• Anonym

Så trött på detta....

Hur sjutton får man enskild vårdnad?

Har ett x som INTE överhuvudtaget tänker på barnets bästa utan enbart på sig själv.  Försöker förklara att barnet inte mått bra och att det är mycket som rör sig i huvudet och ja x:et inte finns där i vardagen på något sätt överhuvudtaget utan vill enbart leka "familj" när det passar. Så trött på det!!

Inte ens intresserad av att gratulera sitt barn på födelsedagen. Hör inte av sig på något sätt och hör hur det är med barnet. Skall bara ha igenom så att umgänge fungerar för sig själv INTE utifrån vad som är bäst för barnet.

Förstått att ointresse inte är tillräckligt för att få enskild vårdnad men hur har ni andra klarat av att lösa allting sådant? Det är ju ständigt papper som skall skrivas på på förskola och skola, andra saker så som läkarbesök, tandläkarbesökt och för att inte prata om fritidsaktiviteter.
    Hur skall man se på det att få sitt barn att ha en aktiv fritid när den andra parten inte hör av sig på ca 5 veckor och sedan kräver att ha umgänge för att sen ha uppehåll igen?! Hur har ni andra löst det med kontinuitet för barnen ja och er själva?

• Svar på tråden Så trött på detta....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 12:41:12 följande:
    Bara för att det inte fanns då så betyder det inte att det inte kan finnas idag. Han verkar ju vilja ha barnet eftersom ni har en tvist om det.

Du kanske har bättre möjligheter att påverkar din arbetstid än vad han har. Man måste självklart ta hänsyn till arbetet när man ska bestämma umgänge.

Hur långt i förväg tycker du att man ska kunna planera umgängen?

Hur kränks barnets identitet menar du?

Hur ska barnet kunna bli trygg om de av pappan föreslagna ändringarna av umgänge (pga arbetet) inte accepteras av dig?
    För att trygghet skall kunna infinna sig så måste det byggas upp. Det gäller att inte förhasta sig och ha för bråttom och "tvinga" sig på. 

Jag har inte bättre möjligheter att påverka mina arbetstider. Självklart måste men ta hänsyn till det men att jobba så att arbetstidlagar mm inte följs är inte rimligt.

För att umgänge skall fungera krävs en upptrappning! I denna upptrappning kan inte pauser göras hur som helst pga att det är "annat" som dyker upp. En del i det hela är även att se till att ha kontakt på annat sätt visa att man finns där för sitt barn.

Integritet - den kränks då man tvingar barnet även om det inte vill. Framför allt när det är otryggt med individen. Rätta mig gärna om jag har fel men ett nej är väl ett nej även om man är barn? Då får man kanske locka fram så det blir rätt? Det gäller ju att sätta barnens bästa i centrum och inte utifrån ens eget bästa?

Barnet kan bli trygg och ändringar har accepterats så jag är oerhört tillmötes gående där! Men när man som förälder väljer att inte höra av sig och inte skapa banden ändå... hur kan du då se att jag gör fel?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 12:48:27 följande:
    För att trygghet skall kunna infinna sig så måste det byggas upp. Det gäller att inte förhasta sig och ha för bråttom och "tvinga" sig på. 

Jag har inte bättre möjligheter att påverka mina arbetstider. Självklart måste men ta hänsyn till det men att jobba så att arbetstidlagar mm inte följs är inte rimligt.

För att umgänge skall fungera krävs en upptrappning! I denna upptrappning kan inte pauser göras hur som helst pga att det är "annat" som dyker upp. En del i det hela är även att se till att ha kontakt på annat sätt visa att man finns där för sitt barn.

Integritet - den kränks då man tvingar barnet även om det inte vill. Framför allt när det är otryggt med individen. Rätta mig gärna om jag har fel men ett nej är väl ett nej även om man är barn? Då får man kanske locka fram så det blir rätt? Det gäller ju att sätta barnens bästa i centrum och inte utifrån ens eget bästa?

