• Anonym (mamma)

Borde jag acceptera detta umgängesförslag?

Jag önskar en regelbundenhet i umgänget, inte ett utdrag ur hans planering när det passar honom och så får jag och barnen bara anpassa oss? Det är samma sak nu som innan vi skaffade ombud, han skickar ett schema när han är ledig, och fan ta oss om vi har andra planer. Förutom att tonen är trevligare i ombudets mail än då de kom från honom.

Jag vill ha dagumgänge varannan helg, och om han jobbar så blir barnen hemma till nästa planerade helg?

"en helgdag vecka 38
    båda helgdagarna vecka 40
    båda helgdagarna vecka 43
    båda helgdagarna vecka 45
    en helgdag vecka 46
    en helgdag vecka 47
    båda helgdagarna vecka 49
    tre dagar veckoslut vecka 51
    en dag vecka 52"

• Svar på tråden Borde jag acceptera detta umgängesförslag?
  • Anonym (E)

vilket rörigt schema.. varför träffar han dem så sällan? hur gamla är de ? Bor han långt bort eller varför kan han inte ha dem regelbundet ett par gånger i veckan /varannan vecka....?

• Iam

Självklart kan han inte ha umgänge efter sitt schema på det sättet. 
    Du måste ju ha en chans att planera ditt liv utan att vara beroende av att få hans schema. 

• Anonym (mamma)

Han bor 3 mil bort, han jobbar oregelbundet, barnen är 7 och 10.

Hans ombud tycker att det räcker om jag kan planera till sista december. Och det är ju för att pappan inte har schema längre än så än, det här kan också komma att ändras med kort varsel, så min åsikt är att varannan helg är vikt för hans umgänge med barnen, och kan han inte så får det utbli den helgen. Då vet jag att varannan helg har jag barnen, troligen mer, men mina barn passar alltid in i mitt schema, men vi kan iaf varannan helg bestämma saker som vi vill göra tillsammans utan att behöva kolla om det var den eller den helgen, om det var hela eller bara halva helgen osv.

• Iam

Jag tycker att du ska stå på dig och kräva ett fast umgänge.  Det är det bästa även för barnet. 

• Anonym

Oj oj oj vad jag känner igen mig!!

Det är liknande situation här - vi skall rätta oss efter hur hans schema ser ut. Vad som skiljer är att barnet är snart 3 år. Han yrkar på helhelgsumgänge DIREKT utan att ha träffat barnet på nästan 1 år.

Jag har fått rådet att försöka göra det bästa för barnet. Men ja vilket är bäst för barnet att ha en regelbundenhet eller enbart en massa strul? För oss har det inte fungerat och nu när jag nattade så funderade jag just på tvånget från hans sida med övernattning direkt osv.... han vet INGET om barnet och hur det mår osv...

Fått rådet att helt klart stå på mig men inom rimliga gränser. Det är tex varannan helg som  gäller och kan inte han följa det så är det hans förlust (ja och barnets) men inte hålla på att ändra hit och dit. För det skapar mer oro än trygghet.

Svar på tråden Borde jag acceptera detta umgängesförslag?