• KLAJSHUH

3,5 månaders somnar ej om på natten!!

Hej..

Jag är helt ny inom det här o vet inte om jag gör rätt...

Men jag gör ett försök då jag verkligen är desperat!!
    Har en son på 3,5 månader. Vi har jätte problem med att han inte somnar om efter nattamning..

Vi har försökt med allt!!! Han sover i egen säng, första delen av natten sover han jätte bra. Sen börjas det.. Vi är lyckligt lottade att han oftast bara behöver äta en gång om natten, men jag hade hellre ammat honom 10 ggr bara han somnar mellan passen!! Vi nattar honom runt 19.00. har fasta rutiner med bad, mat (ersättning på kvällen) och saga. Går jätte bra. Han somnar runt åtta.. Är han vaken när vi lägger ner honom i sängen styr han lite men somnar oftast en stund senare. På dagarna är han närhetsbarn och sover mestadels i min famn. Ska tilläggas att han HATAR vagnen, bilbarnstolen, bärsjal, babygunga, och babysittern.. Famnen eller bärsele funkar.. Men i bärselen måste man stå annars skriker han..

I alla fall. På natten vaknar han och ammar, sambon har även gett ersättning ibland. När han ätit klart lägger vi ner honom o då börjas det.. Han kan inte somna om!! Eller jo, ibland sover han i en timme sen vaknar han. Han styr och styr och styr. Fast han är jätte trött! Vi har provat allt!,tröstat och lagt ner honom i hans säng, vyssat, vaggat, liggammat, sammsovit, buffat, smekt i håret, lagt hand på ryggen. Ja allt vi kan komma på! Han får inte ro!!

O jag orkar inte mer!! BVC säger att vi kan slute ge nattmat då han ligger över viktkurvan (Han väger nästan 7 kg!). Men hur fasen gör man det?! Är han hungrig måste han ju få mat men det här håller inte längre! Inte för någon av oss!!  

Är verkligen desperat! Är det nån som har liknande problem?!
    Alla tips är välkommna!! 

• Svar på tråden 3,5 månaders somnar ej om på natten!!
  • KLAJSHUH

Ska väl förresten tillägga att jag vet att det är ett utvecklingssprång på gång i den här åldern men att hans sömn varit såhär i flera månader..

• frökenelisabeth

Vilken tid äter han? Min son är också 3,5 månader och somnar om bra fram till de tidiga morgontimmarna, då det bökas runt rejält. Blir han arg/ledsen också, eller kan han somna när han bökat färdigt?

• La Lola

Vad betyder "han styr och styr och styr"?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Höghus

Jag har en tremånaders och det enda som funkat för såväl honom som syskonen är att samsova från start och bara dra bebisen till bröstet så fort han börjar "gruffa" på natten. Även om jag sover märker jag direkt när det är dags och han hinner aldrig vakna till ordentligt och somnar därför lätt om i samband med amningen (ca 2ggr/natt). Ingen är heller uppe och går eller tänder lampor, lyfter runt bebisen och stökar på natterna. Fast som jag förstod det hade ni redan testat detta?

• KLAJSHUH

Han vaknar lite olika men mellan 02-04. 

Med bökar menar jag att han vrider sig hela tiden. Han sover på mage (Vet att det inte är rätt men tro mig, mage går inte. Han blir tokig. Va redan så i min mage.. Haha) Så han gnyr, ligger o "kryper" i sängen. han kan hålla på i flera timmar.. Avvaktar innan jag tar upp honom ibland så jag inte väcker honom. Men hur jag än gör blir han inte lugn! Runt fem halv sex brukar jag kunna liggamma så han sover en stund men har jag otur sparkar han och styr då med..

• KLAJSHUH

Menar att mellan 02-04 äter han oftast.. 
    Men han kan böka runt  redan vid 00. Då får han äta tidigare. Sen får han inte ro ordentligt alls. Han kan somna till lite men sover jätte lätt och oroligt! Varje natt är det såhär..

• Höghus

Så där viftig och orolig är min bebis förresten ofta på kvällen. Men då drar jag honom jättenära mig i sängen lägger täcker runt som en kokong och ammar samtidigt som jag buffar mjukt på rumpan. Brukar funka.

• La Lola

Frågar igen...

La Lola skrev 2012-09-10 12:28:13 följande:
    Vad betyder "han styr och styr och styr"?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • KLAJSHUH

Men som sagt, början av natten går jätte bra. Det är mitt i natten som är problem.. Han är inte nöjd när han får vara nära heller.. På morgonen är han inte heller utvilad  Oftast måste han sova igen 1,5 timme efter att vi gått upp. Sen sover han lite olika länge.. 

• KLAJSHUH

Med styr menar jag att han bökar runt. kryper, sparkar, gnyr.. att han är orolig..

Svar på tråden 3,5 månaders somnar ej om på natten!!