• 1979sandy

3 veckors bebis äter sällan

Min 3 veckors bebis har jag alltid gett mat var 3e timme, ofta väckt på natten för att ge mat då han hade gulsot en bit efter födsel. 

Han växer och går upp som han ska men vill inte äta varannan timme som man läser överallt att nyfödda  ska göra. Han signalerar var 3e timme på dagen och var 4e ca på natten. Nu har han sovit från kl 16, vaknat för en kort bit mat kl 18:30, sen somnat igen... kl är nu 21:30 och han sover fortfarande. Ska man väcka honom eller låta honom själv bestämma takten?
    Kan dock tillägga att han skrikit hela dagen och inte sovit sen kl 11 pga all skrik. Ont i magen säkert.

Ska man vara orolig över att han äter så pass sällan, eller bara acceptera att han är sån?
    jag har fått rådet av BB och amningsmottagning att ge han ett bröst i tahet, alltså suga klart ett bröst och sen ge han det andra om han vill ha, men det blir ju långa perioder ett bröst inte "används" då?? 

En annan fråga, när era små skriker så där hjärtskärnade att de har ont, ger ni mat ändå för att lugna eller ska man låta bli då man kanske bara gör det värre i magen med mer mjölk?

Tack för svar!!       

• Svar på tråden 3 veckors bebis äter sällan
  • Dixie

mina barn har inte ätit varannan timme, kanske ibland på kvällen har det bara gått 2 tim mellan målen - är han nöjd och går upp i vikt så låt honom äta i sin takt!

• Darla

Om han växer som han ska så skulle jag inte oroa mig, alla barn är olika, en del äter oftare och andra mer sällan. Det finns ingen "lag" som säger att nyfödda ska äta varannan timme. Jag tycker personligen att så länge barnet följer sin kurva och inte väger för lite så är det bra att låta barnet bestämma när det vill äta, och hur mycket.
    Han är säkert trött efter dagen utan sömn och just nu prioriterar han sömnen.

Har du testat magdroppar? Det funkade jättebra på sonen när han hade kolik. 

• 1979sandy

Provar nu sempers magdroppar. Nu vaknade han vid 21;45 och fick och tog hela bröstet.. Och ni skriker han igen .... Stackarn, vad är fel.....?!

• skogsvitter

Det blir inte värre i magen av mer mjölk, tvärtom är amning smärtlindring, det hjälper magen att arbeta och lugnar magen istället för tvärtom. Amningens effekter är alltså uteslutande positiva. Enda gången det kan vara mer problematiskt att amma är vid mjölkallergi, eller om bebisen har någon sjukdom som tex reflux som gör att det är smärtsamt att äta.

Det är alltså bara en fördel att amma lite extra vid tex magknip.

• skogsvitter
    Darla skrev 2012-09-10 21:34:05 följande:
    Han är säkert trött efter dagen utan sömn och just nu prioriterar han sömnen.
    Absolut, och då hjälper ju amningen eftersom den är sövande och rogivande (hormonella reaktioner). En del bebisar sover bäst med bröstet i munnen, särskilt när de är nyfödda. Det kanske fungerar även för TS.
  • Elvis Mamma

Min dotter är 3 mån å har sedan födseln ätit var fjärde, femte timme. Går dom upp i vikt som dom ska å ligger normalt på kurvan så är det ingen fara alls! Å som skogsvitter skriver så är även mjölken smärtlindring, den ger tröst och ro så amma på

• 1979sandy

Men tack!!:) sitter här kl 01:30 o ammar. Har lite svårt att förklara detta för sambon. Han vill Kunna lugna bebis med vaggande o sugande på lillfinger ( vi har ej börjat med napp).... Men det är ju bröstet de vill ha...

• skogsvitter
    1979sandy skrev 2012-09-11 01:21:45 följande:
    Men tack!!:) sitter här kl 01:30 o ammar. Har lite svårt att förklara detta för sambon. Han vill Kunna lugna bebis med vaggande o sugande på lillfinger ( vi har ej börjat med napp).... Men det är ju bröstet de vill ha...
    Jag tror ert problem har varit att du erbjudit bröstet för sällan istället, uppenbarligen vill ju bebisen amma så låt honom då göra det. Det blir det bästa för alla, i synnerhet bebisen! Då får ni dessutom mindre skrik, och han kommer orka vara vaken mer och vara gladare.
Svar på tråden 3 veckors bebis äter sällan