• Anonym (2 barn)

Mitt barn luktar illa

Jag hoppas att det är ok att jag skriver anonymt, jag har flera vänner här och vill inte göra bort sonen...

Det är nämligen så att min son väldigt ofta luktar illa i munnen. Han har fortf några bebiständer kvar och en del glapp där vuxentänderna inte kommit, men jag bostar väldigt noggrant. Det kan ibland tom lukta när han är nyborstad, vilket då får mig att tro att det har med magen eller kanske halsen att göra (visst kan man lukta illa i munnen om man har magproblem?).
    Ibland kan vi sitta och prata, sida vid sida och även då känner jag att det luktar ibland. Jag har bett honom att borsta tungan efter att jag har borstat tänderna, men det verkar inte göra någon skillnad. 

Är det någon som vet vad det skulle kunna bero på eller vad vi bör göra åt det? Bör jag ringa tandläkaren eller VC? 

Hjälp vad rubriken ser illa ut, ser jag nu, men nu förstår ni ju... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-11 09:31
    Oj, jag glömde lägga inlägget på rätt plats :/

• Svar på tråden Mitt barn luktar illa
  • Anonym (2 barn)

Lena - Åhå... Ja, det kanske är värt att prova då. Kan ju höra med tandläkaren också vlken sort jag bör köpa i såna fall...

Wldrat - Hahaha, sant...  

• amallil

Dricker han ordentligt? Hur luktar det? Hade liknade problem med min son(10 år) och han drack alldeles för lite, samt åt inte så mycket kolhydrater(typ potatis, pasta, för att han inte gillar det så mycket). Samtidigt så  tränade han mycket, så han luktade nästan acetonliknande. Gick inte bort hur noga vi än var med tandborstning. Så efter kontakt med VC fick vi rådet att han skulle dricka mer och öka kolhydraterna. Kroppen kan gå in i ketos och då luktar det illa. Hoppas det löser sig för er.

• Anonym (jag)
    Anonym (2 barn) skrev 2012-09-11 09:41:12 följande:
    #7 - Alltså, faktum är att vi har varit inne på diabetes förut. När han var liten både drack och kissade han väldigt mycket under en period och då tyckte jag att han luktadeaceton i munnen, men proverna var negativa.

Han är 10 år och har några tänder kvar som inte "ploppat" ut än, så det är dags att ringa tandläkaren, misstänker jag... 

Men då är det nog bäst ni kollar upp det igen. Det kan ju vara så att han håller på att utveckla en diabetes..... Hur mycket kissar han nu? Dricker han mycket? Trötthet?
  • Anonym

Halsmandlarna bör kollas... Det kan stinka ifrån dem...

• Anonym

Prova en en tungskrapa i några dagar.

• Anonym (2 barn)

amallil - Na, faktum är att han är rätt dålig på att dricka. Mjölk är det han föredrar så jag  måste säga åt honom då och då att dricka lite vatten. Men det är egentligen mest skvättar... Och han är inte särskilt stor i maten. Han skulle kunna gå utan mat en hel dag, tror jag, men är det nån han veeerkligen gillar så kan han äta som två fullvuxna karlar.

Jag gör som så att först och främst ringer till tandläkaren. Om inte de kan se nån anledning så ringer jag VC för att kolla halsmandlar och kanske magen mm...

• Anonym (2 barn)

#15 - Vi borstar med den "tung-borste", borde inte det fylla samma funktion? Det hjälper nämligen inte...

• Anonym

tandköttsinflammation kan göra så att munnen luktar gräsligt.
    prova att gnugga ett finger mot tandköttet och sedan lukta på finget (kanske inte så trevligt) men luktar fingret illa är det nog en tandköttsinflammation.
    Är tandköttet lättblödande? blöder han när han borstar tänderna?

• Anonym (2 barn)

#18 - Jag ringde faktiskt tandläkaren nu och pratade med dem. Hon sa till min förvåning att det antagligen inte alls är pga tänderna. Det är tydligen rätt sällan dålig lukt kommer från tänderna. Specielt som han inte har ont. Hn trodde däremot att det kom från magen och rekommenderade att jag ringer VC (vilket jag redan gjort, väntar på att de ska ringa tillbaka).

Ja, tandköttet blöder ibland. När han har sovit hos sin farmor brukar han oftast blöda när jag borstar på kvällen (beror med all säkerhet på att hon inte borstar noga alls). Men det är mer sällan nu, förut var det en gång i veckan, nu är det högst en gång i månaden... 

• Primmeling

Kan fastna skit i halsmandlarna... Och bli illaluktande vita stenar i dem. Kolla youtube!

• W Goldberg
    LillaKissen skrev 2012-09-11 19:08:55 följande:
    Borstar han inte tänderna själv? Eller va? Är han inte 10 år?
    Min tjej är drygt tio och vill gärna att jag hjälper henne med borstningen.
    Och, varför inte???
    Rent o fint blir det i alla fall. 
  • sagakarlsdotter

Vår dotter har en förträngning i sin tjocktarm (efter en magoperation som nyfödd) och blir ibland förstoppad lång upp i magen där denna förträngning är. Denna förstoppning går ej att råda bot på genom microlax eller lavemang utan hon måste äta stora doser movicol. Innan vi kom tillrätta med detta och insåg hur mycket movicol hon måste ta dagligen för att det inte ska bli stopp så luktade hon kloak ur munnen. Riktigt dålig andedräkt. Hon var då cirka två år då problemen med magen och andedräkten uppstod. Hennes läkare sa direkt vi tog upp detta med andedräkten att det hade med magen att göra. Lukten beror på ( i hennes fall ) att det samlats gammalt bajs i tarmen. Så min teori är att din sons problem har med magen och tarmarna att göra. Boka en läkartid.

• Anonym (2 barn)

Lillakissen - Självklart borstar han inte själv. Han börjar eller avslutar själv, men barn ska helst ha hjälp med tanbortsning (åtminstone om man vill att de ska bli rena) tills de är ca 13 år...

sagakarlsdotter - Vad lustigt att du nämner det; svaret jag fick från VC är just att det antagligen är pga förstoppning och javisst, min son har en tendens att bli lite förstoppad. Jag hade ingen aning om att det ena kunde leda till det andra, så vi ska träffa en läkare nästa vecka och ev. få just movicol.

• Anonym (2 barn)

Primmeling - Sorry, glömde svara; på VC trodde de inte att det var halsmandlarna, men de skulle såklart kolla det också när vi träffade läkaren :)

Svar på tråden Mitt barn luktar illa