bråkat en enda gång.

• Tiiipsy

Amma inte till vilket pris som helst...viktigast att du och bebisen mår bra. Ersättning funkar jättebra, så kör på det om du känner att amningen inte funkar. Det låter dessutom som om du fått mjölkstockning...massera brösten samtidigt som du duschar varmt och massera ut mot bröstvårtan för att lösa upp ev knutar. Vet inte hur det är i din stad men de flesta landsting brukar ha en amningsmottagning, kontakta dom. Men som sagt, känn ingen ångerst för att du inte kan amma, ersättning funkar precis lika bra.

• aysn

Kontakta amningshjälpen eller amningsmottagningen på ditt sjukhus. Det finns hjälp att få! Bebisen är bara 11 dagar och det kan ta ett tag för amningen att komma igång. Eftersom du vill amma, så säger jag: Ge inte upp! Med första barnet tog det mig också några veckor att få till en fungerande amning - sedan gick det hur lätt som helst och jag ammade honom i 20 månader.

• kittymi

funkade inte amma älsta grabben heller tyvärr men nu vill ja ju verkligen å känns som jag försökt allt! brösten är helt knöliga och försökt massera dom i duschen dock utan nå resultat för får inte ut många dropparna men när ja plågar mej å låter sonen äta så går de ju över tillslut!  mina såriga bröstvårtor har läkt så de är de inge fel på å jag har tittat på vårtorna när ja ammat klart å dom är inte sneda lr nått som de står dom ska va om han suger fel! nu sitter jag me brösten i de fria och låter de rinna bäst de vill bara för ja ska slippa spränget! kanske funkar om man köper amningspump där kan man väl reglera själv hur hårt man ska pumpa?

• anka och uggla

Usch, jag känner igen mig. Hade det också hemskt i början. Om du bor i Sthlm kan jag absolut rekommendera amningsmottagningen på Södersjukhuset, vi fick bra hjälp och mycket stöd. Andra tips är att kolla att bebisen får in en stor del av vårtgården i munnen, smörja med Purelan (tror jag det heter, finns på Apoteket). Det blir bättre! Snart kommer inte din bebis vilja äta lika ofta och då kommer du hinna "läka" mellan amningarna. Lycka till!

• kittymi

det finns ingen amningshjälp där ja bor tyvärr bor på ett litet ställe i värmland! den där salvan använder ja flitigt redan! de är väl bara å bita ihop å hoppas de går över! de ska väl göra ont i 2-3 veckor sägs de?

• aysn
    kittymi skrev 2012-09-10 07:50:02 följande:
    funkade inte amma älsta grabben heller tyvärr men nu vill ja ju verkligen å känns som jag försökt allt! brösten är helt knöliga och försökt massera dom i duschen dock utan nå resultat för får inte ut många dropparna men när ja plågar mej å låter sonen äta så går de ju över tillslut!  mina såriga bröstvårtor har läkt så de är de inge fel på å jag har tittat på vårtorna när ja ammat klart å dom är inte sneda lr nått som de står dom ska va om han suger fel! nu sitter jag me brösten i de fria och låter de rinna bäst de vill bara för ja ska slippa spränget! kanske funkar om man köper amningspump där kan man väl reglera själv hur hårt man ska pumpa?

I början har man ju ofta för mycket mjölk, men det kommer att rätta till sig efter ett tag. Att såren har läkt låter ju jättebra, smärtan du känner kanske är den där smärtan man känner i börja  när bröstvårtorna är ömma och måste vänja sig vid suget. 

Ang pumpen så rekommenderar jag att du lånar en elektrisk pump från sjukhuset. Jag har heller aldrig fått ut mycket mjölk vare sig med handmjölkning eller pump, men just med en elektrisk går det lite bättre. Testa! 
  • dogcatbird

Jag tror att du kan få amningen att funka jättebra! 

Skaffa amningsnappar, medela large t ex på babyproffsen, det kan vara så att bebisen inte får rätt tag, och då gör det ännu ondare. Be någon kolla tungbandet, om det är kort är det fel tag. Är bröstvårtan platt när den kommer ut ur munnen? Då är det fel tag, dvs bebisen har den inte tillräckligt långt inne i munnen. 

Ipren mot mjölkstockningen och duscha varmt på och tryck fösiktigt mot vårtan. På det onda ska du lägga en riskudde. man tar en (helt ren) socka och lägger i vanligt långkornigt ris. Sedan micrar man påsen tills den är lagom ljum och så har man den i bh:n.

Det finns snäckor som man kan ha på brösten, så att bröstvårtorna inte torkar och såren fastnar. 

Se till att inte bli kall om brösten. De måste passas noga. Man kan få mjölkstockning av att bara öppna en dörr och komma i draget. Men man vänjer sig vid att hålla sig varm. Även en för trång bh kan ge mjölkstockning och framförallt får man det om man håller ett finger på för att man tror att bebisen inte kan andas när den ammar. I ditt fall är det nog uppehållet som gjorde det?

Ligg och amma, det brukar skona brösten. Försök att få bebisen att suga ut  där det är stockning.

Lite att pyssla med, men jag tycker amning är jättepraktiskt. Om någon månad har du säkert kommit över allt jobbigt. Om det absolut inte funkar så kan man ju ge ersättning. jag gjorde det ibland för att få vila 

• Frokenpilla

Kära nån! så ska du inte ha det!
    Du har ju fått mjölkstockning och självklart ska du vila nu och ta hand om dig. MEN, jag skulle råda dig att skaffa en amningspump, omgående och pumpa tills det blir bättre.  

• Turboplingen

Har du testat amningsnapp? Min första tog bröstet fel och kunde aldrig ta rätt. Tappade mer än 10% av sin födelsevikt så fick bli inlagd igen och dom kollade amningen och satte då dit en amningsnapp och det va min räddning!

Svar på tråden amning är en näradödenupplevelse! HJÄLP