• zingoalla

animaliskt fett mjölkfritt?? panik ;-)

alltså nu blev jag förvirrad. Dottern har under 2 år ätit mjölkfri kost o jag trodde jag hade koll.

Hon får då och då köpeköttbullar och jag har läst på dessa många många gånger. Men har av nån anledning inte reagerat på att det står stekta i animaliskt fett innan. Är  det mjölkproteinfritt då?

• Svar på tråden animaliskt fett mjölkfritt?? panik ;-)
  • Lena

Det kan vara mjölkfritt då det kan vara ister eller talj.

• zingoalla
    Lena skrev 2012-09-10 15:17:45 följande:
    Det kan vara mjölkfritt då det kan vara ister eller talj.

aha, men hur vet man?
  • Lena

Fråga producenten om de inte har skrivit mjölkfritt på föråackningen

• skogsvitter

Animaliskt fett är ju generellt sett mejeriprodukter, vanligt animaliskt fett att steka i är alltså smör. Kan ju som sagt vara andra delar från djur, tex ister som ovan skrev. Men säkrast är ju att ringa och fråga, men rent generellt så är ju inte animaliskt fett mjölkfritt utan det är ju precis tvärtom.

• zingoalla
    skogsvitter skrev 2012-09-10 15:45:17 följande:
    Animaliskt fett är ju generellt sett mejeriprodukter, vanligt animaliskt fett att steka i är alltså smör. Kan ju som sagt vara andra delar från djur, tex ister som ovan skrev. Men säkrast är ju att ringa och fråga, men rent generellt så är ju inte animaliskt fett mjölkfritt utan det är ju precis tvärtom.
    ja precis så tänkte jag animaliskt= djur= mjölk

konstigt att jag inte reagerat innan bara , känner mig hemsk nu, dottern blir ju aldrig bra i sin mage o det kanske är jag som är boven 
  • shine

På Ica's köttbullar står det så. Jag ringde och fick beskedet att det inte var mjölk. Utan fett från djuret.

• zingoalla

Jag har haft kontakt med både Ica o Scan o det är ingen mjölk i nån av dom färska iaf. Däremot har Scan ändrat sitt recept i somras så det är inte jag som missat innan , det känns ju skönt iaf

Svar på tråden animaliskt fett mjölkfritt?? panik ;-)