Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Boende utan vatten och avlopp med barn?

Anonym (grandwolf) skrev 2012-09-10 22:51:24 följande:
    I min generation är många, liksom jag, uppvuxna utan vatten och avlopp och EL! Man kan bli en välutbildad akademiker och en trygg vuxen person utan dessa finesser.

Nu tror jag inte det är den stora faran. Man kan leva gott på att ha en brunn på gården, torrdass och endast fotogenlampa, men jag tolkar att det var liksom lite mer.

Det finns de som inte har el än idag (inte vanligt, men några få fastigheter i norrländska inlandet). 
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-09-11 10:01:36 följande:
    Verkar inte speciellt lämpligt att bo utan vatten,avlopp och el med små barn.

Pappan verkar inte vara en person som kan ordna ordentlig hygien genom att koka vatten och bada barn i balja, tvätta kläder genom att koka vatten och liknande eftersom  han lyckades leva i misär redan när det fanns bekvämligheter och dessutom bli lyckats bli vräkt.

15 grader kallt, inget vatten, ingen el och utedass med barn som ska till förskola eller skola varje dag? 
    Det verkar nog så. Kan man inte fixa normal standard med bekvämligheterna inom metern, då är det nog värre när man är tvungen att anstränga sig lite extra.

Men än en gång, att inte ha rinnande vatten och utedass och inte el behöver inte alls vara så illa, men då krävs det lite mer för att få vardagen att gå ihop. 
Svar på tråden Boende utan vatten och avlopp med barn?