• Anonym (ts)

Behöver hjälp! Tips och råd tack!

Jag berättar kort bara. Jag är 33, har haft tre tidiga mf på ett och ett halvt år, har inga barn sen innan. Har kämpat mig BLODIG för att få ta blodprover för att kolla koagulering, B-vitaminer, AMH, hypotyreos. Jag mår i allmänhet ganska dåligt med extrem trötthet, viktuppgång trots kcal-räkning av allt intag av mat (fuskar absolut inte, allt loggas i en app) samt träning 1-1½ timmar nästan varje dag. Jag vilar aldrig från allt som har med kost och träning att göra, det kan jag inte för då går jag upp i vikt. Jag har ändå gått upp nästan tio kg på ett år nu.

Tre förstnämnda är ok, AMH visar på 0,62 och jag har förstått att det är ganska lågt. 
    Mitt TSH är på 2,7, ft4 är på 10.

Call me crazy, men jag bedömer mig själv ha en mild form av hypotyreos. Och ang AMH, vad gör jag med den infon? Min gyn vill inte ge mig levaxin, han vill heller inte utreda mig vidare utan säger "otur" om mina mf. Han vill istället att jag och mannen försöker tre mån till nu och om det inte går vägen så ska jag få progesteron. Är detta rätt tillvägagångssätt? Jag är jätteorolig att min kassa äggreserv förspills på ytterligare mf, OM nu dessa visar sig vara orsakade av hypo! Och så vill inte gyn medicinera, för att testa? Jag kan säga att jag oavsett önskan om barn eller inte, GÄRNA vill prova levaxin ändå, för jag har inget liv. Jag sover i genomsnitt 12 timmar nu, tränar och jobbar.  

Hjälp mig, vad gör jag, vart vänder jag mig? Jag har bokat en tid hos mig husläkare som jag redan besökt för ett drygt år sen när jag började må dåligt för att jag misstänkte borrelia och då tog han även prov på TSH osv men tyckte att de 2,3 jag hade inte var värda att behandla heller. Jag börjar bli jättetrött på detta, jag har besökt vansinnigt många läkare men alla tycker jag är frisk... Synd att de inte bryr sig om vad jag säger. Eller som en sa: -Men du är ju inte fet, då är du inte sjuk! (Jag har ändå kanske femton kg övervikt idag.) Jag bor i Sthlm men åker dit hjälpen finns! Finns det ngn smidig lösning?

• Svar på tråden Behöver hjälp! Tips och råd tack!
  • Anonym (uschan)

Hej!

Förstår dina ångestfyllda funderingar. Jag är ingen läkare, men motion/träning och välmående kan jag. Jag skulle rekommendera dig att lägga om din träning. A och O för träningen är vilan! Om du kör slut på dig varje dag så kommer du enbart att bryta ner kroppen, så den trötthet du känner av förvånar mig inte. Se till att träna som mest 3 pass i veckan, resten av tiden ägnar du åt lugnare aktiviteter, såsom en lugn promenad, cykeltur eller varför inte någon form av meditativ träning eller bara ett långt pass där du låter kroppens muskler sträcka ut ordentligt? Det du håller på med nu är att du stressar din kropp, och stress kan faktiskt vara en stor faktor till viktuppgång, även om du inte har lagt om din kost och äter regelbundet och bra? Jag hoppas att du får den hjälp du söker hos läkare, men som sagt, det du kan göra själv för ditt välmående är ganska lätt åtgärdat. Ta kanske en initial paus från tränandet säg 5 dagar, sedan går du iväg och kör ett pass, så ska du se vilken energi du har...Du kommer bli förvånad, jag lovar!

Svar på tråden Behöver hjälp! Tips och råd tack!