• Smulkaffe

Sluta äta sötsaker = Omöjligt

Du måste definitivt ta tag i dina psykiska problem. Men en paradox är ju att om du lyckas med din kost över tid så kommer du dels känna dig framgångsrik och bli gladare. Dessutom får du ju en bonus av viktnedgången!

Jag hade ett jobbigt godisbegär som jag fick bukt med på följande sätt:
    Gick över till GI-mat och förbjöd mig själv att äta någon form av godis/kakor och alla sötade produkter (fruktyoghurt, jos, etc) under måndag-torsdag. Jag började i samma veva att träna ca 2-3 ggr i veckan samt gick power walks 2-3 ggr/v. Har man inte energin att motionera så mycket så måste man såklart sköta kosten fler dagar och kanske bara ha en fuskdag.
    Om jag var småsugen brukade jag äta något proteinrikt mellanmål, t.ex. keso eller ett kokt ägg. Viktigast är att man inte stoppar i sig kolhydrater när man är hungrig för det kommer slå tillbaka på dig en halvtimme senare. (Läs mer om detta om blodsockernivåer på LCHF/GI webbplatser). Proteinrika livsmedel kan man "överäta" av utan att det påverkar vikten så räcker inte ett ägg så ta två!

Om jag var tooooksugen på socker trots ägget så brukade jag ta en näve med  russin och mandlar och tugga i mig. Men jag var stenhård på mig själv att det inte fick bli mer än så!

Det är jobbigt att stå emot suget de första 14 dagarna men jag lovar att det blir lättare längre fram. Det måste liksom bli en rutin att det ska vara så gott som noll socker i veckorna -  en vacker dag kommer även det att kännas naturligt för dig. Och den där biten kladdkaka smakar så mycket godare på lördagen om du inte fikat tidigare i veckan!

Svar på tråden Sluta äta sötsaker = Omöjligt