• MarieCurie

är det värt att fortsätta?

har en dotter som snart är två, av olika orsaker (bland annat blåsor efter ej bytta bajsblöjor på dagis) så har vi mer eller mindre haft henne utan blöja så mkt som möjligt hemma. Är hemma en dag i vecka så det blir i alla fall 3 dagar /vecka samt alltid efter dagis. 

Hon är väldigt duktig på att hålla sig, ser på henne att hon är kissnödig eller bajsnödig, kanske inte varje gång men i alla fall hälften av gångerna. Hon vill gärna sitta på pottan/ringen men vet inte hur hon ska göra. Hon säger att hon ska kissa, går dit och försöker men det kommer inget. så upprepar det hela sig tills hon antingen kissar i byxan eller blir jätte arg/frustrerad och då brukar vi sätta på blöja. 

Detta har hållit på ett par veckor men eftersom hon aldrig har lyckat kissa så funderar jag på hur vi ska fortsätta. Ska vi låta henne gå utan och hoppas att hon kommer på hur hon ska göra eller ska vi sluta och låta det vara ett par månader? 

Hade hon inte visat några som helst tecken på att fatta vad som händer hade vi väntat men eftesom hon visar att hon är kissnödig, kan hålla sig länge samt att hon alltid säger till när det har hänt en "olycka" blir jag tveksam.  

• Svar på tråden är det värt att fortsätta?
  • Mellanmjölkens land

Om ni tar henne till toan när hon är nyvaken, kissar hon då? Ett annat tips är att doppa en hand/fot i ljummet vatten. Tydligen ska det vara rätt effektivt även om det inte funkade på vår tjej.

• MarieCurie
    Mellanmjölkens land skrev 2012-09-10 21:01:18 följande:
    Om ni tar henne till toan när hon är nyvaken, kissar hon då? Ett annat tips är att doppa en hand/fot i ljummet vatten. Tydligen ska det vara rätt effektivt även om det inte funkade på vår tjej.
    Ska testa det där med vatten.

Vi (jag) tar alltid av blöjan så fort som hon vaknar på dagen, ofta är den då helt torr. Han blir efter ett tag riktigt frustrerad eftersom hon inte "kan" kissa. Hon provar på pottan/ringen, det kommer inget, vi provar igen och igen och igen men hon vet inte hur hon ska göra.  Tillslut kommer det i byxan eller så tycker jag synd om henne och tar på blöjan igen. 

Idag efter dagis var blöjan inte helt torr, max en kiss. Tog av den och så gick hon utan i två timmar, gick till pottan några gånger. Sista gången så sa hon att hon skulle kissa och gick dit. Väl där så händer inget (även om vi ser att hon behöver kissa), 2 min efteråt så meddelar hon glatt och hon kissat i badet. Så hon vet vad hon gör även om hon inte vet hur.

• skogsvitter

Klart hon kan kissa. Testa att låta henne sitta i lugn och ro med en bok på pottan, en längre stund. Det verkar ju som att det har "låst" sig för henne.

• skogsvitter

Ett annat tips angående vatten är att testa att spola lite vatten i kran medan hon sitter på pottan/toaletten. Det brukar ofta kunna hjälpa till att kissa Många gör ju tom det som vuxna!

• MarieCurie

jo visst kan hon men bara det att hon inte vet hur hon gör när hon väl sitter på pottan.

idag när hon badade sprang upp och ner ur badet och skulle kissa/bajsa, inget kom trots att hon försökte. Efter badet kom det "på" toastolen dvs på locket  när hon skulle hämta tandborsten. hon var jätteglad över kisset!!! 

Svar på tråden är det värt att fortsätta?