• mammamu1

Ni med barn med autism i Södermanland.

Hej,
    Maria heter jag. Är en gift tjej med två barn (en pojke på 6 o en flicka på 8 år) o 
    en bonus-pojke (6 år).
    Vi bor utanför Strängnäs.

Min son har diagnosen autistiskt syndrom och fick diagnosen när han 
    var 3 år. Han är "högfungerande" och har precis börjat i vanlig 1:a klass.
    Men som många andra barn med liknande diagnoser har han inte så många
    kompisar..

Söker lite nya vänner, gärna andra som också har barn med autism, då det ibland
    kan kännas lite ensamt.  
    Hör av dig, kanske både vi o våra barn trivs ihop? 
    Om inte annat så kan det vara skönt att ha ngn att få/ ge tips åt o stötta varandra.

Med vänlig hälsning,
    Maria 

• Svar på tråden Ni med barn med autism i Södermanland.
  • Autumnbeauty

Hej, vi väntar just nu på utredning för att se om vår dotter på tre år kan tänkas ha autism (en lätt variant isåfall)... undrar hur det märktes i ert fall? vore jättesnällt om du kunde räkna upp ett antal punkter på hur ni märkte att ert barn var annorlunda. Var det ni eller förskolepersonalen som först började märka det?

• mammamu1
    Autumnbeauty skrev 2012-10-18 13:52:48 följande:
    Hej, vi väntar just nu på utredning för att se om vår dotter på tre år kan tänkas ha autism (en lätt variant isåfall)... undrar hur det märktes i ert fall? vore jättesnällt om du kunde räkna upp ett antal punkter på hur ni märkte att ert barn var annorlunda. Var det ni eller förskolepersonalen som först började märka det?
    Hej,
    märkte redan när han var drygt en månad att ngt var fel.
    Han
    - hatade ögonkontakt
    - skrek i tid o otid (trots att han var nybytt på, nyammad, mm..)
    - runt 1 år fick han plötsliga vredesutbrott
    - runt 3 år pratade han fortfarande bara "2-ords-meningar.."
    - han blev aldrig intresserad av kompisarna på förskolan (först nu vid snart 7 års ålder
    har han börjat skaffa kompisar)
    - han lekte alltid ensam o hade inget behov av närkontakt
    -han ogillade att kramas (bara hans pappa o jag gick bra)
    - han fick tidigt sitt specialintresse för tåg..när han var 3 år lekte han i princip bara med tåg..
    - han har alltid hatat att blanda maten med sås..det ska vara "torrt" (fast nu går ketchup bra) 
    - han är känslig för stress o stressade/ upprörda människor
    - han fick tics av olika slag..
    - han hatade att tvätta håret o att klippa sig..(går fortfranade bara hos frisören med sax)

Ja det var lite vad jag kom på..lycka till med er dotter!

• sadrakanna

Hej
    VI bor utanför Mariefred. Vår son utreddes för autismspektrum störning då han var 3år men de avvaktade diagnos trots att ados testet visade på ngn form av autisiska drag el hur jag ska utrycka mig. Han har gått framåt enormt och mycket fungerar väl men vi tampas fortfarande med rutiner, schema och hans impulser, tics och utbrott. Jag ses el språkar gärna med dig om det som ibland känns så ensamt. Hör gärna av dig isf. Mvh A 

• mammamu1
    sadrakanna skrev 2012-11-05 21:01:16 följande:
    Hej
    VI bor utanför Mariefred. Vår son utreddes för autismspektrum störning då han var 3år men de avvaktade diagnos trots att ados testet visade på ngn form av autisiska drag el hur jag ska utrycka mig. Han har gått framåt enormt och mycket fungerar väl men vi tampas fortfarande med rutiner, schema och hans impulser, tics och utbrott. Jag ses el språkar gärna med dig om det som ibland känns så ensamt. Hör gärna av dig isf. Mvh A 
    Hej, vad kul då bor vi ju nära..
    Skickar ett meddelande ist:)

MVH;
    Maria 
  • linnea80

Hej!
    Vi har en son som är 6år med autistiskt tillstånd, fick diagnosen för ca 2år sen.
    Din beskrivning av din son skulle lika gärna kunna vara min:)

Vi bor i Enhörna utanför Södertälje.

Svar på tråden Ni med barn med autism i Södermanland.