• solen13

Rektorn anmäler allt möjligt

Hej!
    Behöver bara skriva av mig lite. Vi har en son som är 8år och går i 2a klass. Han har det lite kämpigt med skolan och har svårt att konsentrera sig. Vi jobbar på detta ihop med skolan och han har bland annat fått en extra resurs i klassen.
    Nu till deras rektor. Det känns som om hon anmäler allt. Förra vintern anmälde hon till socialen att Oliver inte hade några termobyxor i skolan trots att de låg i värmeskåpet. Hon pratar inte med oss föräldrar först om något. Nu anmäler hon igen att hon tycker Oliver är smutsig, till socialen. Varför anmäla allt och inte ta upp det med oss föräldrar först?
    Hur hade ni andra föräldrar reagerat? Överreagerar jag? Vist Oliver hatar att duscha men minst 1gång i veckan duschar jag honom hemma plus att han duschar (antar jag) på gymnastiken i skolan. Och jag försöker tvinga honom att byta kläder när jag ser att de är smutsiga. Borde jag göra mer? Blir bara så lessen på den rektorn.

• Svar på tråden Rektorn anmäler allt möjligt
  • älskarlivet81
    solen13 skrev 2012-09-11 20:20:06 följande:
    Hej!
    Behöver bara skriva av mig lite. Vi har en son som är 8år och går i 2a klass. Han har det lite kämpigt med skolan och har svårt att konsentrera sig. Vi jobbar på detta ihop med skolan och han har bland annat fått en extra resurs i klassen.
    Nu till deras rektor. Det känns som om hon anmäler allt. Förra vintern anmälde hon till socialen att Oliver inte hade några termobyxor i skolan trots att de låg i värmeskåpet. Hon pratar inte med oss föräldrar först om något. Nu anmäler hon igen att hon tycker Oliver är smutsig, till socialen. Varför anmäla allt och inte ta upp det med oss föräldrar först?
    Hur hade ni andra föräldrar reagerat? Överreagerar jag? Vist Oliver hatar att duscha men minst 1gång i veckan duschar jag honom hemma plus att han duschar (antar jag) på gymnastiken i skolan. Och jag försöker tvinga honom att byta kläder när jag ser att de är smutsiga. Borde jag göra mer? Blir bara så lessen på den rektorn.

Duschar han 1 gång/vecka vissa veckor?? Han är ju så pass stor så det känns lite lite faktiskt..
  • solen13

Han duschar varje helg och en gång på gymnasiken i skolan som de har på torsdagar.

• älskarlivet81
    solen13 skrev 2012-09-11 20:24:12 följande:
    Han duschar varje helg och en gång på gymnasiken i skolan som de har på torsdagar.

Tycker ändå det är för lite.. Skulle vi duschat vår dotter så lite hade hennes hår varit fett och hon hade luktat illa och varit smutsig..
  • Kimona

Men från helgen till torsdag är ju lång tid. Luktar han inte svett????

• pigglet

Äh, våra barn duschar 1 gång/vecka. De varken ser eller luktar smutsiga för det. Rena renlighets-hyserin i västvärlden.

Att rektorn inte tar upp det med er innan tror jag inte är så konstigt. Om man gör en orosanmälan tror jag inte man bör prata med föräldrarna om detta innan.

Men det måste ligga mer bakom anmälan än att barnet inte har täckbyxor (som dessutom FANNS på skolan) eller att barnet ser smutsigt ut? Finns ju gott om lortiga barn, som tycker om att leka ute och blir smutsiga i sin framfart. Skulle bli rätt konstigt om alla deras familjer blev anmälda.   

• Maria112
    älskarlivet81 skrev 2012-09-11 20:21:20 följande:

Duschar han 1 gång/vecka vissa veckor?? Han är ju så pass stor så det känns lite lite faktiskt..
    Duscha 1 gång per vecka hemma och efter gympan i skolan är inte alls för sällan! Det är ju inte direkt så att en åttaåring luktar svett, och det är bara bra för huden om man inte duschar jämt.

TS, jag tycker att det är underligt att rektorn bara anmäler... en rektor går ju alltid på personalens ord... det måste vara lärare/fritidspedagoger som bett rektorn anmäla. Vilken rektor har koll på vilka barn som duschar eller inte har kläder... ?  Och man brukar prata med föräldrarna innan man anmäler förutom om det gäller riktigt allvarliga saker..
  • Gurkan

Har ditt barn någon diagnos som adhd eller asberger eller liknande? Har haft elever med dessa diagnoser som inte vill duscha, klippa naglar eller hår för att det gör fysiskt ont och ger ett stort obehagligt. Förstår att andra kan reagera på att det är lite men jag tycker faktiskt inte det borde rendera i en anmälan till socialen. En skola har visserligen anmälningsplikt och vid misstanke om att ett barn inte har det bra så ska man anmäla men ni verkar ha fått en övernitisk rektor. Vad säger socialen? Vad säger klassläraren? Har ni kontakt med bup?

• solen13

Klart han inte luktar svett, herre jisses då hade han ju fått duscha oftare naturligtvis. Dessutom duschar han ju oftare om jag ser att han är smutsig.

• älskarlivet81
    Maria112 skrev 2012-09-11 20:27:07 följande:
    Duscha 1 gång per vecka hemma och efter gympan i skolan är inte alls för sällan! Det är ju inte direkt så att en åttaåring luktar svett, och det är bara bra för huden om man inte duschar jämt.

TS, jag tycker att det är underligt att rektorn bara anmäler... en rektor går ju alltid på personalens ord... det måste vara lärare/fritidspedagoger som bett rektorn anmäla. Vilken rektor har koll på vilka barn som duschar eller inte har kläder... ?  Och man brukar prata med föräldrarna innan man anmäler förutom om det gäller riktigt allvarliga saker..
    Min tvååring får fett hår om vi inte duschar hennes hår var tredje dag som max!
  • solen13

Jag har sökt hjälp på bup och vi har fått en första kontakt där, hoppas det ska hjälpa Oliver på något sätt.

När rektorn anmälde termobyxorna så ringde socialen oss och nästan skrattade och sa att de var tvugna att berätta för oss men att de la ner ärendet.

Svar på tråden Rektorn anmäler allt möjligt