• vitatiger

Råd om att förbereda för cupcakes inför morgondagen!

Hej!
    Ska ta med mig cupcakes i morgon till mitt jobb.

Har just blivit klar med själva muffinsen...

* Hur förvarar man dom bäst till i morgon så de inte blir så där "klibbiga" på ytan som de kan bli efter ett tag, om de ligger i en fryspåse.

* När är det bäst att göra frostingen?

Jag har inte lust/hinner inte göra det före jobbet i morgon då jag måste åka hemifrån kl 06.00

De ska ätas runt 11 tiden. Vilket är den bästa förvaringen efter att frostingen kommit på? Kylskåp?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Råd om att förbereda för cupcakes inför morgondagen!
  • Petronilla

förvara dem i glassbyttor med papper i.

Frostingen kan du göra ikväll och förvara i kylskåp tills du sätter på det imorgon och då är det kylskåp som gäller

Lycka till

• vitatiger

Papper i glassbyttor? Hur tänker du då? Ska jag lägga papper under muffinsen, eller på? Sorry om jag låter knäpp. haha

Men jag hinner tyvärr inte garnera muffinsen i morgon, eftersom jag måste iväg kl 6, men om jag garnerar ikväll, kan jag ha dom i kylskåpet tills i morgon då utan att frostingen torkar typ? Hur länge håller sig muffins med frosting på i kyl?
    (tänker när börjar frostingen torka, och när börjar muffinsen kännas torra pga kylan?)

• Fia 28
    vitatiger skrev 2012-09-10 14:15:10 följande:
    Papper i glassbyttor? Hur tänker du då? Ska jag lägga papper under muffinsen, eller på? Sorry om jag låter knäpp. haha

Men jag hinner tyvärr inte garnera muffinsen i morgon, eftersom jag måste iväg kl 6, men om jag garnerar ikväll, kan jag ha dom i kylskåpet tills i morgon då utan att frostingen torkar typ? Hur länge håller sig muffins med frosting på i kyl?
    (tänker när börjar frostingen torka, och när börjar muffinsen kännas torra pga kylan?)

Jag har alltid mina cupcakes i kylen i plastlåda med lock. Om frostingen torkar eller inte beror ju på vad sorts frosting du tänker göra.
  • vitatiger

Okej, frosting med philadelfiaost...

• Fia 28
    vitatiger skrev 2012-09-10 14:26:50 följande:
    Okej, frosting med philadelfiaost...
    Det torkar nog inte och brukar dessutom bli godare då muffinsen fått dra i sej lite av frostingen. Dock om du tänker dekorera med strössel eller marsipan med färg i så kan frostingen dra i sen färgen, så den biten skulle jag spara tills imorgon.
  • SylvieC

Jag brukar göra färdigt frostingen dagen innan, fylla i spritspåsar (finns engångspåsar med tyll i plast), förvara i kylskåpet. Så tar jag med de fyllda spritspåsarna i en kylbag och garnerar muffinsen på plats där de skall bjudas på!

Muffinsen kan förvaras/staplas på varandra i plastbytta med smörpapper/bakplåtspapper emellan lagren.

"Hålar" muffinsen gör jag oxå dagen innan, mitt på, med en äppelurkärnare (inte ända ner i botten). När frostingen sen ska på börjar jag med att spritsa i hålet och jobbar sedan uppåt i en cirkel tills det blir en lagom hög topp!

Lycka till!

• vitatiger

Tackar för bra tips!
    Det där med att fylla frosting i själva muffinsen har jag har aldrig gjort! Kanske man skulle testa!

Okej, då gör jag frostingen ikväll och garnerar med strössel imorgon. Hade oxå gärna velat spritsa ut själva frostingen i morgon på plats, men det hinns tyvärr inte med på jobbet då jag jobbar inom vården och har patienter fram till fikat

Tackar för era svar! 

• Tååtan

Ett litet tips även om jag är sent ute! Sätt aldrig Bakverk såsom cupcakes, bullar, bröd osv i kylskåp! Frys in! Även om det ska vara dagen efter. Alternativt med cupcakes är rumstemp i plastpåse. Frosta dem går alldeles utmärkt att göra innan och dekorera också och sedan frysa in! Finns inte något bättre sätt att hålla cupcakes färskt än att frysa dem!

Svar på tråden Råd om att förbereda för cupcakes inför morgondagen!