• Farth Vader

Sängtid för 15-åring

Hej, jag är lite nyfiken när det gäller era 15-åringar. Har ni en särskild tid dom ska gå i säng under skolveckan?. Vi behöver verkligen input angående detta .

• Svar på tråden Sängtid för 15-åring
  • Whitetrash86

när jag var 15 så var det 22 som gällde. Eller då skulle det iaf vara släckt och tyst. och jag kan inte tänka mig någon annan tid när mina barn kommer upp i ålder.

• Frida joho

När jag var 15 år så var det väl vid 22 tiden det skulle vara släckt och tyst. Sen att jag inte uppskattade det och tyckte de var dö löjligt och alla andra fick ju vara uppe mycket längre var ju en annan femma! Men idag är det ju så att det sitter i. Ska jag upp och jobba orkar man inte längre än till Max 22.00.

• Duckan

Kan inte minnas att jag hade nån tid direkt vid den åldern. Var väl inte nån nattuggla så säkert la jag mig vid 22-22.30, men frivilligt så att säga.

• petronellaa

Mina barn, som är 14 och 16 får bestämma själv när de ska lägga sig. De får ta det ansvaret och lära sig hur det känns när man inte får tillräckligt mycket sömn, och hur det känns när man får det! Klart jag uppmuntrar de att lägga sig när klockan börjar bli 23/24, men det är upp till de egentligen och vi har inte haft några problem. Sängtid känns som något för en 8-åring, inte 15.

• Farth Vader

Tack för svaren . Minns att jag själv fick gå till mitt rum kring 22-tiden när jag var i den åldern men då låg jag oftast i sängen och läste minst en timme innan jag somnade.

petronellaa: Är dina barn uppe med er hela tiden eller har ni en viss tid när dom i alla fall ska hålla sej på rummet?.

Som sagt så fick jag väl egentligen vara vaken hur länge jag ville - var ingen som kom in och släckte lampan en viss tid men på rummet fick jag hållas .

• Loreena

När jag var 15 fick jag själv ta ansvar för mina läggningstider, så länge jag inte störde den övriga familjen. Jag gick oftast och la mig strax innan 23 och sov till 07. Under gymnasietiden så var jag vansinnigt trött. Då brukade jag sova mellan 17.30 och 19.30.. var sedan vaken till 23, gick och la mig och gick sedan upp vid 06.30 när klockan ringde.

• DexX

Hade inga tider för att gå i lägga mig så länge jag var tyst!

• jennifer88

När jag var 15 var det klockan 22.30 som gällde på vardagarna. Inte tydligt uttalat att det var en "sovtid" men då skulle jag vara i rummet och ha datan avstängd, om jag inte hade läxor kvar att göra vill säga. Att lyssna på musik på låg volym, läsa eller göra annat var helt okej. Regeln var snarare att andra i huset inte skulle kunna bli störda av att jag var uppe. Vid midnatt tyckte föräldrarna att jag skulle ligga i sängen och sova, men det var bara deras önskan och ingen regel. Mitt eget ansvar att jag orkade med morgondagen.  

På helgerna fick jag vara uppe hur länge jag ville.

• hellokill3r
    Farth Vader skrev 2012-09-11 11:49:15 följande:
    Tack för svaren . Minns att jag själv fick gå till mitt rum kring 22-tiden när jag var i den åldern men då låg jag oftast i sängen och läste minst en timme innan jag somnade.

petronellaa: Är dina barn uppe med er hela tiden eller har ni en viss tid när dom i alla fall ska hålla sej på rummet?.

Som sagt så fick jag väl egentligen vara vaken hur länge jag ville - var ingen som kom in och släckte lampan en viss tid men på rummet fick jag hållas .

Jag hade nog ingen tid att sova, men efter kl 22 skulle det vara tyst i huset typ. Vi ungar var iallafall inte "uppe med föräldrarna" alls, vi gick nog helst inte utanför våra rum mer än vi var tvugna Typ när de tvingade oss att sitta med vid middagsbordet, eller ha "familjekväll" hehe.
  • wulff70

Min 15-åring är i riktig trots just nu, han kommer nog i säng vid 23 och går upp 7. Går inte att säga till honom att lägga sig... Men 8 timmar är väl ok...

Svar på tråden Sängtid för 15-åring