• Anonym (2 barn)

Mitt barn luktar illa

Jag hoppas att det är ok att jag skriver anonymt, jag har flera vänner här och vill inte göra bort sonen...

Det är nämligen så att min son väldigt ofta luktar illa i munnen. Han har fortf några bebiständer kvar och en del glapp där vuxentänderna inte kommit, men jag bostar väldigt noggrant. Det kan ibland tom lukta när han är nyborstad, vilket då får mig att tro att det har med magen eller kanske halsen att göra (visst kan man lukta illa i munnen om man har magproblem?).
    Ibland kan vi sitta och prata, sida vid sida och även då känner jag att det luktar ibland. Jag har bett honom att borsta tungan efter att jag har borstat tänderna, men det verkar inte göra någon skillnad. 

Är det någon som vet vad det skulle kunna bero på eller vad vi bör göra åt det? Bör jag ringa tandläkaren eller VC? 

Hjälp vad rubriken ser illa ut, ser jag nu, men nu förstår ni ju... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-11 09:31
    Oj, jag glömde lägga inlägget på rätt plats :/

• Svar på tråden Mitt barn luktar illa
  • Anonym (mmmm)

Hur gammal är han?

Jag tycker du ska kontakta tandläkaren först för att kolla att det inte trots allt har med munnen att göra.

Om ni inte hittar något fel så ring VC och beställ tid.   

• Anonym (1 till)

Har en dotter med samma problem. Noggrann tandborstning hjälper inte ett dugg verkar det som, vet inte vad det kan bero på. Snart ska vi dock till tandläkaren, där kanske man kan fråga?

• Anonym (Wildrat)

Båda är väl gratis för barn så det är bara att besöka på. Börja med tandläkaren och se vad den har att säga.

• Anonym (2 barn)

#1 - Han är 10, det är några tänder som är riktigt sega på att titta ut...

Lena - Ska barn verkligen använda munskölj? Jag har fått för mig att det är lite för starkt för barn, eller?

#3 - Ja, jag beställer nog tid (som även inlägg nr 1 föreslog), jag med...

• Anonym (2 barn)

Wildrat - Ja, jag ska nog beställa tid så fort som möjligt. Inte för att han verkar lida, men för att få reda på varför det luktar...

• Anonym (jag)

Jag undrar också hur gammal han är? Du vet inte om han har nån inflammation i tandköttet eller nåt? Får då kan det lukta illa.
    Andra orsker KAN vara diabetes, men då luktar det mer som acceton i munnen.  Jag tycker du ska ringa tandläkaren så de får kolla upp det.

• Lena

Det finns olika styrkor av florskölj, denlägsta borde vara lagom. Han borde vara stor nog och förstå att han ska spotta och då funkar det.

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (2 barn) skrev 2012-09-11 09:37:58 följande:
    Wildrat - Ja, jag ska nog beställa tid så fort som möjligt. Inte för att han verkar lida, men för att få reda på varför det luktar...

Nej, själv brukar man väl inte lida av dålig andedräkt. Särskilt inte killar.
  • Anonym (2 barn)

#7 - Alltså, faktum är att vi har varit inne på diabetes förut. När han var liten både drack och kissade han väldigt mycket under en period och då tyckte jag att han luktadeaceton i munnen, men proverna var negativa.

Han är 10 år och har några tänder kvar som inte "ploppat" ut än, så det är dags att ringa tandläkaren, misstänker jag... 

Svar på tråden Mitt barn luktar illa