Barnet kan bli trygg och ändringar har accepterats så jag är oerhört tillmötes gående där! Men när man som förälder väljer att inte höra av sig och inte skapa banden ändå... hur kan du då se att jag gör fel?

• Anonym

Om barnet är runt 12 årsåldern så KAN ett nej vara ett nej annars så skall barnet följa umgängesschemat/domen oavsett vad den vill, med det inte sagt att det är rätt emot barnet men så går det till om du inte kan lägga frav grava bevis på att pappan är direkt olämplig för barnet.
    Vi har just avsluatt en vårdnadstvist där mamman bedömdes icke samarbetsvillig och olämplig så barnet som är under 12 år slipper att åka dit, men då fanns det grava bevis och andra myndigheter som kunnat styrka olämpligheten.
  • Anonym

Anser du att tingsrätten har förhastat sig i domen?

Antagligen måste du ha det eftersom du kan vara boendeförälder men ändå arbeta.

Om arbetstidslagen inte följs är det en sak för facket på arbetsplatsen att utreda och se till att få en förändring på. Det är inte alltid man kan förändra saker som arbetstagare.

Vad gör du för att uppmuntra? Varför är det så otryggt? Kanske behövs tätare umgängen?

Är barnet upprörd över att gratulationer uteblev på födelsedagen? Hur gammalt är barnet egentligen med tanke på att du förväntar dig att de ska ha telefonkontakt?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 13:00:28 följande:
    Om barnet är runt 12 årsåldern så KAN ett nej vara ett nej annars så skall barnet följa umgängesschemat/domen oavsett vad den vill, med det inte sagt att det är rätt emot barnet men så går det till om du inte kan lägga frav grava bevis på att pappan är direkt olämplig för barnet.
    Vi har just avsluatt en vårdnadstvist där mamman bedömdes icke samarbetsvillig och olämplig så barnet som är under 12 år slipper att åka dit, men då fanns det grava bevis och andra myndigheter som kunnat styrka olämpligheten.
    Så man skall alltså tvinga sitt barn även om det mår oerhört psykiskt dåligt?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 13:03:27 följande:
    Enligt vem mår barnet psykiskt dåligt av umgänge? Finns läkarintyg?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 13:03:27 följande:
    Tyvärr så är det så systemet fungerar, mår barnet SÅ dåligt som du vill påskina så får det ta den tid det tar så kommer barnomsorg/skola att ingripa och lämna in anmälan alternativt att du tar kontakt med BUP eller BVC och DOM i sin tur gör en anmälan. Men då skall alltså barnet verkligen må riktigt psykiskt dåligt av umgänget med fadern.
  • Anonym

På vilket sätt skulle enskild vårdnad vara bättre i ditt fall ts? Det påverkar inte umgängesrätten.

• Anonym

Barnet mår dåligt och förskola har reagerat!

kontakt får tagas med BVC helt enkelt och se till att det blir utredning.

Oerhört tråkigt när en förälder inte kan se hur sitt barn mår!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-17 13:14:23 följande:
    Barnet mår dåligt och förskola har reagerat!

kontakt får tagas med BVC helt enkelt och se till att det blir utredning.

Oerhört tråkigt när en förälder inte kan se hur sitt barn mår!
    Tänk bara på att utredningen likväl kan slå tillbaka på dig själv och DIN ovilja till umgänget, som boendeförälder så skall man göra sitt yttersta för att barnet/barnen ser positivt på ett umgänge, och det känns som att du har misslyckats i den rollen.
    Är pappan nu villig att ha ett regelbundet umgänge med barnet så bör du låta det få prövas under en tid och fungerar det inte så får du väl försöka dra igång en utredning, du påverkar barnet mer än du tror bara genom att ha den synen du haft i denna tråd.
Svar på tråden Så trött på detta....