• Kimmi

    Börja jobba när dottern är 7 månader

    Jag behöver verkligen råd Den 25/6 i år blev jag trebarnsmamma Har sedan tidigare två döttrar med min ex man och fick Nu en till dotter med min nya make Detta är hans första barn I mitt tidigare äktenskap började jag att jobba 7 månader Efter båda flickornas födsel, jobbade då två Månader för att sedan vara mammaledig igen och Skola in på dagis Nu är min önska att göra desamma med tredje dottern Börja jobba en dag i veckan fr.o.m. 1/2-2013 Denna önskan finner sig inte min man i, han tycker Det är oacceptabelt då han refererar till anknytningen mellan mor och barn Vad anser du är riktigt/korrekt? Finns det några artiklar som visar forskning för för och Nackdelar? Tacksam för råd

  • Svar på tråden Börja jobba när dottern är 7 månader
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det finns mycket forskning kring den tidiga anknytningen och barnets första relationer. Det är den forskningen som legat till grund för de politiska beslut om lång och delad ledighet för föräldrar som vi har i Sverige idag.
    Men forskning av det här slaget leder sällan fram till annat än allmänna inriktningar och rekommendationer.
    Sedan är det föräldrarnas sak att fatta de enskilda besluten. Mestadels är det ju mamman som är ledig den första tiden pga  amningen, men även pappan kan knyta an till barnet och ha det i sin vård den första tiden. Barnet kan också alldeles utmärkt knyta an till båda föräldrarna där de växlar i sitt omhändertagande.
    Du har ju tidigare erfarenhet av att detta har fungerat och uppenbarligen också passat dig, vilket är viktigt i sammanhanget. Den enda risken med ditt förslag är att barnet den dag du arbetar inte blir väl omhändertagen av en trygg person som det vant sig vid. Men om förslagsvis pappa går in en dag i veckan efter 7 månader så är det sannolikt bara ett plus för alla parter.
    Samtidigt är det naturligtvis viktigt att pappa vill ha en tidig kontakt med sitt barn och att ni kan komma överens i den här frågan.
    Med vänlig hälsning
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Börja jobba när dottern är 7 månader